یکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۱

صدور بیانیه انجمن بازیگران خانه تئاتر برای حضور بازیگران سینما در صحنه نمایش

نمایشنامه

انجمن بازیگران پس از حضور بیش از حد چهره‌های سینمایی اعتراض‌نامه‌ای را منتشر کرد که براساس آن، حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر منوط به کسب اجازه از «خانه تئاتر» عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، انجمن بازیگران تئاتر طی بیانیه ای خواستار اجازه رسمی بازیگران سینما برای حضور در صحنه تئاتر شدند.

متن این بیانیه، به طور کامل در زیر می آید: «هنوز عطر پاک حرمت معلم و شاگردی، رایحه خوش پیشکسوتی و نو آموزی، رابطه مرید و مرادی در قلب جامعه تآتر برقرار است. هنر متعالی تئاتر ترازوی کار ماست و نه گیشه و ستارگان و روابط پس و پنهان. میدان تنگ و تاریک حرفه ترد و شکننده تئاتر به نهایت از سوی سیاستمداران ناآشنا و مدیران نوخاسته تنگ تر و تاریک تر شده است؛ چه رسد به آن که دوستان سینماگر ما نیز عرصه ما را تنگ تر کنند.

امروز که صنف هنرمندان محترم سینما به تئاتر اعتنایی نشان می دهند، ناگزیریم از امنیت شغلی هزار بازیگر حرفه ای تئاتر، که زندگی و معیشت خود را در خطر می بینند، دفاع کنیم.
اگر زمانه با سینما و سینماگران سازگار نیست، چرا ایشان فرصت فراغت خود را در تئاتر می جویند؟ یعنی عرصه تأتر این گونه بی بها و بی کس است که از سر تفنن و در ناچاری ناگزیر بی کاری به سراغش آیید؟

در خانواده تئاترِ حرفه ای جز دو سه تالار نمایش امکان دیگری نیست یا اگر هست از ما دریغ می شود. خانواده گسترده هنرمندان تئاتر به طور متوسط سالی یک بار هم فرصت به صحنه رفتن ندارند. دست مزدهای کار حرفه ای هنوز پاسخگوی نیازهای خانواده های ما نیست. بی کاری، بی خانمانی، بی قانونی، عدم امکان تصمیم گیری های صنفی و هزار بلیه دیگر گریبان گیر خانواده تآتر است. قرارداد تیپ و آیین نامه های تعیین دستمزدها هنوز مورد تهاجم مدیران هنری است. ممیزی و بازدارندگی، هرهفته و هرروز و هر ساعت یک گروه را رنج می دهد.

ما نه جاه طلبی می کنیم و نه تیول داری و هرگز مخالف حضور هنرمندان پرتوان و ریشه دار و کاربلد سینما بر صحنه های تآتر نبوده و نیستیم اما بنابر وظیفه ای که اساسنامه برعهده ما گذاشته، به اصولی پایبندیم که هر کسی می تواند آن را در ترازوی عدالت خود سبک سنگین کند.

1. اگر بازیگران و هنرمندان سینما خواهان حضور بر صحنه های تآترند، کوبه خانه ما بکوبند و صنف بازیگران یا صنوف دیگر خانه تآتر را آگاه سازند و بعد برصحنه تئاتر حاضر شوند.

2. هنرمندان سینما بر مبنای قرارداد تیپ، این دستاورد بزرگ خانواده تئاتر تشریف فرما شوند.

3. حضورشان تنها بهانه ای برای رونق بخشیدن به گیشه این مدینه فاضله برخی مسئولان نورسیده نباشد که ما چنان مخاطبی را که به جای جستجوی جوهر متعالی تئاتر، تنها آرزومند دیدار چشم و ابرو و شهرت برخی ستارگان است نمی خواهیم.

4. تئاتر، تآتر حرفه ای فرهنگ مدار، بنیان و قواعدی دارد که مباد ملعبه هوس کاسب کاران عرصه هنر شود و دیگر بار آن سرنوشتی برایش رقم بخورد که بر سر تئاتر لاله زار، بعد از کودتای 28 مرداد 32 آمد.

5. اگر توانی در چنته دارید، از توان و استعداد خود برای احیای تالارهای ناشناخته بهره گیرید و این سه چهار تالار حرفه ای را که هنرمندان تآتر برای حضور در آن سال‌ها در صف می مانند به ایشان واگذارید.

متاسفانه عدم رعایت اصول و شرایط یادشده در ماه های اخیر، نشان آن دارد که دستاورد ورود هنرمندان سینما، حتی فرزانگان آن عرصه، به تئاتر بسیار ناموفق و ناامیدکننده بوده است و جز تا حدی موفقیت در گیشه دستاورد دیگری نداشته است.

عالیجنابان، مدیران محترم و اعضای هنرمند شورای انتخاب آثار در مراکز حرفه‌ای تئاتر! هشدار ما را جدی بگیرید، چرا که می دانید هر بازیگر و هنرمند تآتر برای رسیدن به صحنه‌های حرفه ای چه مرارت هایی را به جان خریده است.

پیش از گذار و رسیدن به تآتر حرفه ای، انواع فعالیت های دانشجویی، گروه های آماتور، تجربیات کارگاهی، گذار از کلاس‌های کلان بازیگری، سال‌ها خاک صحنه خوردن و به نقش‌های کوتاه بسنده کردن پیموده شده است تا که اگر صبور و خوش اقبال باشد و خود را اثبات کند؛ پس از سالها سر از صحنه تئاتر حرفه ای درآورد.

بگذارید مهمانان ما قوانین تدوین شده چندین سال رنج ما را مزمزه کنند. سلام هزاران هنرمند بیکار و کم کار خانواده تئاتر تهران و شهرستان را پاسخ دهند و پس از آن بر سر سفره فقیرانه ما بنشینند. بگذارید اول الفبای حرفه ما را بیاموزند و بعد ردای سرداری بردوش بیندازند.

تئاتر و سینما، خواهرانی از یک خانواده اند. عزت و ارزش بسیاری از آثار ارزشمند تاریخ سینما به اعتبار حضور هنرمندان تئاتر به دست آمده و در دیگرسو، چه بسا که تئاتر نیز، به مدد دستاوردهای تجربی هنر سینما، زبان و شیوه خود را غنا بخشیده است. آمد و شد هنرمندان تآتر و سینما به حریم یکدیگر چیز تازه ای نیست. اما بیایید به قواعد و اصول خانه‌های خود احترام بگذاریم.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.