سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶

ترکی درباره مجموعه تازه اشعارش عنوان کرد؛

تک بیتی ها می توانند قالبی نو برای شعر بسازند

محمد رضا ترکی،

محمد رضا ترکی، پیوند تک بیت ها در مجموعه شعر تازه اش را دارای قابلیت لازم برای تبدیل شدن به قالبی تازه در شعر امروز دانست.


محمدرضا ترکی در گفت و گو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری سینما گفت: "خاکستر آیینه" مجموعه اشعار تازه بنده است که در قالب غزل، نیمایی، رباعی و سپید سروده شده و توسط انتشارات انجمن شاعران ایران منتشر شده است.

وی افزود: برخی از اشعار این مجموعه نیز مشتمل بر چندین رباعی یا تک بیت هستند که فضا و مضمون مشترک آنها را به صورت یک شعر درآورده است. در این میان به ویژه تک بیتی هایی که فضا و وزن مشترکی دارند و در محور عمودی به یکدیگر مربوط اند، می توانند به عنوان قالبی خاص و مجزا در شعر امروز مطرح شوند.

این شاعر و استاد دانشگاه تهران، اندیشه و جامعه و تغزل را از مهم ترین دغدغه های شاعرانه اش دانست و تصریح کرد: اگر این دغدغه ها نبود هرگز به دنبال شعر نمی آمدم. نمی توان بازی های زبانی که امروز مرسوم شده است را شعر نامید ادبیات باید با نوعی فرهیختگی همراه باشد تا ماندگار شود.

او از استقبال مخاطبان از این کتاب ابراز رضایت کرد و گفت: هرچند کتاب قرار بود به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برسد اما با چند ماه تأخیر منتشر شد. در همین مدت کوتاه نقدهای خوبی از کتابم نوشته شد. این مجموعه مثل مجموعه قبلی من با نام "هنوز اول عشق است" خوشبختانه با بی اعتنایی رو به رو نشده است. مجموعه قبلی که نشر تکا آن را منتشر کرده بود سه بار و در شمارگان بالاتر از 10000 نسخه چاپ شد. بنده معتقدم که دوستان زیادی هستند که از انتشار این اثر و آثار مشابه دیگر هنوز بی اطلاع اند. به نظر من در کنار چاپ یک اثر، توجه به توزیع و معرفی و نقد آن اهمیت فوق العاده ای دارد و باید به آن توجه شود.

محمد رضا ترکی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر مشغول مطالعه و تحقیق بر روی اشعار خاقانی شروانی هستم. شاید محصول این یادداشت ها را برای انتشار به ناشر بسپارم.

محمدرضا ترکی استاد ادبیات دانشگاه تهران است که تا کنون سه مجموعه شعر با عنوان "فصل فاصله"، هنوز اول عشق است" و به تازگی "خاکستر آیینه" از او منتشر شده است.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.