سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷

همایش موسیقی کار آوا با آیین بیل گردانی آغاز به کار کرد؛

مهدوی: بعد دیگر هنرهای ملی-آئینی در کار آواها اجرا می شود

رضا مهدوی

همایش علمی، فرهنگی و هنری کارآواها و آیین‌های موسیقایی کار در ایران شب گذشته با آیین بیل گردانی اجراهای موسیقی محلی همراه بود و دبیر اجرایی این مراسم از نشان دادن بعد دیگر گنجینه ایران در این همایش سخن گفت.


به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران در نخستین روز از این همایش که شب گذشته با حضور محمدرضا درویشی، هوشنگ جاوید ، شاهین فرهت،‌ نوائیان، رضا مهدوی و هنرمندان بومی ایران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد،‌ ابتدای خدیجه زرداری از تالش با نی چوپانی به اجرای موسیقی چوپانی پرداخت و در ادامه آیین بیل‌گردانی شهرستان نیم‌ور به سرپرستی سیدهادی حسینی اجرا شد.

حسینی سرپرست این گروه در خصوص این مراسم گفت: آیین بیل گردانی قدمت چهارهزار ساله دارد و مربوط به لایه‌رویی، نهرتاریخی آب در روستای نیم‌ور است. دو دسته بیل که در یکی چهار بیل و دیگری سه بیل با نخ به هم متصل شده‌اند، به پهلوانان داده می‌شود و آنها باید بیل‌ها را به شکل ضربدری در بالای سر خود بچرخانند و هر پهلوانی که این کار را کامل انجام داد، با ذکر یا علی تشویق می‌شود و هرکس که نتوانست، مسخره می‌شود.

در ادامه این مراسم رضا مهدوی رییس مرکز موسیقی حوزه هنری گفت: امیدوارم برگزاری این همایش به عنوان یک نمونه و الگو مطرح شود و دیگر متولیان عرصه فرهنگ در سازمان های دیگر به کمک ما بشتابند.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایران به مواریث فرهنگی بسیار کم توجه شده که ما باید از این همایش در راستای اجراهای صحنه ای گسترده تر در ایران و بعد در دیگر کشورها استفاده کنیم تا مردم با این گنجینه های فرهنگی آشنا شوند.

دبیر اجرایی همایش کارآواها و آیین های موسیقایی کار در ایران افزود: امیدوارم همه مردم در اقشار مختلف بتوانند این موضوع عظیم فرهنگی را درک کنند و دانشجویان، محققان و اساتید موسیقی با انگیزه بیشتر، سطح موسیقی را در ایران بالا ببرند.

بنابراین گزارش، پس از اجرای آواز شالیکاری میثم نواییان پژوهشگر موسیقی گفت: گیلان با داشتن تپه‌های باستانی مانند تپه‌های مارلیک از استان‌های بسیار باستانی ایران به شمار می‌رود.

وی در خصوص موسیقی شالیکاری در استان گیلان افزود: در موقع شالیکاری موسیقی‌هایی خوانده و بقیه مردم آن را تکرار می‌کنند و وقتی عده‌ای کار یکنواختی را انجام می‌دهند، آواز‌خواندن نمی‌گذارد آنها خسته شوند و موسیقی برپیشرفت کارشان تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه گیلان تقویم خاص خود را دارد، ‌بیان داشت:در گیلان مردم تقویم خاص خود را دارند و اکنون در سال 1584 دیلمانی هستیم و نوروز ما از 17 مرداد‌ماه آغاز می‌شود و این تقویم به طور کامل با کشاورزی منطبق است.

نواییان با اشاره به رقص شالیکاری قاسم‌آباد گفت: این مراسم نوعی نیایش و مختص کشاورزی است که شامل مراسم کاشت، داشت و برداشت برنج می‌شود و به عبارتی بیشترین موسیقی آوازی گیلان مرتبط با معیشت و دامداری آنهاست.

بعد از صحبت‌های نواییان آیین چالنگه مالنگه و رابچری از منطقه دیلمان ، آیین عروس‌گله و مراسم رقص برنج و جمع‌آوری محصول از منطقه‌ خرم‌آباد اجرا شد.

بنابراین گزارش، امشب در دومین روز از همایش موسیقی کارآوا دهل زنی جار تبلیغاتی قصابی گاو در بختیاری، موسیقی کار ترکمن، موسیقی سیستان و بلوچستان(نل و دونلی)،آوازهای کشاورزی یئل یئل و آیین تکم و آوازهای کار در آذربایجان شرقی و غربی، آوازهای موسیقی کار بختیاری و موسیقی کار در علی آباد کتول توسط هنرمندان این مناطق اجرا می‌شود.همچنین فردا در سومین روز از این همایش قشمه نوازی چوپانی میامی، آوازهای مسگری اصفهان، اجرای آیین کوسه استان مرکزی( تفرش)، آوازهای کار شبانی خراسان شمالی شیروان، آواز های شبانی تفرش، موسیقی کار قشقایی، موسیقی کار کاشمر و آوازهای سرکویری و کشاورزی خیج و میامی اجرا و هنرمندانی چون جواد مسائلی،ایرج افشار سیستانی، هوشنگ جاوید ، محمد میر شکرایی، بهروز وجدانی ، علیرضا پور امید و محمد کریمی فروتقه به سخنرانی می‌پردازند.

همایش موسیقی بزرگ علمی - فرهنگی و هنری کارآواها و آیین‌‌های موسیقایی کار در ایران تا 22 مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری به دبیری هوشنگ جاوید برگزار می‌شود.


انتهای پیام/ن.ف/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.