-
دیروز ۱۱:۰۷
«محسن شایانفر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«حق فرهنگی» به ابزار درآمدزایی برای «وزارت ارشاد» تبدیل شده است/ قراردادهایی که بهدرستی از آنها با تعبیر «ترکمنچای» یاد میشود برای «فارابی» درآمد ایجاد میکنند
سینماپرس: «محسن شایانفر» با انتقاد از عملکرد «بنیاد سینمایی فارابی» در سالهای اخیر و با اشاره به این موضوع که این بنیاد عملاً قراردادهای موسوم به «واگذاری حقوق فرهنگی» را به یک منبع درآمد برای خود تبدیل کرد؛ گفت: بنیاد فارابی با استناد به همان قراردادهای قدیمی که بخشی از آنها اساساً مربوط به مؤسسهای منحلشده مثل رسانههای تصویری است این آثار را ذیل زیرمجموعه خود نگه داشته و نوعی احساس مالکیت نسبت به آنها دارد. در حالی که این فیلمها دیگر نه قرار است در سینما اکران شوند و نه اساساً «حق فرهنگی» آنها، آنگونه که در ابتدا تعریف شده بود، مربوط به فضای داخل کشور بوده است.
-
دیروز ۱۱:۰۶
کارگردان مستند «نارکیس» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای مستند» بستر پخش مناسبی ندارد/ «گیشه» در «سینمای مستند» به شکل «سینمای داستانی» پیگیری نمیشود
سینماپرس: «زینب کریمی» با اشاره به معضل مخاطب در سینمای مستند، گفت: در سینمای مستند کمتر شاهد حضور عامه مردم هستیم. برای نمونه، اگر بخش داستانی جشنواره فجر را با جشنواره سینما حقیقت مقایسه کنیم، تعداد مخاطبان عام در سینما حقیقت به هیچ وجه قابل قیاس با جشنواره فجر نیست. ضمن اینکه سینمای مستند بستر پخش مناسبی ندارد و همه این عوامل میتواند تأثیر مستقیم بر تولیدات مستند بگذارد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۳۰ ۱۰:۴۰
«رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
یکی از دغدغههای جدی جوامع امروز مسئله «گسست نسلی» و «تحریف» است/ تولید آثاری که گاهی با رویکرد «ضدجنگ» ساخته میشوند در واقع حرکت در مسیر «تکمیل پازل دشمن» است
سینماپرس: «سعید اوحدی» با بیان این مطلب که تولید آثاری که گاهی با رویکرد ضدجنگ ساخته میشوند، در واقع حرکت در مسیر تکمیل پازل دشمن است؛ گفت: یکی از دغدغههای جدی جوامع امروز، مسئله گسست نسلی و تحریف است. دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ارزشهایی را که نسل گذشته با تکیه بر عزت، استقلال و شرف برای این کشور به ارمغان آوردهاند، دچار تحریف کند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۳۰ ۱۰:۳۹
کارگردان مستند «مشت زنی در رینگ ترجمه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در حوزه «مستند» توان تولید و کیفیت ساخت بالا رفته اما «پخش» دچار بحران است/ بودجهای که نهادها برای ساخت مستند میدهند کافی نیست / در اغلب کشورهای دنیا «تلویزیون» خانه اصلی مستند است
سینماپرس: «حنیف شهپرراد» با انتقاد از تلویزیون به دلیل عدم حمایت از آثار مستند؛ گفت: در اغلب کشورهای دنیا، تلویزیون خانه اصلی مستند است و شبکههای بزرگ پشت مستندساز میایستند. اما در ایران چنین مدلی وجود ندارد. تلویزیون بیشتر به دنبال تأمین خوراک خودش است و نه مشارکت واقعی در تولید و پخش. مسئله دقیقاً همینجاست: بهجای اینکه نهادها متولی باشند و حمایت کنند، خودشان تبدیل به صاحب اثر میشوند. وقتی شما صاحب یک فیلم میشوید، تمام گرهها و محدودیتها هم بهطور طبیعی ایجاد میشود.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۹ ۱۱:۰۷
در پی مواضع و سخنان اخیر «دولت مردان دولت چهاردهم»؛
گلایه تُند «جواد شمقدری» از عملکرد رسانهای «دولت چهاردهم»/ «بنبست نمایی» و «بنبست سازی» یکی از شگردهای جدید غرب برای از بین بردن وجهه «نظام» است!
