جمعه ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵

در دیدار با خانواده‌های مددجویان مهرآفرین؛

کتایون ریاحی: خودم را در جمع خانواده‌ام می‌بینم

کتایون ریاحی

سینماپرس: کتایون ریاحی گفت: درست است که امروز به عنوان مهمانی ناخوانده، به شهر شما آمده‌ام؛ اما من این جا احساس غریبگی و تنهایی نمی‌کنم، چون خودم را در جمع اعضاء خانواده‌ام می‌بینم.

به گزارش سینماپرس، نخستین سفر فصلی «کتایون ریاحی» در ایران در روزهای چهارشنبه 17 و پنجشنبه 18 اسفند رقم خورد و با توجه به سفر قبلی «کتایون ریاحی» به سومالی و کمک رسانی به مردم آسیب خورده آن کشور، این سفر نیز در نوع خود جالب و حاوی اتفاقات تلخ و شیرینی بود.

سفیر مهرآفرین در روز اول سفر خود، در شهر بندر عباس به شکلی سرزده به منطقه دوهزار (معروف به تپه‌های الله اکبر) رفت و در این ناحیه با سرکشی به منزل 10 تن از مددجویان و خانواده‌های بی بضاعت و آسیب خورده‌، با آنان از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کرد و ضمن همدردی با ایشان، کمک‌ها و هدایای یاوران مهرآفرین را به دست ایشان رساند.

سپس با حضور در محوطه بیرونی دفتر مهرآفرین که در همان منطقه قرار دارد، با پنجاه تن از مدد جویان که همگی از زنان بی‌سرپرست و نیازمند بودند، نشست، حرف‌ها و درد دل‌های آنان را شنید و با هماهنگی‌های انجام پذیرفته مقرر شد که به نیازهای ضروری نیازمندان این ناحیه که از فقیرترین بخش‌های شهر بندرعباس است؛ جدی‌تر از گذشته رسیدگی شود.

تعداد مددجویان مهرآفرین در شهر بندر عباس ، 100 خانوار است که با این سفر مقرر شد این تعداد، تا 200 خانوار دیگر که مشکلاتی دارند؛ افزایش یابد.

بنابراین گزارش، اغلب خانواده‌هایی که سفیر مهرآفرین با آن‌ها دیدار داشت،از حداقل امکانات برای یک زندگی بسیار ساده و معمولی برخوردار بودند، خانواده‌هایی که یا بد سرپرست به حساب می‌آیند و یا به دلایلی سرپرست مرد ندارند، حتی منازل تعدادی از آن‌ها، فاقد حداقل امکانات بهداشتی بوده و یا خانه‌ای که اصلاً درب ورودی نداشت و دیدن منازلی با وسعت یک در یک متر و... از تلخ‌ترین مشاهدات همراهان و سفیر مهرآفرین بود.

سفیر مهرآفرین در ادامه این سفر، روز پنجشنبه به کرمان عزیمت کرد، در شهری که موسسه مهرآفرین 300 مددجو از میان خانواده های کم بضاعت و بی‌بضاعت را تحت پوشش خود دارد و غالبا برای ادامه تحصیل فرزندان این خانواده‌ها تلاش‌هایی می‌کند. مشکلات نیازمندان این شهر نیز بیش و کم بامشکلات افراد تحت پوشش در بندرعباس یکی است.

سفیر مهرآفرین در پایان نخستین سفر خود ، که برای کمک رسانی در نواحی محروم ، انجام پذیرفته بود، با حضور در دفتر مهرآفرین شعبه کرمان، درتوزیع ارزاق و هدایای یاوران مهرآفرین سهیم بود و مشارکت داشت؛ اما قبل از آن، به شکلی نمادین، به خانه چهار خانواده ضعیف کرمانی هم رفت و ضمن دیدار و آشنایی با سرپرستان خانوار و فرزندان‌شان ، از محیط زندگی آن‌ها بازدید کرد و قول‌هایی برای تامین مایحتاج و بهبود وضع فعلی‌شان داد؛

دیدار و گفت‌و‌گو با 27  تن از کودکان که دوره نقاشی می‌گذرانند و تحت سرپرستی موسسه مهر آفرین هستند و همچنین شرکت در نمایشگاه خیریه دانشجویان دانشکده هنر کرمان از دیگر رویدادهای این سفر بود.

