-
دیروز ۱۰:۳۰
«مقصود نعیمی ذاکر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«شهرداری تهران» واحدهای گوناگونی برای «امور فرهنگی» در خود جای داده/ از جمله ماموریتهای مهم شهرداریها «فرهنگ سازی» است/ وجود ادارههای متعدد با ماموریت واحد «تزاحم مدیریتی» ایجاد خواهد کرد!
سینماپرس: «مقصود نعیمی ذاکر» با اشاره به این موضوع که شهرداری تهران واحدهای گوناگونی برای امور فرهنگی را در خود جای داده که وجود اداره های متعدد با ماموریت واحد که توسعه ی فرهنگ اجتماعی آن هم در چند اداره وابسته و سازمان نسبتا مستقل، بدیهی است که مانع سیاستگذاری دراز مدت و همسو خواهد شد و بی تردید تزاحم مدیریتی ایجاد خواهد کرد و سیاستگذاری های سلیقه ای جایگزین، سیاست پایدار در فعالیتهای فرهنگی شهر خواهد شد، گفت: لازم است که شورای شهرها، برای کارآمدی بیشتر فعالیت شهرداری، در سیاستگذاری پایدار، بویژه در حوزه ی فرهنگ اجتماعی، دارای طرح و برنامه ی روشن باشند. و نسبت خود را هم در اداره های شهرداری و هم بیرون آن، دارای تعریف روشن کنند.
-
دیروز ۱۰:۲۹
کارگردان «چشم بادومی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» مانند سایر هنرها در دورههای رشد خود دچار «بحران هویت» شده/ «سینما» پس از کرونا و گسترش اینترنت و نمایش خانگی نیازمند «بازتعریف» است
سینماپرس: «ابراهیم امینی» با بیان این مطلب که مشکل موجود این است که دفاتر پخش و سینماداران، پیشفرضهایی در ذهن دارند که حاصل تجربیات ارزشمندی است که سالهاست بدست آورده اند؛ اظهار داشت: مانند اینکه فلان بازیگر نمیفروشد یا این مدل فیلم موفق نیست. بسیاری از این برچسبها و تصورات ذهنی، مبتنی بر مطالعه آماری دقیق نیست و واقعیت میدان متفاوت است. بنابراین باید فرصت داده شود تا رویکردهای تازه نسبت به فیلمهای جدید اعمال شود تا بتوانند مخاطبان خود را جذب کنند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۴ ۰۹:۵۹
«استاندار خراسان جنوبی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
هدف ما این است که سریالی بسازیم که هر شب مردم با دیدنش به یاد «خراسان جنوبی» بیافتند/ مسئولیت مجاب کردن «معادن» برای «تأمین مالی پروژه» را شخصاً بر عهده میگیرم
سینماپرس: «سید محمدرضا هاشمی» با بیان این مطلب که پس از اتمام پروژه ایرانجان قصد دارم تولید یک سریال فاخر و اختصاصی برای خراسان جنوبی را آغاز کنم؛ گفت: هدف ما این است که سریالی بسازیم که هر شب مردم با دیدنش به یاد خراسان جنوبی بیافتند. مسئولیت مجاب کردن معادن برای تأمین مالی پروژه را شخصاً بر عهده میگیرم.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۴ ۰۹:۵۹
تهیه کننده «موی گرگ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
همچنان «وضعیت سینما» مطلوب نیست/ آمارهای امسال از منظر «توسعه» چندان امیدوارکننده نیستند/در مورد وضعیت فعلی «سینمای هنر و تجربه» ترجیح میدهم فعلاً صحبت نکنم!