سینماپرس: «جواد شمقدری» ریاست جامعه اسلامی هنرمندان با انتشار پیامی در صفحه ویراستی خود با انتقاد از ادبیات ریاست جمهوری در یک سری از سخنرانیهای عمومی اخیر، به بیان چند باره این جمله که «ایران با مشکلات غیرقابل حل مواجه است» توسط ایشان واکنش نشان داد و نوشت: بنبست نمایی و بنبست سازی یکی از شگردهای جدید غرب برای از بین بردن وجهه نظام جمهوری اسلامی است. شگردی که میخواهد وجاهت انقلاب اسلامی را در دوران افول لیبرال دموکراسی، برای برقراری یک نظام مردمی و کارآمد و جایگاه یک الگو، برای تودهها و نخبگان سرگشته جهان مخدوش سازد
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۹ ۱۰:۵۱
کارگردان مستند «رودخانه ای زیر رودخانه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در حال حاضر هیچ موضوعی برای «مستندسازی» و آگاهیرسانی مهمتر از «محیط زیست» وجود ندارد/ احساس میکنم یک «دست نامرئی» وجود دارد که اجازه نمیدهد مستندهای چالشی به راحتی ساخته شوند
سینماپرس: «زهرا نیازی» با بیان این مطلب که به نظر من اساساً تمایلی وجود ندارد که مستندسازی جدی و چالشی در این حوزه محیط زیست انجام شود؛ گفت: نمیگویم بهصورت مستقیم، اما احساس میکنم یک «دست نامرئی» وجود دارد که اجازه نمیدهد مستندهای چالشی به راحتی ساخته شوند. اگر هم ساخته شوند، با سانسور، ممیزی مواجه میشوند. به همین دلیل، به نظر من این روند طبیعی نیست و نوعی جلوگیری نانوشته در کار است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۷ ۱۳:۰۵
کارگردان مستند «سهیل» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بزرگترین معضل «سینمای مستند» مسئله «اقتصاد» است/ «پول» در کشور برای تزریق به «سینمای مستند» وجود دارد/ «مرکز گسترش» میتواند در این زمینه نقش فعالتری داشته باشد
سینماپرس: «وحید فرجی» با بیان این مطلب که پول در کشور برای تزریق به سینمای مستند وجود دارد؛ گفت: وزارتخانههای مختلف بندهای حمایتی دارند؛ از جمله بند «چ» میشود از همین منابع استفاده کرد و آنها را به حوزه مستند آورد. مرکز گسترش میتواند در این زمینه نقش فعالتری داشته باشد؛ برود رایزنی کند، مذاکره کند و این منابع را جذب کند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۶ ۱۰:۳۳
«مدیرعامل پلتفرم هاشور» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
اقبال به «سینمای مستند» در سالهای اخیر روندی افزایشی داشته است/ انتظار ما «حمایت مالی» نیست/ منظور از «حمایت» به رسمیت شناختن «نقش فرهنگی پلتفرم» است
سینماپرس: «فرزاد آذریپور» با بیان این مطلب که انتظار ما حمایت مالی نیست؛ چرا که ما یک مجموعه خصوصی هستیم و منطق فعالیتمان مشخص است. منظور از حمایت، به رسمیت شناختن نقش فرهنگی پلتفرم است؛ گفت: متأسفانه گاهی صرفاً به این دلیل که هاشور یک پلتفرم است، از ذکر نام آن پرهیز میشود؛ در حالی که در حوزه نشر کتاب، نام بردن از ناشر امری کاملاً پذیرفتهشده و طبیعی است و بهعنوان تبلیغ فرهنگی تلقی میشود، نه تبلیغ تجاری.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۵ ۱۴:۲۱
با نگاهی به نامزدهای جشنواره نوزدهم؛
اشتباهی ادامه دار در مسیر «ریل گذاری» یک رویداد سینمایی/ «سینما حقیقت» مسیر مستندسازی را به وادی «سکولاریسم» کشانده؟!
سینماپرس: «جشنوارههای هنری» و بالاخص «جشنوارههای سینمایی» تنها مجال و محفلی برای نمایش آثار نیستند؛ بلکه عموم آنها از کارکرد «اتاقهای فرمان ذائقه فرهنگی جامعه» برخوردار میباشند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۵ ۱۰:۲۷
«عضو هیات مشاوران سینما حقیقت نوزدهم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در «سینمای مستند» ما جریان منسجمی برای «پخش بینالمللی» شکل نگرفته است/ بسیار جذاب است اگر «سینماحقیقت» از سال آینده بهصورت جدی پایهگذار یک «بازار قدرتمند مستند» شود
سینماپرس: «هادی شریعتی» با بیان این مطلب که ما در این دوره بیش از چهارصد فیلم مستند کوتاه داشتیم؛ گفت: نمیشود گفت برای این فیلمها هزینهای نشده؛ بالاخره یا مرکز، یا تلویزیون، یا نهادهای دیگر برایشان پول دادهاند. اینها سرمایهگذاری شدهاند. حالا سؤال این است که چرا از میان این تعداد، فقط تعداد محدودی به یک کیفیت نسبی میرسند و بقیه عملاً هدر میروند! این یعنی هدررفت سرمایه!
