دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸

گزارش نشست خبری سی امین جشنواره فیلم فجر/1

خزاعی: جشنواره فیلم فجر با شعار «اخلاق، آگاهی و امید» برگزار می‌شود

نشست سی امین فیلم فجر -خزاعی

اولین نشست خبری سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور محمد خزائی؛ دبیر جشنواره سی ام و یزدان عشیری؛ مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، اولین نشست خبری سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور محمد خزاعی؛ دبیر جشنواره سی ام و یزدان عشیری؛ مدیر روابط عمومی جشنواره برگزار شد.

محمدخزاعی در ابتدای این نشست گفت: زمانی که آقای شمقدری پیشنهاد دبیری جشنواره را به من دادند، من گرفتار ساخت فیلم «قلاده های طلا» بودم و نیت کار اجرایی نداشتم و می خواستم تولید سینمایی خوبی برای شرکت در جشنواره امسال داشته باشم.

وی گفت: بحث های مختلفی به هنگام پذیرش دبیری جشنواره مطرح شد اینکه در گذشته معمولاً کسانی که به نوعی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک بودند و در مورد برگزاری جشنواره فجر تجربه داشتند انتخاب می شدند و به همین دلیل من فردی مستقل بودم نمی خواستم دبیری جشنواره را بپذیرم تا اینکه آقای طالبی کارگردان فیلمم گفت: جشن های دهه فجر جشن های بزرگی است و با شکوه برگزار شدن این جشن ها وظیفه ملی ماست.

دبیری غیر دولتی

وی با تقدیر و تشکر از همه دبیرانی که در این سی سال فعالیت داشتند، خاطرنشان کرد این برای اولین بار است که فردی خارج از حوزه دولتی برای دبیری جشنواره دعوت می شود به همین دلیل اگر من در برگزاری این جشنواره موفق باشم می توان برای دوره های بعدی از هنرمندان با تجربه سینما برای دبیری جشنواره دعوت کرد و اگر موفق نباشم همچون گذشته دبیری جشنواره به افراد دولتی واگذار می شود.

وی با تشکر از مدیرانی که به وی اعتماد کردند تصریح کرد: جشنواره امسال تغییراتی دارد که کارشناسی شده است. هر حرکتی در جریان فرهنگی قطعاً باید براساس کارشناسی باشد. ما در نهایت فراخوان جدیدی رسیدیم البته در جشنواره امسال تغییرات زیادی نداریم و تنها یک بخش در حوزه بین الملل افزوده شده و یک بخش از جشنواره حذف شده است.

اخلاق، آگاهی، امید

خزاعی با اشاره به یه مبحث اخلاق، آگاهی، امید تاکید کرد: همه امور در جشنواره امسال از انتخاب فیلم‎ها تا طی شدن مسیر جشنواره براساس این سه مبحث پیگیری می‎شود.

وی ادامه داد: اخلاق در گذشته مهمترین پشتیبانه سینمای ایران بوده است. جذابیت سینمای ایران در گذشته در تمامی جهان به دلیل مسائل اخلاقی بوده و فضای سالم در سینمای ایران حاکم بوده است اما امروز در برخی تولیدات سینمایی مسائل اخلاقی نادیده گرفته می‎شود باید در ساخت فیلم ها به ارزش ها و مسائل دینی توجه کرد. در جامعه سینمایی اخیراً با شاهد بی اخلاقی هایی هستیم و در جامعه سینما نقدهایی وجود دارد که درست نیست. سینما مانند جامعه ورزشی نیست و آدم هایی در عرصه سینما وجود دارد که می توانند جریان ساز باشند. اما امروزه دلایل بر کل جامعه سینمای ایران حاکم شده است. ما می خواهیم اخلاقیات را به سینمای ایران بازگردانیم و در اختلافات به جای صدور بیانیه، گفت و گو بنشیند و نگذاریم محیطی ناسالم در سینمای ایران حاکم شود. اگر اختلاف‌های امروز ادامه پیدا کند، دیگر نمی توان این اختلاف‌ها را برطرف کرد. پس باید همه برای کاهش اختلافات و همگرایی بیشتر کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه سینما در شکوفایی جامعه تاثیرگذار است، توضیح داد: آگاهی هایی هست که باید به جامعه بدهیم و سینما نقش مهمی در این زمینه دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است. بحث بعدی امید است. جامعه ما از نظر روانشناسی دچار مشکلات عدیده ای است اما باید امیدی در آثار داده شود. درست است که مشکلاتی در سطح جامعه وجود دارد اما همه ما با امید در حال زندگی هستیم. نباید رویکرد بسیاری از فیلمسازان به سمت پایان منفی برود. باید ملاک تشخیص و ارزیابی کارها اخلاق، امید، آگاهی باشد. ما امیدواریم این رویکرد مبنای تولید در سینمای ایران باشد.

