جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹

نشست خبری فیلم «دارکوب» برگزار شد؛

بهروز شعیبی: از سکوت رسانه‌ها برابر مسئله اعتیاد تاسف می‌خورم

مشست خبری دارکوب

سینماپرس: بهروز شعیبی کارگردان فیلم دارکوب با اشاره به سختی های تولید این فیلم گفت: همه ما در مورد چیزهایی که در شهر و زیر پوسته شهر اتفاق می افتد مسئول هستیم.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم دارکوب با حضور بهروز شعیبی (کارگردان)، سید محمود رضوی (تهیه کننده)، آزیتا ایرائی (نویسنده)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، فرامرز هوتهن (تدوینگر)، آیدین ظریف (طراح صحنه و لباس)، کامران حجازی (مدیر تولید) و همچنین بازیگران امین حیایی، سارا بهرامی، مهناز افشار و نگار عابدی برگزار شد.

شعیبی با اشاره به اینکه فیلم دارکوب سخت ترین تجربه کاریاش بوده است،  گفت: در سینمای امروز پرداخت جای ایده پردازی را میگیرد چرا که داستانی وجود ندارد که ساخته نشده باشد. ما هم با همین نگاه کار میکردیم و همه گروه آگاه بودیم که این چالش که آیا کسی که بچه را متولد میکند مادر است یا کسی که او را بزرگ میکند، قبلا ًکار شده است ولی میخواستیم نگاه متفاوتی به این ماجرا داشته باشیم.

این کارگردان در مورد شباهت فیلم دارکوب به فیلم گنجشکک اشی مشی گفت: من این فیلم را ندیدم ولی قطعاً هر فیلمی کار میکنیم بانک ذهنی از دیگر فیلمها در ذهن داریم که از آنها استفاده میکنیم. تمام پلانها و سکانسها نوشته شده و همه تیم سعی کردیم کاری کنیم که به آن باور داریم.

وی با بیان اینکه در ناخودآگاه به حل مشکلات جامعه مانند ترافیک و اعتیاد امیدوار است، گفت: چیزی که فکر میکنم این است که همه ما در مورد چیزهایی که در شهر و زیر پوسته شهر میبینیم مسئول هستیم. من متاسفم به خاطر اینکه رسانههای ما راجع به  موضوعاتی مثل اعتیاد سکوت کردند تا متهم به سیاهنمایی نشوند.

شعیبی با تصریح اینکه اولین بار بود که تولید فیلم خیلی قبل از شروع جشنواره و در اردیبهشت انجام شده است، این عامل را علتی عنوان کرد که فرصت بارها و بارها تدوین را به تیم تولید داده است.  بازیگران این فیلم در هر اندازه که در فیلم حضور داشتند نقش خودشان را کاملا باور کرده بودند.

رضوی نیز با بیان اینکه این فیلم به ظاهر ساده است ولی پیش تولید و تولید سنگینی داشته است، گفت: سعی کردیم یک فیلم استاندارد و یک فیلم امید بخش بسازیم. وی در مورد گیشه این فیلم گفت: کسی فیلمی نمیسازد که به گیشهاش فکر نکرده باشد به خصوص این فیلم که ژانر اجتماعی دارد و باید دیده شود. فکر میکنم این فیلم فروش متوسط رو به بالا داشته باشد.

این تهیه کننده در مورد نقش شهرداری و تصاویری از فیلم که تونل مترو را نشان میدهد گفت: ما دوست داشتیم چیزهایی که در سینما دیده نشده به تصویر کشیده شود. مثل دریاچه چیتگر و یا تونل مترو. این یک انتخاب کاملاً معمول برای تهیه کننده است. وی در خاتمه صحبتهایش تاکید کرد که فیلمهایش را بر اساس دغدغههایی که دارد میسازد.

بهرامی بازیگر نقش مهسا در پاسخ به این سوال که آیا منتظر جایزه جشنواره برای نقش اول یا مکمل است،  گفت: من بیشتر به کیفیت نگاه میکنم. در این باره نیز باید ابتدا داوران کاندیداها را مشخص کنند و بعد درمورد اینکه جایزه نقش اول یا دوم را بگیرم صحبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات زیادی راجع به زنانی که دچار اعتیاد هستند  انجام داده است، گفت: مهسا زن بدبخت و بیچاره نیست بلکه به خاطر اعتیاد زندگی بی کیفیتی دارد. قصه این فیلم هر روز در برخی نقاط تهران تکرار میشود. من به خاطر این فیلم مستندهای زیادی دیدم و کمپ رفتم و البته با برخی عوامل، تحقیقات میدانی زیادی را نیز انجام دادم. من نقش نازنینی داشتم که به خاطرش وزنم را کم کردم ابروهام را زدم و کامپوزیت روی دندانهایم را برداشتم. ما واقعا شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم تا بتوانیم کار با کیفیتی ارائه دهیم.

افشار نیز با اشاره به اینکه به دلیل فعالیتهای اجتماعیاش مخصوصاً راجع به بچهها با فضای این فیلم آشنا است، گفت: من فیلمنامه را از این بُعد دوست داشتم که بخش شرافت، انسانیت، محبت و مادری روایت میشود. چیزی که در جامعه امروز ما دیده میشود این است که وقتی یک بحران اتفاق میافتد همه سعی میکنند صورت مسئله را پاک کنند نه اینکه آن را حل کنند. کاراکتر نقش من سعی کرد مهسا را ترد نکند بلکه راهی جلوی او بگذارد. برای من نیلوفر زن شریفی است که در جامعه ما وجود دارد و سعی میکند مسائل را بدون داد و فریاد حل کند.

آزیتا ایرائی نویسنده این فیلم با اشاره به اینکه کاراکتر مهناز افشار در فیلم چاره ای جز گفتن حقیقت نداشت گفت: تصمیم او یک تصمیم کاملا منطقی بود چرا که به خاطر موضوع دادگاه و اتفاقات پس از آن مجبور بود این ریسک را بپذیرد.

حیایی هم راجع به داستان تکراری فیلم گفت: همیشه به این شکل است که وقتی جامعه دچار معضلی میشود فیلمها در مورد آن زیاد میشود. امروز هم جامعه نیاز به امید دارد برای همین اینگونه فیلمها بیشتر شده اند.

عبدی در مورد موسیقی این فیلم گفت: کارهای من همیشه ارکسترال هستند ولی دارکوب برای من یک تجربه جدید به شمار میرود. در مورد تیتراژ پایانی نگاه مهسا این بود که اگر بچه پیش من بود برایم از این اشعار میخواند. یک دختر بچه هشت ساله این را خواند. من چهار بچه را آوردم تا هارمونی شکل گرفت. کلیت فیلم هم ۱۶ دقیقه موسیقی اورجینال داشت.

برازنده در مورد لرزش دوربین گفت: طی جلساتی که با آقای شعیبی داشتیم این کارگردان دوست داشت دوربین سیار باشد. من هم طبق سکانسها و ریتم فیلم جاهایی کنترل شده تر و جاهایی با اینرسی بیشتری کار کنم.

از حاشیه های این نشست قطع برق سالن نشست بود که باعث شد دقایقی این سالن در تاریکی فرو رود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.