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۴ ۱۵:۰۴
کارگردان مستند «فاطمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مرکز گسترش» قدرت مقابله با «مافیای اکران» را ندارد/ «هاشور» در بهترین حالت فیلمها را با رقمی معادل یکدهم یا حتی یک بیستم هزینه تولید خریداری میکند!
سینماپرس: «امیرحسین سیاح آذربایجانی» با بیان این مطلب که نقش و توان فعلی مرکز گسترش برای حل این بحران به هیچ عنوان کافی نیست؛ تصریح نمود: این مرکز عملاً قدرت مقابله با مافیای اکران را ندارد. حتی بخش «هنر و تجربه» که زیر نظر مرکز گسترش فعالیت میکند، در عمل با مشکلات جدی مواجه است. سانسهای محدود، نبود تبلیغات مؤثر و ضعف شدید اطلاعرسانی باعث میشود بسیاری از فیلمها عملاً دیده نشوند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۴ ۱۰:۴۷
تهیه کننده «هویدا، یک پرتره صورتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تعامل میان «مدیران فرهنگی» و «هنرمندان» یا شکل نمیگیرد یا درست شکل نمیگیرد/ شما وقتی با «مستندسازها» کار میکنید باید آنها را بشناسید
سینماپرس: «محسن یزدی» با بیان این مطلب که مستندسازان از نظر اقتصادی در وضعیت پایداری قرار ندارند و مراکز تولیدی و فرهنگی نیز تعامل و هماهنگی کافی با یکدیگر ندارند؛ گفت: نه در گذشته این هماهنگی وجود داشته و نه امروز برقرار است. همین نبود ارتباط مؤثر و نبود نگاه سیاستگذارانه منسجم موجب شده است سینمای مستند با چنین وضعیتی روبهرو شود.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۳ ۱۰:۲۱
کارگردان مستند «چهار راه حوادث» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای مستند» با وجود همهی محدودیتها در قیاس با «سینمای داستانی» طی سالهای گذشته از نظر کیفی پیشرفت کرده/ «سوژه» بسیار داریم اما «اعتبار مالی» برای ساختن وجود ندارد
سینماپرس: «فرشاد اکتسابی» با بیان این مطلب که فارغ از شرایط جنگ و تحریم، جامعهی ما بستر گستردهای برای تولید مستند دارد؛ گفت: مستندساز اساساً با دغدغهها سروکار دارد و امروز جامعهی ما سرشار از سوژه است. مسئله اینجاست که سوژه بسیار داریم، اما اعتبار مالی برای ساختن این سوژهها وجود ندارد؛ موضوع کم نیست، پول ساختن نیست!
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۳ ۱۰:۲۰
کارگردان مستند «رویای ناتمام» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بسیاری از بچههای مستندساز «فیلم» کم میبینند و ارتباط چندانی با «مستندهای شاخص دنیا» ندارند/ بین بچهها این شعار جا افتاده که «شروع خوب» داور را جذب میکند!
سینماپرس: «سارا طالبیان» با بیان این مطلب که جریانسازی زمانی اتفاق میافتد که بودجه کافی وجود داشته باشد و از این عجله دائمی بیرون بیاییم؛ گفت: عجله برای رساندن فیلم به این جشنواره و آن رویداد. باید صبر کرد تا مستند پخته شود. مسئله مالی جدی است؛ خیلی از کارگردانهای بزرگ امسال ناچار شدند در بخش کوتاه شرکت کنند، چون وقتی امکان بستن یک فیلم بلند وجود ندارد، ترجیح میدهی اثری کوتاه بسازی تا هزینهها کمتر شود. تولید سنگین است؛ واقعاً سنگین!
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۲ ۱۷:۵۶
درپی انتشار قسمت نخست برنامه «گنگ»؛
تمرکز بر تطهیر «رپ» در فضای اقتصادی مهآلود!