سینماپرس: «امیرحسین علم الهدی» با بیان این مطلب که همچنان وضعیت سینما مطلوب نیست، گفت: آمارهای امسال، از منظر توسعه چندان امیدوارکننده نیستند. در ششماهه نخست سال، حدود سهونیم میلیون نفر کاهش مخاطب نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتهایم. باید منتظر بمانیم و ببینیم در نیمه دوم سال، بهویژه با برگزاری جشنواره فیلم فجر، چه اتفاقی میافتد و آیا دولت خواهد توانست به اقتصاد و هنر سینما بهصورت توأمان توجه کند یا خیر. در حال حاضر، برای هرگونه پیشداوری هنوز زود است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۱ ۱۱:۵۵
«علیرضا سربخش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«شهرداری تهران» باید در زمینه تولید آثار سینمایی بی ارتباط با وظایف شهرداری که در سالهای اخیر با حمایت «موسسه سینماشهر» ساخته شده دقت کافی داشته باشد
سینماپرس: «علیرضا سربخش» با انتقاد از برخی حمایت های شهرداری در ساخت آثار سینمایی غیر مرتبط با شهرداری و بعضا ضد حاکمیتی، گفت: در برخی فیلمها مشاهده شده که ارتباط مستقیمی با مسائل شهری وجود ندارد. اگر شهرداری قصد ندارد گستره موضوعی را بیش از اندازه وسیع کند، بهتر است موضوعات محدودتر ولی کاملاً مرتبط با شهر انتخاب شود تا مخاطب بتواند ارتباط روشنتری با مسائل شهری و سوژههای مرتبط برقرار کند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۱ ۱۱:۵۵
«محمود پاک نیت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
اگر ما نسبت به آنچه واقعی است «صادق» باشیم و همان را اجرا کنیم اثر «ماندگار» خواهد شد/ «صبر» حضرت یعقوب در من «ماندگار» شد
سینماپرس: «محمود پاک نیت» در مورد تاثیر ایفای نقش حضرت یعقوب نبی علیه السلام گفت: یکی از تأثیرگذارترین تجربههایم مربوط به نقش حضرت یعقوب بود. صبر و تحمل آن حضرت بر من اثر عمیقی گذاشت. من در زندگیام اهل صبر نبودم و دوست داشتم کارها سریع انجام شود. اما در طول سه سالی که سریال حضرت یوسف را کار میکردم، این ویژگی آنقدر بر من اثر گذاشت که امروز باورم نمیشود همان آدم بیصبری گذشته هستم. حضرت یعقوب دههها در فراق یوسف صبر کرد و همین، نگاه مرا به زندگی تغییر داد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۰ ۱۲:۰۶
تهیه کننده انیمیشن «افسانه سپهر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بودجههایی به اسم «حمایت» وارد «صنعت انیمیشن» یا «بازی» میشود اما به صورت «بلاعوض» توزیع میگردد/ باید به جای «پولپاشی» و تزریق بیهدف «بودجه» به ایجاد «بازار پایدار» فکر کنیم
سینماپرس:«مهدی جعفری جوزانی» با انتقاد از پول پاشی نهادهای حمایت گر در حوزه انیمیشنسازی و بازیسازی گفت: معمولاً بودجههایی به اسم حمایت وارد صنعت انیمیشن یا بازی میشود، اما به صورت بلاعوض توزیع میگردد و در نهایت هم اثربخشی ندارد. در حالیکه اگر نگاه ما مبتنی بر اقتصاد بدون نفت باشد، باید به جای پولپاشی و تزریق بیهدف بودجه، به ایجاد بازار پایدار فکر کنیم. چون در نهایت، آن بودجهها تمام میشوند و شرکتها، تیمها و جوانهای فعال در این حوزه به مرور از صحنه حذف میشوند یا سراغ کارهای دیگر میروند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۰ ۱۲:۰۵
«امیرحسین مدرس» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
نسل جدید «سینماگران» کتابخوان نیستند و به منابع غنی ادبی مراجعه نمیکنند/ بسیاری از «بازیگران» و «کارگردانان جوان» حتی اگر جلویشان «تاریخ بیهقی» بگذارید نمیتوانند چند خط آن را بخوانند