سفیر مهرآفرین در دو دیدار خود با مددجویان که به شکلی جمعی صورت پذیرفت، ضمن پاسخ به اظهار لطف و تشکر آنان، گفت:

کمک کردن به یکدیگر وظیفه انسانی ما است و ما باید به فکر همنوع خود و کمک به همسایه خود باشیم، این یک اصل بزرگ اخلاقی است که شاید گاهی فراموشش می‌کنیم! اما ما می توانیم و بایستی که دوباره بیدار و احیایش کنیم؛ اگر می‌خواهیم که جامعه‌ای امن‌تر و محیطی سالم تر برپا کنیم.

ریاحی در ادامه افزود: درست است که امروز من به عنوان مهمانی ناخوانده، به شهر شما آمده‌ام، اما من این جا احساس غریبگی و تنهایی نمی‌کنم، چون خودم را در جمع اعضاء خانواده‌ام می‌بینم و حال خوبی دارم که توانسته‌ام صورت‌های پر مهر شما را از نزدیک ببینم، من امروز احساس تنهایی نمی‌کنم، شما هم نباید هیچ وقت احساس  تنهایی کنید.

وی با اشاره به اینکه در آسیب‌های اجتماعی، زنان بیشتر از مردان، دچار خسارت و زیان می‌شوند و در این میان، سهم زنانی که در جنوب کشور زندگی می‌کنند، بسیار بیشتر از دیگر نقاط این سرزمین است، گفت: متاسفانه امروز مواد مخدر و اعتیاد، زندان و بیماری‌های روحی و روانی باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها، سرپرستان خود را از دست بدهند و زن‌ها و بچه‌ها دچار فقر و تنگدستی بشوند اما واقعا باید بدانیم که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و خسارات اقتصادی، ریشه در فقر فرهنگی دارد، فقر

فرهنگی است که باعث می‌شود تعدادی از همسران از مسئولیت های خود سر باز زنند و این چنین است، که کسانی حاضر شده‌اند به هر نوعی از زندگی تن در دهند، که در شان هیچ فردی که نامش را گذاشته انسان، نیست.

ریاحی با اشاره به اهمیت نقش زنان در پرورش نسل‌ها و آینده‌ای خوب برای خانواده‌ها افزود: امروز به دلیل شرایط اجتماعی خاصی که داریم، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنیم، می‌دانم، می دانیم، اما این، ما زنان هستیم که می‌توانیم با درس گرفتن از اطراف خود، فرزندان‌مان را بخصوص پسران خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که در آینده، مردان لایقی برای جامعه و همچنین خانواده و همسران خود باشند. ما باید ابتدا، سطح فرهنگی و معرفتی خودمان را بالا ببریم، تا بعد بتوانیم به خانواده و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و نفس می‌کشیم، خدمت کنیم و محیط و اطراف‌مان را بسازیم. باید مراقب باشیم اگر افراد به فرهنگ و مسائل اجتماعی و پیرامونی خود اهمیت ندهند، مطمئنا به خودشان خیانت کرده‌اند، این دیگر یک چیز اثبات شده است.

بنابراین گزارش سال گذشته نیز، «مریلا زارعی» سفیریار مهرآفرین سفری به روستای کوتیج سیستان داشت.

طبق اطلاع از دفتر فرهنگ و ارتباطات موسسه نیکوکاری مهرآفرین ، قرار است با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته، سفرهای سفیر و سفیریاران مهرآفرین به نواحی محروم به صورت فصلی ادامه یابد.

انتهای پیام/ ف/ ک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.