سینماپرس: واقعیت این است که «هیپهاپ» با مجوز یا بدون مجوز تاثیر منفی خود را بر جامعه خواهد گذاشت. هنری که با فحاشی و هنجار شکنی ممزوج گشته است نمی تواند از اصل خود جدا شود.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۲ ۱۲:۴۳
به بهانه عدم صدور پیام برای نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران
بایکوت «سینما حقیقت» در دولت چهاردهم؟!/ وقتی «وزارت فرهنگ» و «سازمان سینمایی» جشنواره را نادیده میگیرند
سینماپرس: ارسال پیام به رویدادهای هنری و بهویژه جشنوارههای سینمایی با سطح و گرید بینالمللی، یک رویه مرسوم و ثابت در کارنامه «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» محسوب میشود؛ اقدامی نمادین که ضمن تأکید بر اهمیت فرهنگ و هنر، نه تنها حمایت رسمی نهاد اجرایی و متولیان رسمی فرهنگ در کشور را از این رویدادها نشان میدهد؛ اتفاقی که حالا به صورتی سهوا و یا عمدا در فرایند برگزاری نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» مورد غفلت قرار گرفته است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۱۰
تهیه کننده مستند «آگیرا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای مستند» نمیتواند روی پای خودش بایستد، چون امکان عرضه و دیدهشدن ندارد/ متاسفانه انگیزه کافی برای بسیاری از «مدیران فرهنگی» نسبت به «سینمای مستند» وجود ندارد
سینماپرس: «مهدی شامحمدی» با اشاره به نقش مافیای پخش در جلوگیری از نمایش آثار مستند در سالن های سینما، گفت: عملاً حقِ نمایش فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن توسط سینمای داستانی بلعیده شده است. نه اینکه انیمیشن یا مستند امکان نمایش نداشته باشند، اما واقعیت این است که از میان مثلاً بیست تولید سالانهای که قابلیت اکران سراسری دارند، نهایتاً یکی دو عنوان به چنین فرصتی میرسند. دلیلش هم این است که چرخهی پخش و نمایش در اختیار شبکهای انحصاری و بهاصطلاح مافیایی قرار دارد؛ شبکهای که دسترسی به آن و ایستادن در برابرش آنقدر دشوار و پرهزینه است که اغلب مدیران عطای ورود به این میدان را به لقایش میبخشند. وقتی وارد میشوند میبینند باید مقابل مجموعهای از منافع تثبیتشده، اشخاص صاحبنفوذ و سازوکارهای ریشهدار بایستند؛ شبکهای که سالها ریلگذاری کرده تا چرخهی نمایش را مطابق منافع خودش بچرخاند. هزینهی مقابله با این وضعیت آنقدر بالاست که بسیاری ترجیح میدهند کلاً موضوع را فراموش کنند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۱ ۱۴:۵۳
سایه سنگین «جریانِ تحریف» در عرصه تولیدات «سینمای مستند»؛
انتخاب و جایابی «محاکمه آزادی» در بخش «جایزه شهید آوینی»؛ مصداقی هر چند کوچک از برای شناخت مدل رفتار «شبکه نفوذ فرهنگی» در عرصه «سینمای مستند»!
سینماپرس: بخش عمدهای از رکود و سردی حاکم بر نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» متاثر از تولیدات کم رمق و ضعیفی است که در این دوره عرضه شده و در بخشهای مختلف این جشنواره جایابی شدهاند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۱ ۱۱:۵۳
ماجرای خبرسازی پیرامون بهرهبرداری از فاز جدید «پارکینگ پردیس سینماگالری ملت»؛
«تخیل مدیریتی» و یا «بیصداقتی» به منظور دستآوردسازی و توجیه عملکر ضعیف «خانم مدیر»!؟
سینماپرس: مراجعه میهمانان «سینما حقیقت نوزدهم» به همان گاراژ خندق گونه و پر گل و لای گذشته و با شیب کذایی و فاصله چند صد متری از این مجموعه مشخص کرد که ماجرای «آغاز فرآیند مقدماتی بهرهبرداری از فاز جدید پارکینگ پردیس سینماگالری ملت» یک «دروغ آشکار» و یا «تخیل مدیرتی» است! اقدامی که به نظر میرسد در جهت دستآوردسازی و توجیه عملکر ضعیف «مدیر موسسه تصویرشهر» در جایگاه مدیریت کلان «پردیس بی کیفیت سینمایی ملت» تولید و در فضای رسانهای کشور بازنشر داده شده است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۰ ۱۲:۵۴
