شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷

فرهادی در نشست نقد و بررسی فیلم خود گفت:

فیلم تلخ است اما فیلمساز تلخ اندیش نیست

اصغر فرهادی در نشست فیلم جدایی نادر از سیمین در فرهنگسرای رسانه

نشست نقد و بررسی فیلم "جدایی نادر از سیمین" با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه صبح امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، در این نشست اصغر فرهادی فیلمنامه نویس و کارگردان، شهاب حسینی بازیگر، محمدرضادلپاک طراح و ترکیب صدا، هایده صفی یاری تدوینگر و امیر پوریا به عنوان مجری و منتقد در این جلسه حضور داشتند.

اصغر فرهادی با توجه به اینکه این نشست دومین جلسه رسمی نقد و بررسی فیلم "جدایی نادر از سیمین" بعد از جشنواره فیلم فجر است اظهار داشت: بین این دو جلسه تفاوت بسیاری وجود دارد چون در نشست جشنواره تعداد کمی این فیلم را دیده بودند اما الان افراد بسیاری به تماشای فیلم نشستند و آشنایی بیشتری با فیلم دارند.

وی درباره واژه های چون تلخی، عبوس بودن و ناامیدی که درباره فیلم های این کارگردان بسیار بکار می رود اظهار داشت: تلخی فیلم را قبول دارم چون تماشاگر وقتی از سالن بیرون می آید محزون است. باید در نظر بگیریم این تلخی که در فیلم دیده می شود تحمیلی نیست و کارگردان تلاشی برای ساخت فیلم تلخ ندارد. داستان فیلم در کنار تعداد شخصیت ها و گره هایی که در فیلم وجود دارد لحن قصه را اینگونه معرفی می کند.

وی افزود:در میان واژه ها تلخی فیلم را قبول دارم اما باید بگویم فیلمساز تلخ اندیش نیست.فیلم در شرایط امروز ساخته شده واگر بخواهد صادقانه و بدور از جعل باشد با آنچه در حال دیده می شود نسبت مستقیم دارد پس نمی شود انتظار داشت واکنش خوش و خرم و شادی از فیلم را شاهد باشیم.

وی در ادامه اشاره کرد: اینکه می گویند فیلم عبوس است را قبول ندارم چون فضای ابری و گرفته ای را به لحاظ جوی نمی بینیم و به عمد چنین حال و هوایی را از فیلم دور کردم. با اینکه در کلیشه اینگونه تصور می شود که چنین مضمونی باید در فضای سرد با رنگ آمیزی خاص تصویر شود اما آنچه شاهد آن هستیم اینکه فضا و ارتباطات فیلم دارای شرافت خاصی است و شخصیت ها به راحتی قصد آزار همدیگر را ندارند.

فرهادی درباره صحنه های حذف شده فیلم بیان کرد: چند صحنه از فیلم هم به دلیل مشکل زمان حذف شد. این صحنه ها بیشتر به رنگ آمیزی فیلم توجه داشتند و کمکی به روند قصه نمی کردند.

کارگردان فیلم "جدایی نادر از سیمین" در رابطه به اشاره به مساله اخلاق و دروغ عنوان کرد: بسیاری از رسانه ها مطرح کرده اند که من در فیلم هایم علاقه به موضوع دروغ دارم اما باید گفت در فضای فیلم می بینیم که محیط دروغگوتر از فیلم است.این مساله از بسیاری جهات جزو مزایای زندگی ما بوده اما از بسیاری جهات هم از آن آسیب دیده ایم. اصطلاح دروغ بحث پیچیده ای است که گاهی از آن به پنهانکاری تعبیر می شود.در صورتی که نمی شود برای پنهانکاری اسم دروغ را انتخاب کرد.

وی اظهار داشت: در فیلم یک فضای شرافتمندانه حاکم است که دروغ به چشم می آید در واقع مانند بستر سفیدی می ماند که لکه ها به خوبی روی آن نمایان می شود.

وی گفت: هیچ فیلمی نمی تواند این ادعا را داشته باشد که تصویرگر کل یک جامعه است . کشور ما فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی دارد که هر کس بر اساس دیدگاه فکری خود و زاویه نگاه خودش مسایلی چون اخلاق و دروغ را تصویر می کشد به همین خاطر ادعا در این زمینه کار بسیار مشکلی به نظر می آید.

شهاب حسینی درباره واکنش تماشاگران نسبت به بازی در برخی صحنه های فیلم بیان کرد: در این مدت زمانی که از اکران می گذرد عکس العمل ها درباره صحنه هایی از فیلم در اکثر سالن های سینما یکسان بوده است این نشان می دهد مخاطبین با روحیه واحدی به دیدن فیلم رفته اند.

وی ادامه داد: اصغر فرهادی زمان کار فضایی را ایجاد می کند که همه در ان زندگی می کنیم به همین خاطر نقش و حس آن را در لحظه به ناب ترین شکل باور می کنیم دقیقا مثل این می ماند که در لحظه های زندگی رفتار هایی از ما سر می زند که گاهی یاداوری شان در آینده مشکل است. شاید نوع بازی من در فیلم که باعث بروز چنین واکنش هایی از مخاطبین شده محصول ناب همین باور باشد.

حسینی ادامه داد: من بعد از بازی هیچ گاه از نقش حجت فاصله نگرفتم چون هر روز حجت هایی را در خیابان می بینم که به نوعی زندگی روی خوشش را به آنها نشان نداده است.

وی درباره آنچه که به تلخی از فیلم هم بیان می شود اشاره کرد: ما معمولا ترجیح میدهیم صورت مساله پاک کنیم به جای اینکه راه حلی درستی برای آن در نظر بگیریم. گاهی شناخت تلخی ها به بهبود یک وضعیت بیشتر می تواند کمک کند تا نادیده گرفتن آن.

وی افزود: بهتر است یک وجهی به کار نکنیم. اصغر فرهادی با خود شیوه جدیدی به سینما آورد که می توان آن را فصل نوینی از زندگی بشری تلقی کرد درست مانند همان کاری که برادران رایت برای پرواز انجام دادند. اگر هشتاد درصد فیلمسازان امروزدر فرایند مسیری که طی می کنند دقت داشته باشند می توانند به همین جایی برسند که فرهادی در ان قرار دارد.

هایده صفی یاری نیز در رابطه با تدوین فیلم اظهار کرد: تا به حال در 3فیلم با فرهادی همکاری کرده ام که طی این همکاری ها با هم به یک وحدت فکری رسیده ایم به همین خاطر مشکل چندانی در تدوین برایم پیش نیامد چون فرهادی به خوبی حس همدلی و اعتماد را به همه افراد گروه منتقل می کند.

وی افزود در تدوین و دکوپا ژ من مدیون شیوه کار اصغر فرهادی هستم بازی ها به طور کامل در تداوم حس شخصیت ها هدایت شده بود و من یک الگوی کامل از تمام شخصیت ها را در اختیار داشتم.

محمد رضا دلپاک نیز اشاره کرد: صحبت درباره فیلم فرهادی کار بسیار سختی است. اما لحظاتی در فیلم بود که من در خلوت خودم با آنها گریستم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.

لازم به ذکر است خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و پژمان رییس فرهنگسرای رسانه از عوامل فیلم "جدایی نادر از سیمین" تقدیر کردند.پیمان معادی به دلیل اطلاع رسانی نامناسب در این جلسه حضور نداشت و درپایان لوح یاد بودی از طرف فرهنگسرای رسانه به عوامل فیلم اهدا شد.



انتهای پیام/م.ر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.