دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

در ماه‌عسل مشکوک «خانه سینما» و «صندوق اعتباری هنر» چه می‌گذرد؟

از زاری برای «سلبریتی‌ها» تا فقدان ارائه حداقل خدمات صنفی به عموم هنرمندان و البته اختصاص «سبد کالا» به برخی افراد خاص!

صندوق اعتباری هنر

سینماپرس: در آستانه نوروز ۱۴۰۳ «خانه سینما»، «صندوق اعتباری هنر» و... هیچ گونه تدبیری برای اعطای عیدانه و سبد کالا و ارزاق و تأمین معاش حداقلی سینماگران نداشته اند و این اتفاق در حالی است که بر اساس برخی شنیده ها در ماه عسل میان این دو ساختار حمایتی به برخی افراد خاص که احتمالاً از ویژگی‌های خاص برای قبیله همیشه حاکم بر «خانه سینما» می‌باشند، بسته های کمک معیشتی اعطا شده است!

به گزارش سینماپرس بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به تأمین سبد کالا و اهدای عیدی به هنرمندان توسط نهادهایی مانند صندوق اعتباری هنر، خانه سینما و... امری است که به شدت هنرمندان را دچار دل آزردگی کرده است.

انتقادات اهالی سینما نسبت به بی توجهی نهادهای فرهنگی و سینمایی بعد از ایام نوروز ۹۸ با درز کردن خبر اعطای مبلغی میلیاردی به خانه سینما به عنوان عیدی اهالی سینما توسط وزارت ارشاد بلند شد اما گوش شنوایی برای رسیدگی به معضلات و درد دل آن ها وجود نداشت؛ پس از آن در سال ۹۹ نیز شاهد استمرار رفتار ضدصنفی، تبعیض آمیز و زننده مدیران خانه سینما با هنرمندان بودیم؛ شاه نشینان وقت خانه سینما با بی تدبیری و بی انصافی هرچه تمام تر با ترویج روحیه قلدرمآبانه شان سعی بر آن داشتند که میان اهالی سینما شقه و شکاف ایجاد کنند. آن ها با خودی و غیرخودی کردن سینماگران درصدد بودند مبالغ بیشتری از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد را همانند سال گذشته در اختیار افرادی بگذارند که شاید نزدیکی و قرابت بیشتری با ایشان دارند در صورتی که این مبالغ بایستی به صورت یکسان میان یکایک اعضای خانه سینما توزیع شود.

پس از آن نیز وضعیت در خانه سینما به همین منوال ادامه داشت؛ اینک در آستانه نوروز ۱۴۰۳ نیز شنیده می شود خانه سینما مقداری بسته کالا آماده کرده و آن ها را در بخشی از حیاط ساختمان شماره ۱ خود دپو کرده اما این بسته های کالا تنها میان تعدادی افراد خاص و صنوف خاص توزیع می شود! رفتاری که قطعاً به دور از عدالت و انصاف است چرا که اگر هدیه و عیدی وجود دارد باید به صورت مساوی میان یکایک اعضای خانه سینما تقسیم شود؛ حال اگر عده ای نیاز مالی نداشتند خود می توانند تصمیم بگیرند تا عیدی یا سبد کالای خود را به دیگران اعطا کنند و اگر خود را نیازمند دریافت این کالا یا هدیه می دانند از آن بهره برداری می کنند.

این رفتارهای عجیب در نهادهای فرهنگی و سینمایی در حالی است که پیش از این در زمان مدیریت جواد شمقدری در سازمان سینمایی هماهنگی هایی با نهاد ریاست جمهوری و... صورت می گرفت و به مناسبت های مختلف از جمله عید سعید نوروز، ماه مبارک رمضان، شب یلدا، روز خبرنگار و... سبد کالا و یا وجه نقد به یکایک اعضای خانه سینما اعطا می شد.

بدیهی است عملکرد انفعالی نهادهای صنفی و سینمایی بطی سال های اخیر صدای انتقاد و اعتراض بخش اعظمی از سینماگران را درآورده؛ بسیاری از اهالی سینما با انتقاد از بی توجهی مدیران به وضعیت وخیم مالی بخش کثیری از اهالی سینما خواستار رسیدگی عاجل و رفع مشکلات این قشر فرهیخته و زحمتکش شده اند.

در این شرایط نیاز است که مدیران سینمایی کشور در سازمان سینمایی ضمن هماهنگی با دولت و سایر نهادها تدبیری برای اعطای سبد کالا و تخصیص عیدانه به سینماگران داشته باشد و قطعاً این کمترین کاری است که آن ها می توانند در خصوص رسیدگی به معیشت هنرمندان انجام دهند اما گویا وظیفه خود را به فراموشی سپرده و تنها در پی شوآف و شعارند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.