سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵

ستاره سینمای صامت ژاپن درگذشت

ایسوزو یامادا

سینما پرس-گروه سینما/ ایسوزو یامادا؛ ستاره فیلم‌های صامت و دوران طلایی سینمای ژاپن، روز گذشته 19 تیر (9 ژوئیه 2012) پس از یک دوره بیماری در 95 سالگی درگذشت.

به گزارش سینما پرس، ایسوزو یامادا؛ بازیگری که حرفه خود را در دوران صامت ژاپن آغاز کرد و با کارگردانان برجسته دوران طلایی سینمای ژاپن همکاری کرده است، روز گذشته 19 تیر (9 ژوئیه 2012 میلادی) تابستان سال جاری پس از یک دوره بیماری، در 95 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ورایتی، یامادا که در سال 1917 میلادی در اوزاکا به دنیا آمده است، در سال 1930 در استودیو نیکاتسو مشغول به کار شد و در همان سال در نخستین فیلم سینمایی خود بازی کرد. این بازیگر ژاپنی در دهه 30 میلادی با کارگردانان مطرحی همچون نیکاتسو، دایسوکه ایتو، مانساکو ایتامی و کنجی میزوگوچی همکاری داشته است.

فیلم های سینمایی «مرثیه اوزاکا» (Osaka Elegy) و «خواهر گیون» (Sisters of the Gion) از جمله آثار مطرح و برجسته ای هستند که ایسوزو یومادا در دهه 1930 میلادی در آن ها ایفای نقش کرده است.

در دوران پس از جنگ جهانی دوم که سینمای ژاپن توانست نظر تماشاگران بین المللی را به خود جلب کند و در فروش گیشه توانست رکوردهای خوبی را ثبت کند نیز یامادا به بازیگری تبدیل شد که بسیاری از کارگردانان ژاپنی خواهان همکاری با او بودند.

فیلم های سینمایی «Flowing» به کارگردانی میکیو ناروسه (1956)، «سریر خون» (Throne of Blood) به کارگردانی آکی‌را کوروساوا (1956) و «یوجیمبو» (Yojimbo) از جمله فیلم های سینمایی هستند که این بازیگر سرشناس ژاپنی در دوران پس از جنگ جهانی دوم در آن ها ایفای نقش کرده است

در دهه 1960 میلادی نیز که فروش فیلم های سینمایی ژاپنی در گیشه پایین آمد، یامادا موفقیت های خود را در تلویزیون و صحنه تئاتر ادامه داد، به طوری که مجموعه تلویزیونی «هیساتسو» (Hissatsu) از جمله محبوب ترین مجموعه های تلویزیونی بود که با درخشش یامادا به مدت 10 سال پخش شد.

یامادا تا اواخر دهه 80 میلادی فعالیت خود به عنوان بازیگر در تلویزیون و تئاتر را ادامه داد. این بازیگر ژاپنی در دوران بازیگری خود جوایز بسیار را دریافت کرد.

این بازیگر مطرح ژاپنی در سال 2000 میلادی نیز نخستین بازیگر زنی بود که توانست با دریافت جایزه «گنج مقدس» که مهمترین جایزه فرهنگی ژاپن به حساب می آید، مورد قدردانی مقامات این کشور آسیایی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ع.م/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.