سینماپرس: «امیرحسین مدرس» با انتقاد از کم سوادی برخی از بازیگران و کارگردانان و عدم کتابخوانی و آشنایی با منابع غنی ادبیات و متون اصیل تمدنی، گفت: اگر این قشر از سینماگران ما انس و مراجعه به این متون داشتند، هم اندیشهشان غنی میشد، هم جهانبینیشان تغییر میکرد، و هم دایره واژگانشان گستردهتر میشد. این موضوع حتی بر کیفیت بازیگری و نگاه سینمایی آنها هم اثر مستقیم دارد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۹ ۱۰:۱۲
«داوود بیدل» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مردم» به «سینمای قصهگو» علاقه دارند/ باید «کیفیت» و استاندارد در هر «ژانر» رعایت شود/ اگر به «ذائقه» و «شعور مخاطب» احترام گذاشته شود، مخاطب با سینما «آشتی» خواهد کرد
سینماپرس: «داوود بیدل» با اشاره به این موضوع که مردم ما، با توجه به سالها تجربه با سینمای هالیوود، به سینمای قصهگو علاقه دارند و از قدیم نیز به قصهگویی گرایش داشتهاند، گفت: اگر مخاطب احساس کند که به شعور و لذت او احترام گذاشته میشود، بدون هیچ مقاومت یا پرهیز، به سمت سینما گرایش پیدا میکند. ابتدا باید به شعور و خواسته مخاطب احترام گذاشته شود و سپس هر مضمون و مفهومی که لازم است، به شیوهای مناسب و هوشمندانه در آثار ارائه شود تا مخاطب آن را برداشت و بهرهبرداری کند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۹ ۱۰:۱۲
«ریحانه کاوش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تا زمانی که از «تولیدکننده داخلی انیمیشن» حمایت قانونی، رسانهای و اقتصادی نشود نمیتوان انتظار داشت که «شخصیتهای بومی ما» جای خود را در ذهن و «زندگی کودکان» باز کنند
سینماپرس: «ریحانه کاوش» با بیان این مطلب که در کشورهای غربی، پس از تولید یک انیمیشن، حقوق آن در قالب محصولات متنوعی توسعه پیدا میکند؛ گفت: شخصیتهایی مانند آنا و السا از انیمیشن یخزده، تنها در قاب تلویزیون یا سینما نمیمانند؛ بلکه در قالب کیف مدرسه، دفتر، مداد و دیگر لوازم تحریر به زندگی روزمره کودکان وارد میشوند. همه این محصولات به عنوان کالای جانبی زیر نظر و با مجوز تولیدکننده اصلی عرضه میشوند و این زنجیره اقتصادی کمک میکند تا صنعت انیمیشن بتواند به صورت پایدار به فعالیت خود ادامه دهد. در سالهای اخیر، تلاشهایی برای استفاده از ظرفیتهای فرهنگی بومی در تولید کالای جانبی آغاز شده است اما تا زمانی که از تولیدکننده داخلی حمایت قانونی، رسانهای و اقتصادی نشود، نمیتوان انتظار داشت که شخصیتهای بومی ما جای خود را در ذهن و زندگی کودکان باز کنند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۸ ۱۰:۴۰
کارگردان فیلم کوتاه «خواب سوم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فیلم کوتاه «بازده مالی» چندانی ندارد/ «فیلم کوتاه» فرصتی است برای ساختن ارتباطات حرفهای/ این «ارتباطها» مسیر «فیلمسازی بلند» را هموار میکنند
سینماپرس: «محمدحسین نیکزاد» با بیان این مطلب که فیلم کوتاه فرصتی است برای ساختن ارتباطات حرفهای. شما با مدیر فیلمبرداری، تدوینگر یا بازیگرانی کار میکنید که بعدها ممکن است همان تیم را در اولین فیلم بلند خود حفظ کنید، گفت: فیلم کوتاه بستری بسیار عالی برای تمرین و محک زدن آموختههاست؛ مرحلهای است برای آماده شدن جهت ساخت فیلم بلند. ما در کلاسها و کارهای گروهی چیزهای زیادی یاد میگیریم، اما یک فیلم کوتاه جدی فرصتی واقعی است برای آزمودن تواناییها و نمایش ویژگی منحصربهفرد هر فیلمساز. شما به عنوان یک هنرمند و کارگردان، در فیلم کوتاه میتوانید هویت خودتان را نشان دهید و بگویید: «من میخواهم فیلمی در این فضا بسازم، با این تکنیکها، با ایدههای پلانسکانس یا نگاههای فرمی مشخص.»