از انتخاب تا اکران

خزاعی درباره بخش‌های اصلی جشنواره، گفت: یکی از این بخش‌های اصلی، بخش مسابقه سینمای ایران یا همان سودای سیمرغ است. فیلم هایی که در طول سال تولید شده باشند و به دبیرخانه ارسال شوند در هیات بازبینی مورد انتخاب و اکران خواهند شد. البته فیلم هایی که ممکن است از سوی منتقدان و سینماگران مردم چندان مورد دلخواه نباشد در جشنواره شرکت داده نمی شوند و می توانند نمایش عمومی داشته باشند.

دبیر جشنواره ادامه داد: در جشنواره بین‎المللی فیلم فجر باید یک استانداردسازی داشته باشیم، نه به قدری تعداد فیلم ها کاهش یابد که همه معترض شوند و نه آنقدر زیاد باشد که مسابقه ای بودن جشنواره دچار اشکال شود. در واقع فیلم هایی که شرایط ایده آل تری داشته باشند در جشنواره حضور خواهند داشت.

جایزه جداگانه

به گفته خزاعی برای بخش جلوه‎های ویژه سینمای ایران که در حال بلوغ است جایزه جداگانه در نظر گرفته شده است. یک جایزه ویژه هم به جشنواره اضافه شده که توسط دبیر جشنواره اهدا می شود که این سیمرغ بلورین با رویکرد اخلاق، آگاهی، امید به بهترین فیلم تعلق می گیرد.

وی با اشاره به یکی دیگر از بخشهای جشنواره با عنوان «آیینه سینمای ایران» خاطر نشان کرد: تمام فیلمهایی که در بخش مسابقه به دلایل مختلف نتوانند حضور یابند می توانند در این بخش حضور یابند و یک یا دو جایزه در این بخش اهدا می شود.

مسابقه فیلم های اول

خزاعی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به بخش نگاه نو یا مسابقه فیلم های اول، گفت: در این بخش فیلم‌هایی که توسط نسل های جدید ساخته می شوند و آثاری بسیار امیدوار کننده در سینمای ایران هستند در این بخش شزکت داده می شوند.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره تقاضاهایی که از سوی برخی افراد برای حذف بخش ویدئویی از جشنواره وجود داشته، افزود: با احترام برای همه فیلمسازان ویدئویی این بخش از جشنواره حذف می شود و به صورت جشنواره جداگانه توسط معاونت سینمایی و موسسه رسانه های تصویری برگزار می شود.

بخش جدید امسال

وی در مورد بخش مستند در جشنواره و تقاضاهای شفیع آقامحمدیان و برخی صنوف مستند سازان برای حضور مستندها در جشنواره توضیح داد: مسابقه سینمای حقیقت آثار بلند سینمایی تمامی آثاری که بالای 70 دقیقه باشند و ظرف دو سال اخیر ساخته شده باشند می توانند در این بخش شرکت کنند. دو سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم و جایزه فیلمبرداری و پژوهش و تدوین از بخشهای این قسمت است. امیدواریم که شاهد تولید آثار بلند مستند باشیم.

وی خاطر نشان داد: برگزیده تماشاگران چون سالهای گذشته توسط مردم انتخاب و در اختتامیه اعلام می شود. تجلی اراده ملی سازمان ها و نهادها که در سالهای گذشته از بخش های جشنواره بود و فقط جوایز به فیملهای بخش مسابقه تعلق می گرفت در جشنواره امسال شامل تمامی بخش ها می شود چه خارج از مسابقه و چه مسابقه.




انتهای پیام/ف/ ا ک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.