چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹

وضعیت شبکه نمایش خانگی در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه ویدئو رسانه/

موسسات ویدئو رسانه هرچه فعال‎‌تر باشند زودتر ورشکسته می‌شوند

آرم نمایش خانگی*

سینماپرس-گروه سینما/ رئیس اتحادیه موسسات ویدئو رسانه با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تیراژ فیلم‌ها نسبت به بازگشت سرمایه وضعیت نامطلوبی دارد گفت:موسسات ویدئو رسانه هرچه فعال‎‌تر باشند زودتر ورشکسته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، شبکه نمایش خانگی مدت‌هاست وضعیت خوبی ندارد. دیگر نه از سودهای چندصدمیلیونی فیلم‌های سینمایی در این بازار خبری است و نه کمدی‌های شانه تخم‌مرغی(اصطلاحی که برای اولین بار جواد رضویان برای برخی از فیلم‌ها در برنامه هفت به کار برد). اگر تا یکی دو سال پیش تهیه‌کننده‌ای فیلمش به پرده سینماها راه پیدا نمی‌کرد و به دلیل قیمت‌ بالای حق رایت در شبکه نمایش خانگی بابت بازگشت سرمایه مشکلی نداشت،امروز این امکان نیز سلب شده است و عملا بازگشت سرمایه نه برای فیلمسازان است و نه برای شرکت‌های ویدئو رسانه و در این شرایط بسیاری از شرکت‌هایی که تا دیروز فعال بوده‌اند،امروز تقریبا اثری از آنها در بازار ویدئویی دیده نمی‌شود و به جای هزینه برای پرداخت حق رایت فیلم‌ها ترجیح میدهند با نگه داشتن سرمایه‌های خود منتظر اتفاق جدیدی در این حوزه باشند.

با شکل گیری اتحادیه موسسات ویدئو رسانه همه فکر می‌کردند شاهد اتفاقات جدیدی در این حوزه بوده‌اند اما با وجود اینکه این اتحادیه زیر نظر وزارت بازرگانی فعالیت می‌کنند و نسبت به انجمن صنفی ویدئو رسانه در برخی از موارد دستش بازتر است اما تا این لحظه هنوز مشکلات عدیده شبکه نمایش خانگی حل نشده است. به همین بهانه با دکتر جواد نوروزی رئیس اتحادیه موسسات ویدئو رسانه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.


* دست اتحادیه نسبت به انجمن صنفی برای پیگیری برخی امور بازتر است

جواد نوروزی با اشاره به دلایل شکل گیری اتحادیه موسسات ویدئو رسانه و اینکه با وجود اتحادیه قرار است شاهد چه تغییرات اساسی باشیم؟ گفت: هیچ تغییر و تحول خاصی ایجاد نشده است و انجمن صنفی ویدئو رسانه اساسا تشکیلاتی مستقل از اتحادیه است . اتحادیه زیر نظر وازرت بازرگانی شکل گرفته و انجمن صنفی هم تحت نظارت وزارت کشور مشغول فعالیت است و حتی بسیاری از اعضای انجمن در اتحادیه نیز حضور دارند و به هیچ عنوان موازی کاری در کار ما وجود ندارد.

وی افزود: اما اساسا به دلیل اینکه تشکل‌های زیر نظر وزارت بارزگانی با توجه به اصل 44 بیشتر به عنوان یک پارلمان خصوصی مطرح هستند پیگیری برخی از امور و مطالبات بخش خصوصی در اتحادیه راحت‌تر انجام می‌شود و از این جهت دست اتحادیه نسبت به انجمن صنفی بازتر است.