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۸ ۱۰:۳۹
«ابوالحسن تهامی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در زمینه ارتقای سطح هنری، علمی و زبانی «دوبله» نتوانستیم کاری انجام دهیم/ تنها راه اصلاح «دوبله» این است که «صاحبکار» قانع شود کار خوب بخواهد
سینماپرس: «ابوالحسن تهامی» در پاسخ به نقدهایی که نسبت به انحصارگری سندیکای گویندگان در دهه های قبل وجود داشت و سپس با تشکیل های گروه های مختلف دوبلاژ از انحصار خارج شد؛ گفت: باید پرسید آیا واقعاً این گروه ها سطح هنری و فنی دوبله را بالا بردهاند؟ خیر. این افراد صرفاً برای کسب درآمد وارد این حوزه شدهاند؛ در خانه با ابزارهای ابتدایی دوبله میکنند و صاحبکار هم نباید چنین کارهایی را بپذیرد. این افراد باید ابتدا آموزش ببینند تا استاندارد کار دوبله حفظ شود. کسانی که به عنوان صاحب کار وارد عرصه شده اند خودشان کار بلد نیستند اول از همه اینها را باید درست کرد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۱۰:۱۵
«مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تا امروز سه «سریال» در استان تولید کردهایم/ در سالهای آینده خبرهای خوشی پیرامون «تولید آثار نمایشی فاخر» و «سریالهای بلند» در «خراسان جنوبی» خواهیم داشت
سینماپرس: «علیرضا آیینه دار» با بیان این مطلب که آخرین سریال تولیدشده در استان، بالاترین امتیاز تولیدات نمایشی بین تمامی مراکز صدا و سیما در سال گذشته را کسب کرده است، گفت: این را هم باید در نظر داشت که استانی که تنها سه سال قبل صرفاً کارهای نمایشی کوتاه تولید میکرد، حالا به چنین جایگاهی رسیده است. بهنظر من این سیر پیشرفت و این نمودار رشد بسیار قابلتوجه است. امروز در خراسان جنوبی چند فیلم داستانی کوتاه، چند انیمیشن، سه سریال و یک تئاتر داریم که انشاءالله بهزودی همگی به نمایش درخواهند آمد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۱۰:۱۴
کارگردان فیلم کوتاه «رویای آمریکایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بزرگترین چالشی که «سینمای کوتاه» با آن روبهروست «مسئله مالی» است/ «سینمای کوتاه» میتواند شکلهای مختلفی از «خلاقیت» را در خود جای دهد
سینماپرس: «حورا کیان» با بیان این مطلب که بزرگترین چالشی که سینمای کوتاه با آن روبهروست، مسئله مالی است؛ اظهار داشت: احساس میکنم در چند سال اخیر این مشکل بیشتر هم شده؛ هزینهها بالا رفته، دستمزدها افزایش پیدا کرده و رقابت با فیلمهایی با پروداکشن سنگین و هزینههای زیاد کمی برای بچهها سختتر شده است. در واقع، بحث ارگانها و بودجههای کلان مطرح است که چند فیلم شاخص جشنواره هم از همین فضا بهرهمند بودهاند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۴ ۱۲:۱۵
«رییس امناء هیات اسلامی هنرمندان» در استقبال از فرمایشات اخیر «امام خامنهای» نوشت:
امروز ما با پدیده «غربالگری» بزرگی روبرو شدهایم/ نوع ارزیابی افراد از هویت و ماهیت «آمریکا» میزان این جداسازی است/ باید در عرصه رسانه و فضای مجازی کار عمیق و هدفمند صورت گیرد
سینماپرس: «جواد شمقدری» ریاست جامعه اسلامی هنرمندان با اشاره به فرمایشات اخیر «امام خامنهای» در سالروز تسخیر سفارت آمریکا نوشت: امروز ما با پدیده ی غربالگری بزرگی روبرو شده ایم و نوع ارزیابی افراد از هویت و ماهیت آمریکا میزان این جداسازی است. این یک فرصت طلایی است و باید در عرصه رسانه و فضای مجازی کار عمیق و هدفمند صورت گیرد تا همه ی آنانی که سالها چه پنهانی در دل و چه آشکارا در جبهه آمریکا ایستادهاند و زبان گویای برنامه های جریان صهیونیسم آمریکائی در کشور بوده و در کنار سیاستهای ننگین سلطه گران غربی خوش غنودهاند و اینک نگران توقف آن هستند از صحنه تصمیم گیری ها و حضور در شوراها و مجامع مهم مملکتی کنار زده شوند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۴ ۱۲:۱۳
«جعفر دهقان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تفاوت «نگاه» و «تفکر» بین فیلمسازان قدیمی و نسل جدید کاملا مشهود است/ مثل «سلحشور» با آن میزان از تعهد به «سینمای دینی» دیگر در میان «فیلمسازان» ما نیست
سینماپرس: «جعفر دهقان» بیان این مطلب که بسیاری از فیلمسازان نسل ما دیگر حضور پررنگی ندارند و تفاوت نگاه و تفکر بین فیلمسازان قدیمی و نسل جدید کاملاً مشهود است، گفت: واقعیت این است که نسل ما تا حد زیادی فراموش شده است. فیلمی مانند یوسف پیامبر دیگر ساخته نمیشود، چون تفکری مانند تفکر زندهیاد فرجالله سلحشور دیگر وجود ندارد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۳ ۱۴:۲۸
به مناسبت یوم الله ۱۳ آبان؛
«تسخیر لانهی جاسوسی» یک «اقدام هوشمندانه فرهنگی»/ بیتوجهی سیما و سینما در قبال «انقلاب دوم»!
