به گزارش سینماپرس، در برنامه «چشم شب روشن» مهرداد رایانی مخصوص کارشناس مجری بخش تئاتر این برنامه یکشنبه شب میزبان سالار عقیلی خواننده و خیرالله تقیانی پور کارگردان نمایش «کلنل» برای گفتگو درباره نقش موسیقی ایرانی در تکامل نمایشنامه ایرانی بود.
پیشنهاد بازی در دو فیلم سینمایی داشتم اما قبول نکردم
عقیلی در بخشی از این گفتگو بیان کرد: به من پیشنهاداتی برای بازی و خوانندگی در تئاتر داده شده بود. حتی در سینما هم دو پیشنهاد بازی به من شد اما دوست نداشتم کار کنم چون می ترسیدم به کار موسیقی صدمه بزند و دوست ندارم این دو را با هم تلفیق کنم.
خواننده قطعه «وطنم» تصریح کرد: از آنجایی که به نظرم اگر در یک رشته جلو بروم موفق تر خواهم بود و بهتر است از این شاخه به آن شاخه نپرم، هیچوقت این پیشنهادات را قبول نکردم.
اگر کسی زندگی واقعی ام را به تصویر بکشد بازیگر آن اثر می شوم
عقیلی تصریح کرد: همیشه گفته ام اگر کارگردانی پیدا شود که بخواهد زندگی واقعی سالار عقیلی را به تصویر بکشد، بازی در آن را قبول می کنم. من در سینه ام حرفهایی دارم و اتفاقاتی در زندگی ام رخ داده تا به اینجا رسیده ام. نمی گویم همین حالا و یا ۵ سال دیگر، شاید اگر ۲۰ سال بعد کسی برای به تصویر کشیدن زندگی واقعی ام بیاید قبول کنم در آن بازی کنم.
وی ادامه داد: آنچه برای من در خواندن سریالها و فیلم های سینمایی یا برای حضور در تئاتر که بعد از همکاری با آقای هادی مرزبان این دومین تجربه من به حساب می آید، مهم است، اول کارگردان و سپس متن اثر است. بازیگرانی که هم که در «کلنل» حضور دارند، بازیگران بسیار خوب، همچون اتابک نادری، سیروس همتی، شهرام حقیقت دوست، حسین پاکدل، خانم فرجاد و… ماشاالله ۲۸ نفر روی صحنه هستند.
تئاترهایی با بازیگران زیاد را دوست دارم
وی افزود: من تئاترهای شلوغی که بازیگران زیادی دارد، دوست دارم. خودم هم دو دفعه سر تمرین ها رفتم و خیلی لذت بردم و گفتم من این کار را انجام می دهم. با آقای بابک زرین هم صحبت کردم و او موسیقی بسیار زیبایی را با شعر افشین مقدم ساخت.
عقیلی در ادامه با اشاره به معضلی که در هنر امروز وجود دارد، بیان کرد: گاهی وقتی افراد را مثلا برای تماشای یک نمایش دعوت می کنید اولین چیزی که می پرسند این است که “خنده دار است!؟ ” به نظرم این تفکر خوبی نیست. پس بار معنایی تئاتر چه می شود؟ مثلا برای یک نمایش یک سال زحمت کشیده می شود، با تفکری جلو می آید و به بحثی می پردازد که بحث روز جامعه است. اما خنده دار نیست. این موضوع دلیل نمی شود که این نمایش را تماشا نکنیم.
مردم برای بلیت کنسرت استاد علیزاده جلوی در تالار وحدت می خوابیدند
این خواننده موسیقی سنتی تأکید کرد: ۲۲ سال پیش مردم برای تهیه بلیت کنسرت استاد حسین علیزاده ۵ صبح جلوی در تالار وحدت می خوابیدند و اسم می نوشتند. مثل حالا که مردم جلوی در سفارتخانه می خوابند تا اسمشان اولین نفر نوشته شود، چنین عشق و علاقه ای نسبت به موسیقی وجود داشت.
چرا همه دنبال تئاترهای خنده دار هستند؟
عقیلی ادامه داد: نمی دانم چرا این عشق و علاقه به مرور از بین رفت؟ البته این اواخر اوضاع بهتر شده است و مردم به سمت کار فاخر هجوم آورده اند. من چند ترم با خدارحمتشان کند استاد حمید سمندریان در دانشکده گذراندم. ایشان لطف کرده و نمایش «گالیله» نوشته برتولت برشت را ترجمه کرده که استاد عزیز دیگرم علی پویان این کار را روی صحنه برد و این اواخر از تماشای آن لذت بردم. چرا باید استقبال نسبت به تئاترهایی که بار معنایی دارند کمتر باشد و همه دنبال نمایش های خنده دار راه بیفتند؟ باید قدری روی این موضوع کار شود.
وی ادامه داد: برخی می گفتند مخاطب نمی تواند ۴۰ دقیقه آواز گوش بدهد، در حالی که موسیقی سنتی ما اصلا آوازی است و اگر آواز را از آن بگیریم فایده ای ندارد. اکنون در دوره ای زندگی می کنیم که همه چیز فرق کرده است و سرعت و تکنولوژی زندگی را ماشینیزه کرده است. شاید برای همین مردم به شادی احتیاج دارند.
تقیانی پور نیز در این خصوص گفت: باید دست مخاطب را باز گذاشت و هر چه شاهد تنوع بیشتری باشیم، مخاطب می تواند دست به انتخاب بزند.
وی افزود: جا دارد از آقای علی المعی یاد کنم که با گروه خوبش موسیقی زنده نمایش را برعهده دارند.
خواننده قطعه «وطنم» تأکید کرد: در کار اینطور است که شما برای یک آلبوم زحمت زیادی کشیده ای و می خواهی آن را به یک شرکت بفروشی. آن وقت از شما می پرسند این موسیقی چند تصنیف دارد؟ وقتی می گویی این کار دو تصنیف از عارف قزوینی و مرتضی خان نی داوود با شعر ملک الشعرای بهار و… دارد می گویند ما این کار را نمی خواهیم برو ۸ تصنیف بخوان یا یک چیزی بخوان که شاد باشد. در حالی که در موسیقی سنتی ما غمی وجود دارد و ذات آن غم انگیز است. استاد مجید کیانی درباره غم در موسیقی ایرانی مقاله ای نوشته اند.
در پایان این بخش قطعه «در زیر آوار» پخش شد که عقیلی اعلام کرد آن را برای مردم زلزله زده و مهمان نواز کرمانشاه خوانده است.
«چشم شب روشن» به تهیهکنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.
ارسال نظر