* برای اصلاح بازار کارگروه‌های تخصصی متعددی را تشکیل داده‌ایم

رئیس اتحادیه موسسات ویدئو رسانه با اشاره به اقدامات انجام شده برای تغییر وضعیت بازار اظهار داشت: در حال حاضر در اتحادیه یکسری کارگروه‌های تخصصی متشکل از اعضای موسسات ویدئو رسانه و شرکت‌های پخش تشکیل شده است تا مشکلات موجود برطرف شوند. کارگروه تخصصی پخش، تامین، حقوقی-نظارتی و کنترلی،مبارزه با آثار غیرمجاز و همچنین کارگروه تخصصی روابط عمومی و تبلیغات از جمله این موارد هستند.


*تمامی جایگاه‌های عرضه باید مجوز بگیرند

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کارگروه حقوقی در حال کار بر روی زیر ساخت‌های حقوقی است تصریح کرد: در کنار این موضوع تمرکز زیادی را بر روی ساماندهی حوزه پخش گذاشته‌ایم و از این پس کلیه جایگاه‌های عرضه باید مجوز فعالیت بگیرند و همچنین کلیه ویزیتورها و متصدیان فروش نیز باید کارت داشته باشند. لذا با جایگاه‌های و متصدیانی که مجوز نداشته باشند از این پس به شدت برخورد خواهیم کرد.


*قانون عرضه و تقاضا برای آثار ایرانی ضرر ده است

نوروزی در ادامه این ‌گفت‌وگو با اشاره به مشکل اصلی شبکه نمایش خانگی گفت: بحث تامین یکی از مشکلات اصلی ما است چرا که به هیچ عنوان شاهد نظم و انضباط در زمینه تامین آثار نیستیم و فیلم‌های خریداری شده ضرر ده هستند و از طرف دیگر قانون عرضه و تقاضا نیز برای خرید اثار ایرانی ضرر ده است و حتی آثار خارجی هم دیگر سودآور نیستند.

موسسات ویدئو رسانه هرچه فعال‎‌تر باشند زودتر ورشکسته می‌شوند

رئیس اتحادیه موسسات ویدئو رسانه تاکید کرد:آثار ایرانی در شرایط فعلی وابسته به موضوعات خود از 30 تا 150 میلیون تومان ضررده هستند و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از موسسات غیرفعال شوند چرا که موسسات ویدئو رسانه هرچه فعال‎‌تر باشند زودتر ورشکسته می‌شوند.

وی افزود: تعداد محصولات عرضه شده در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه بیشتر و کاملا چشمگیر بوده است ولی میزان آمار فروش به هیچ عنوان خوب نبوده است و مجموعا 10 تا 12 فیلم سینمایی و همین تعداد فیلم ویدئویی در سه ماه اول سال عرضه شده‌اند که اغلب ضرر مالی به همراه داشته‌اند.

نوروزی تاکید کرد:در واقع این وضعیت باعث شده تا هیچگونه افزایش تیراژی را در بازار شبکه نمایش خانگی شاهد نباشیم.موسسات امیدشان این است که بازار بهتر شود. اما در حال حاضر میزان تیراژ نسبت به بازگشت سرمایه اصلا خوب نیست وگرنه میزان فروش در شبکه نمایش خانگی ایران از متوسط نمایش خانگی در دنیا بسیار بالاتر است اما مشکل اینجاست که فیلم‌های ایرانی گران هستند و موسسات نیز به دلیل اینکه قانون عرضه و تقاضا تعادل ندارد دچار زیان مالی می‌شوند.

وی در خاتمه اظهار داشت: در حال حاضر هر موسسه‌ای حتما باید سه عنوان فیلم ایرانی را بخرند و موسسات تازه‌تاسیس نیز باید حداقل 5 عنوان فیلم ایرانی که در کنار این موسسات، رسانه‌های تصویری نیز اقدام به خرید آثار ایرانی می‌کند که در نتیجه میزان آثار ارائه شده به بازار نسبت به تقاضا اصلا هماهنگ نیست و به همین دلیل هرچه موسسه‌ای فعال‌تر باشد زودتر ورشکسته خواهد شد.

انتهای پیام/ه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.