سینماپرس: همه ساله با فرا رسیدن «یوم الله ۱۳ آبان» فرصتی برای تقویت «حافظه تاریخی ملت ایران» فراهم میشود. فرصتی ویژه که موجب میشود تا «ملت ایران» بتواند ضمن مرور «تاریخ استکبار» و مشخصا جنایات گسترده «ایالات متحده آمریکا» علیه بشریت، بار دیگر بر عهد خود با آرمان «استقلال» و «آزادی» تأکید ورزیده و به واسطه تمرکز رسانهای غرب و دنیای استکبار بر «پروژههای تاریخسازی» و تمرکز بر شکافهای بین نسلی و ... دچار مرض و بیماری «آلزایمر» نشود و چرایی «انقلاب اسلامی» خود در سال ۱۳۵۷ هجریشمسی را فراموش ننماید.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۳ ۱۰:۴۴
کارگردان فیلم کوتاه «ذره» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مغزِ هر فیلم» فیلمنامه است/ هیچ چیز مهمتر از «فیلمنامه» نیست/ قالب آموزشی ما اساسا نادرست است/ اساتیدی داریم که هنوز نمیدانند «فیلم کوتاه» ساختاری مجزا از «فیلم بلند» دارد اما مشغول تدریساند!
سینماپرس: «فردین انصاری» با انتقاد از ضعف جدی نظام آموزشی در سینمای کوتاه به خصوص وضعیت آموزش سینمای کوتاه در دانشگاه ها، گفت: ما فقط با فقر مالی مواجه نیستیم، بلکه فقر آموزشی، آکادمیک و تئوریک هم داریم. اساتیدی داریم که هنوز نمیدانند فیلم کوتاه ساختاری مجزا از فیلم بلند دارد، اما مشغول تدریساند. هنرجویی که تازه وارد کلاس میشود، از همان اول رابرت مککی را جلوش میگذارند و از او میخواهند فیلم کوتاه بسازد! چطور ممکن است کسی که هنوز تجربه ساخت ندارد، ساختار سهپردهای بیاموزد و بر اساس آن فیلم کوتاه بسازد!
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۲ ۱۰:۵۶
«مهدی محمدنژادیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در چرخهای گرفتار شدهایم که در واقع همان «فیلمفارسی» با شوخیهای مبتذل است/ «تهیهکنندگان» ما اجازه نمیدهند که در حوزههای جدید تجربه کنیم و دست «نویسنده» و «کارگردان» بسیار بسته است!
سینماپرس: «مهدی محمدنژادیان» با اظهار تاسف از این موضوع که تهیهکنندگان ما اجازه نمیدهند که در حوزههای جدید تجربه کنیم و دست نویسنده و کارگردان بسیار بسته است و بیان این مطلب که تهیهکنندگان ترجیح میدهند روی فرمولهای ثابت و جواب داده پیش بروند، گفت: به همین دلیل است که ما در چرخهای گرفتار شدهایم که در واقع همان فیلمفارسی با شوخیهای مبتذل است که در بسیاری از فیلمها دیده میشود. اکثر نویسندگان کم و بیش این نوع فیلمنامهها را نوشتهاند، چون سیستم نظارتی اجازه نمیدهد که از این قالب خارج شوند و تهیهکنندگان هم همین را میخواهند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۲ ۱۰:۵۵
«میثم عباسی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه در «تخصیص بودجهها» پدیدهای سمی وجود دارد به نام «رانت»/ تا زمانی که «روابط» و «لابیهای خاص» وجود نداشته باشد «گرفتن پروژه» تقریباً ناممکن است!
سینماپرس: «میثم عباسی» با بیان این مطلب که در سالهای اخیر، عدالت در توزیع بودجه میان فیلمهای مستقل رعایت نشده است و تا زمانی که روابط و لابیهای خاص وجود نداشته باشد، گرفتن پروژه تقریباً ناممکن است، گفت: متأسفانه در تخصیص بودجهها چه در حوزهی فیلمهای سینمایی، چه کوتاه، چه سریالها، و چه در انجمنها، بنیادها و حتی تلویزیون پدیدهای سمی وجود دارد به نام رانت!
