سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

نقش‏ های منفی جذابتر هستند!

\رامین راستاد2

بانی فیلم: رامین راستاد یکی از بازیگران نقش های اصلی مجموعه «افسانه هزارپایان» است که به کارگردانی شهاب عباسی همچنان تولید می شود. وی این روزها فیلم «آزاد به قید شرط» را در اکران دارد. راستاد با این کار یکی از متفاوت ترین نقش هایش را در تلویزیون تجربه می کند.

رامین راستاد یکی از بازیگران نقش های اصلی مجموعه «افسانه هزارپایان» است که به کارگردانی شهاب عباسی همچنان تولید می شود. وی این روزها فیلم «آزاد به قید شرط» را در اکران دارد. راستاد با این کار یکی از متفاوت ترین نقش هایش را در تلویزیون تجربه می کند. او نقش مهرداد مستنسخ را در این مجموعه ایفا می کند که به همین بهانه با وی گفت و گویی درباره این سریال و تجربه هایی که تا به امروز داشته است، کرده ایم که در ادامه می خوانید:

گویا سخت مشغول بازی در این سریال هستید و فکر می کنم فرصت حضور در فیلم و یا سریال دیگری را ندارید. این طور نیست؟
– بله من یکی از نقش های اصلی این کار را بازی می کنم و به همین دلیل عین ۶ ماه را درگیر این پروژه هستم. بنابراین قطعا می دانم که تا عید فرصت بازی در کار دیگری را ندارم. حتی سفر هم نمی توانم بروم.

درباره نقشی که در این کار بازی می کنید و فضای متفاوتی که دارد هم بگویید.
– به هر حال این داستان در فضای کاملا فانتزی شکل گرفته است و پر از صحنه هایی است که در آن شوخی با کاراکترها و فیلم های معروف جهان صورت گرفته است. خود قصه هم به نظر من خیلی شیرین و دوست داشتنی است.

برای شما هم قرار گرفتن در این فضا جدید و متفاوت است.
– بله وقتی متن به من داده شد، خیلی خوشحال شدم که با یک فضا و داستان جدید و متفاوت روبرو شده ام. البته من پیش از این در کارهای کمدی حضور داشتم. اما با این فضا کار نکرده بودم. اصلا شاید بتوان گفت که این فضا کمتر در کارهای تلویزیونی اتفاق افتاده است. یعنی روایت یک داستان فانتزی در تاریخ کمتر اتفاق افتاده است. اما به نظرم خیلی قصه روان و خوب و شیرینی دارد. من اولین بار سه قسمت را خواندم و خیلی دوست داشتم و با داستان و نقش ارتباط برقرار کردم.

پیش از این که تجربه همکاری با شهاب عباسی را نداشتید؟
– به عنوان کارگردان و بازیگر نه. اما در سریال «دارا و ندار» با هم بازی کردیم.

با توجه به فضای جدید و متفاوتی که این کار دارد، فکر می کنید هنگام پخش با چه بازتابی از طرف مخاطب روبرو خواهید شد؟
– به هر حال مخاطب امروز انتخابش به یک یا دو شبکه محدود نمی شود. بنابراین اصلا کار راحتی نیست که با این همه کانال تلویزیونی و ماهواره ای بتوانی پاسخگوی نیاز مخاطب باشی و کاری بسازی که مورد توجه قرار بگیرد و به اصطلاح در جذب مخاطب موفق باشد. از این رو بزرگترین موفقیت یک تیم تولید این است که از بین این همه شبکه کار شمار ا انتخاب کنند و ببینند که امیدوارم این اتفاق برای سریال ما هم بیفتد. با اینکه رقابت بسیار سختی پیش رو داریم. البته من در مقایسه با سریال های خودمان می گویم، نه سریال هایی که در کشورهای دیگر تولید می شود. متاسفانه مخاطب ما مدام سریال هایی را می بیند که در آپارتمان و فضاهای بسته می گذرد.
این سریال حداقل این امتیاز را دارد که در فضای کاملا متفاوت ساخته می شود. مردم سریال «روزی روزگاری» را قبلا دیده اند. وقتی در این کار حسام بیک و یا مراد بیک را می بینند، قطعا یک فلاش بک به آن سریال می زنند. اما آن کار بسیار جدی بود. البته موقعیت های طنز داشت، اما کلیت سریال جدی بود. اینجا کار طنز است و پر از موقعیت های کمدی که هیچ ربطی به روزی روزگاری ندارد. ما خیلی سمبولیک فقط مراد بیک و حسام بیک را از آن سریال داریم. بقیه کهن شهری هستند. به همین خاطر من فکر می کنم اگر این مجموعه در زمان مناسبی پخش شود و تبلیغات خوبی برای اطلاع رسانی داشته باشد، اطمینان دارم که مردم مخاطب این سریال خواهند بود و از دیدن آن لذت خواهند برد.