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۱ ۱۰:۳۴
«رضا چوبینه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در هر شش ماه حدود صد «دانشجوی سینما» را «فارغالتحصیل» میکنیم/ بسیاری از جوانهای توانمند به سمت «تولید محتوای اینستاگرامی» و سطحی سوق داده شدهاند!
سینماپرس: «رضا چوبینه» با بیان این مطلب که در کشور ما نیروی جوان مستعد کم نیست و ما فقط در هر شش ماه حدود صد دانشجوی سینما را فارغالتحصیل میکنیم که بسیاری از آنها آثار قابلتوجهی حتی به عنوان پایاننامه تولید میکنند؛ گفت: فیلمهای کوتاه میتوانند زمینهساز آثار بزرگتر باشند. با این حال، نه بستری برای نمایش و ارائهی این آثار وجود دارد، نه مسیری برای ادامهی کار این جوانها پیشبینی شده است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۱ ۱۰:۳۴
کارگردان فیلم کوتاه «دیدار با مرد لخت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فضای «سینمای کوتاه» به سمت نوعی «فرمالیسم افراطی» رفته/ «محتوا» دیگر اولویت ندارد/ همه دوست دارند «ظاهر» کارشان را «زیبا» و «چشمنواز» نشان دهند
سینماپرس: «محمدرضا یاری کیا» با بیان این مطلب که اگر قرار است هویت ایرانی در سینمای کوتاه تقویت شود، بهترین راهش همین اقتباس از متون ادبی داخلی است؛ گقت: ما در شاهنامهی فردوسی به تنهایی دهها قصهی حماسی داریم که میتوانند پایهی آثار مدرن و پرمغز سینمایی باشند. مهم این است که فیلمساز بداند از کجا شروع کند و چطور روایت را از ادبیات به تصویر منتقل کند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۱۸
«احمد الستی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
اگر بخواهیم در «فیلم کوتاه» دنبال انتقال «هویت ایرانی» باشیم به انحراف میرویم/ «فیلم کوتاه» از پس انعکاس «هویتهای ملی» بر نمیآید/ «فیلمهای تجربی» ما بسیار ضعیفاند
سینماپرس: «احمد الستی» با بیان این مطلب که اگر بخواهیم در فیلم کوتاه دنبال انتقال هویت ایرانی باشیم، به انحراف میرویم، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران در افزایش تعداد فیلمها بسیار مؤثر بوده، اما در کیفیت نه. کیفیت، محصول یک فرایند فرهنگی است و جشنواره بهتنهایی کافی نیست. به نظر من فرهنگ اجتماعی ما عمیقاً نزول کرده و این یکی از علتهای ضعف محتوایی فیلمهای ماست.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۰ ۱۱:۱۸
«مسئول دفتر انجمن سینمای جوان ملایر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بسیاری از «فیلمهای کوتاه» شبیه هم شدهاند/ وقتی «هزینههای تولید» بالا میرود دست «فیلمساز» بسته میشود/ بین «جشنوارهها» و «انجمن سینمای جوانان» یک شکاف وجود دارد
سینماپرس: «عباس روزبهانی» با بیان این مطلب که بهنوعی بین جشنوارهها و انجمن سینمای جوانان یک شکاف وجود دارد؛ گفت: شکافی که البته رفع آن کار سادهای هم نیست. انجمن با همان اصول و اسلوبی که دارد، همچنان معتقد به آموزش فیلمسازی با نگاه «فیلمسازی ارزان» است. اما وقتی در جشنوارهها فیلمهایی دیده میشود که با دوربینهای گرانقیمت، عوامل حرفهای و بازیگران شناختهشده ساخته شدهاند، طبیعتاً فیلمساز جوانی که با بودجههای ۳۰ یا ۵۰ میلیون تومانی کار میکند، در رقابت احساس نابرابری میکند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۷ ۱۰:۵۳
مدیرعامل «سینماشهر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنوارهها» نقش مهمی در کشف استعدادها دارند/ «جشنواره» با نوع داوری و سیاستگذاریاش «مسیر تولید» را تعیین میکند/ نباید «تجربیات» به دست آمده را مجدادا «تکرار» کنیم