در این سریال که نقش منفی بازی نمی کنید؟ چون معمولا ما شما را در قالب نقش های منفی همواره دیده ایم!
– البته این طور که می گویید واقعا نیست. بارها این اتفاق افتاده است که من نقش های دیگری را هم بازی کرده ام.

اما اغلب شما را با بازی در نقش های منفی به خاطر داریم.
– به خاطر تاثیری است که آن نقش ها داشته اند و به همین دلیل در ذهن مانده اند. وگرنه من به اندازه نقش های منفی، نقش مثبت هم بازی کرده ام. حتی کمدی هم کار کرده ام. اما تاثیری که نقش های منفی می گذارند خیلی بیشتر از نقش های مثبت است. من در سریال «زیر تیغ» نقشی بازی کردم که خودم اصلا آن را منفی نمی دانم. اما نقشی که من در سریال «مثل هیچکس» بازی کردم، رسما آدم بدذات و بدجنسی بود. من آن نقش را منفی می دانم. می خواهم بگویم که آن دو سریال به قدری تاثیر گذار بودند که من هرچقدر هم کمدی بازی کنم، تماشاگر به خاطر ندارد.

منظور شما این است که نقش منفی به شما بیشتر از کمدی و یا مثبت پیشنهاد نمی شود و این تصور اشتباه است که به شما بیشتر نقش های منفی را پیشنهاد می دهند؟
– نه واقعا این گونه نیست که به من نقش منفی بیشتر پیشنهاد می شود. واقعا نقش های دیگر هم به من پیشنهاد می شود. اما من خودم بیشتر آن نقش ها را دوست دارم. من در فیلم «میم مثل مادر» یک سکانس بازی کردم، اما بعد از ۱۵ سال در خیابان من را با آن نقش می شناسند و به خاطر دارند. این تاثیر گذاری یک کار و یک نقش است که باعث ماندگاری می شود و همین برای من جذاب است. من در کاری بازی می کنم که خودم آن را دوست داشته باشم و از بازی در آن کار لذت ببرم. البته نمی توان شهرت، پول و شانس را هم نادیده گرفت. اما حقیقتا من برای آنها بازی نکرده ام. من بازی می کنم که از این اتفاق لذت ببرم و این نوع نقش ها لذت بیشتری به من می دهند.

که البته نقش های تاثیرگذار کمتر در سینما و تلویزیون ما اتفاق می افتد!
– بله می توان گفت که در تلویزیون کمتر این اتفاق می افتد. چون به هر حال ممیزی در تلویزیون بیشتر است. بنابراین این اتفاق در تلویزیون کمتر می افتد. اما در این کار شهاب عباسی برای ساخت این سریال خیلی انگیزه داشت. او جزو موفق‌ترین کارگردان‌هایی است که کار آیتمی در تلویزیون انجام داده است. «خنده بازار» کاری بود که ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرد و استقبال بی نظیری در رسانه ملی از این کار به عمل آمد.

خیلی راجع به نقش خودتان در این سریال توضیح ندادید.
– قصه «افسانه هزار پایان» توسط خانواده مهرداد مستنسخ روایت می‌شود که همراه خواهر، عمه و عموی خود زندگی می‌کند. مهرداد و خانواده برای تهیه جهیزیه خواهرش به شهر سفر می‌کنند که در راه با راهزن‌ها و اتفاقات جالبی روبه‌رو می‌شوند و از شهر و دیار خود دور می‌مانند. آنها وارد کهن شهری می‌شوند و اتفاقات شیرینی در کهن شهر برای این خانواده رخ می‌دهد. مهرداد مستنسخ یک خانواده کاملا فرهنگی دارد که در کهن شهر با رفتار و اتفاقات عجیبی از طرف مردم برخورد می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.