سینماپرس: «حبیب ایل بیگی» با بیان این مطلب که در برخی پردیسها برای جلب خانوادهها و کودکان سالنهای مخصوص ساخته شده است، گفت: تجهیز سالنها و زیرساختها موضوعی فرعی است؛ آنچه اصل و زیربنای سینمای کودک و نوجوان محسوب میشود، تولید محتوای مناسب و بهویژه مسئلهی اکران است. در واقع، میتوان گفت موتور محرک سینمای کودک، اکران است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۷ ۱۰:۵۳
کارگردان فیلم کوتاه «بیست و یک» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
وقتی «فیلمنامه» خوب نداشته باشی ناچار میشوی به «جنگولکبازی» و ظواهر تکیه کنی/ هرقدر «متن» ضعیفتر باشد «کارگردان» مجبور است کمبودش را با جلوهها و حرکات بصری جبران کند
سینماپرس: «فرزاد رنجبر» با بیان این مطلب که وقتی فیلمنامه خوب نداشته باشی، ناچار میشوی به «جنگولکبازی» و ظواهر تکیه کنی؛ اظهار داشت: هرقدر متن ضعیفتر باشد، کارگردان مجبور است کمبودش را با جلوهها و حرکات بصری جبران کند. اما وقتی فیلمنامه قوی باشد، همه چیز به سمت سادگی میرود؛ قصه خودش حرفش را میزند، فرم در خدمت روایت است. در نقطه مقابل، وقتی فرم از قصه و روایت جلو میزند، در واقع دارد تلاش میکند فقدان داستان را پنهان کند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۲۷
«مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در خصوص «تأمین منابع مالی» مشکلی نداریم/ باید «تولید» را افزایش داد/ وقتی «تولید» بالا برود آنگاه میتوان درباره «کیفیت» با دقت بیشتری برنامهریزی کرد
سینماپرس: «حامد علامتی» با بیان این مطلب که در خصوص تأمین منابع مالی نیز مشکلی نداریم؛ اظهار داشت: دستگاههای حمایتی متعددی مانند کانون، بنیاد فارابی، حوزه هنری و وزارت فرهنگ پای کار هستند. هرگاه فیلمنامه خوبی ارائه شود، همه ما برای پشتیبانی از آن تلاش میکنیم.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۶ ۱۰:۲۷
«سید مصطفی موتورچی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» متولی همه مردم ایران است/ چرا تنها یک مدل خاص یا طرز فکر مشخص برای «وزارت ارشاد» اهمیت دارد!؟
سینماپرس: «سید مصطفی موتورچی» با بیان این مطلب که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و معاونت هنری، متولی همه مردم ایران هستند، گفت: چرا برنامهها تنها برای قشر خاص طراحی میشوند؟ا چرا تنها یک فستیوال موسیقی خاص مورد توجه قرار میگیرد و توجه به سایر مخاطبان، که میتوان با آنها ارتباط برقرار کرد و با آنها فعالیت کرد، صورت نمیگیرد؟
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۱۷
کارگردان فیلم کوتاه «جَوَنده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه برخی «فیلمسازان» میکوشند «ضعف فیلمنامه» را با ترفندهای فرمی جبران کنند/ هنوز به روشنی نمیدانیم «سیاست جشنواره فیلم کوتاه تهران» دقیقاً چیست!
سینماپرس: «نوید صولتی» کارگردان فیلم کوتاه با اشاره به این موضوع که سیاست جشنواره است که اعضای هیئت انتخاب را تعیین میکند، گفت: ما سالهاست در حوزه فیلم کوتاه فعالیت میکنیم، اما هنوز به روشنی نمیدانیم سیاست این جشنواره دقیقاً چیست! و این خود مسئلهای عجیب است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۱۷
«رسول علیزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلمنامه خوب» فیلمنامهای است که «فیلمساز» را به «چالش» بکشد/ بسیاری از افراد بیش از آنکه «دغدغهی ساخت فیلم» درست و حسابی را داشته باشند در پی «کسب جایزه» هستند
سینماپرس: «رسول علیزاده» با بیان این مطلب که بسیاری از افراد بیش از آنکه دغدغهی ساخت یک فیلم درست و حسابی را داشته باشند، در پی کسب جایزه هستند، گفت: در وهلهی نخست باید به خود فیلم فکر کنیم؛ به خروجی اثر، نه به جوایز. اگر تمرکز بر کیفیت نهایی اثر باشد، طبیعی است که حضور عوامل حرفهای و یک فیلمنامهی قدرتمند نیز ضرورت پیدا میکند.