کارگردان مستند «ارس رود خروشان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای مستند» سینمایی است که «سودآور» نیست/ مهمترین فیلمهای تاریخ مستند جهان «فیلمهای سفارشی» بودهاند/ در سینمای مستند با یک چرخهی معیوب روبهرو هستیم
سینماپرس: «هادی آفریده» با انتقاد از عملکرد مدیران رسانه ملی در حوزه تولیدات مستند گفت: تلویزیون، که در دنیا معمولاً «خانهی مستند» محسوب میشود، بهجای پخش مستند، شبهمستند پخش میکند. شبهمستندهایی که در ظاهر مستندند، اما در واقع حتی مستند تبلیغاتی یا ایدئولوژیک سفارشی هم محسوب نمیشوند؛ در اصل هیچکدام مستند واقعی نیستند. وقتی میگوییم تلویزیون خانهی مستند است، یعنی باید هم تولیدکننده باشد و هم نمایشدهنده. اما تلویزیون نه تولید جدی میکند و نه آنچه به نام مستند میسازد، مستند واقعی است. من با هزار دلیل و استدلال میگویم حتی یکی از اینها مستند نیست؛ اینها صرفاً برنامهسازی و پر کردن آنتناند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۲۰ ۱۲:۵۳
کارگردان مستند «نامش زن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مستند بحران» صرفاً یک «ژانر» نیست و نوعی «مسئولیت اجتماعی» است/ طی جنگ دوازده روزه «مستندسازان» تقریباً هیچ جایگاهی در «میدان» نداشتند
سینماپرس: «ماریا ماوتی» با بیان این مطلب که طی جنگ دوازده روزه مستندسازان تقریباً هیچ جایگاهی در میدان نداشتند؛ گفت: زمانی که در میانهی یک بحران واقعی، ثبت حقیقت محدود شود، جامعه در آینده چیزی جز روایتهای ناقص، خاطرات پراکنده و روایتهای سانسورشده در اختیار نخواهد داشت.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۹ ۱۱:۲۷
«وحید چاووش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
امروز عمده تولیدکننده مستند «تلویزیون» و نهادهای وابسته به آن هستند/ شرایط ویژه امروز ایجاب میکند که دست و پای «سینمای مستند» را آزاد بگذاریم
سینماپرس: «وحید چاووش» با بیان این مطلب که مشکل اصلی سینمای مستند مدیریت تلویزیون است؛ گفت: اصل ماجرا همینجاست؛ مشکل در ساختار مدیریتی تلویزیون است. مدیریتی که از بالا و به شکل هلیکوپتری چیده میشود. یک نفر در بالا منصوب میشود و او هم دوباره افراد موردنظرش را از بالا میچیند. این سیستم از پایین شکل نگرفته؛ کسی تهیهکننده نبوده، بعد بشود تهیهکننده ارشد، بعد مدیر گروه و سپس مدیر شبکه. چنین مسیری وجود ندارد. شما حتی یکی از این افراد را نمیتوانید نشان دهید که سابقه مدیریت فرهنگی داشته باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۹ ۱۱:۲۶
«محسن اردستانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تبلیغات» برای مستندها کافی نیست و شیوه تبلیغات به گونهای نیست که بتواند «مخاطب عام» را جذب کند/ «شبکه مستند» بهدرستی متولی حمایت و پخش آثار مستند نیست
سینماپرس: «محسن اردستانی» با بیان این مطلب که تبلیغات برای مستندها کافی نیست و شیوه تبلیغات به گونهای نیست که بتواند مخاطب عام را جذب کند؛ گفت: شبکههای تخصصی مانند شبکه مستند بهدرستی متولی حمایت و پخش این آثار نیستند و در زمینه ایجاد فضایی که مخاطب نسبت به مستندها علاقهمند شود، خلأ وجود دارد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۸ ۱۰:۴۱
«دبیر چهارمین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«میراث فرهنگی» باید تولید «آثار مرتبط با میراث فرهنگی» را حمایت کند/ «بخش بینالملل» جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی باید تقویت شود
سینماپرس: «مهدی فرجی» با بیان این مطلب که میراث فرهنگی باید تلاش کند بودجهٔ قابلتوجهی از دولت دریافت کند تا تولید آثار مرتبط با میراث فرهنگی را حمایت کند؛ گفت: در بسیاری از جشنوارههای کشور ما و دیگر کشورها، خودِ جشنواره متولی تولید بخشی از آثار است؛ یعنی وقتی فراخوان آغاز میشود، سفارش تولید میدهند: ساخت مستند، فیلم کوتاه، موسیقی و… . این شیوه به رونق جشنواره کمک میکند. بنابراین لازم است میراث فرهنگی هم تلاش کند سطح بودجهٔ خود را افزایش دهد و علاوه بر حمایت از تولید، خودش نیز بهطور مستقل در تولید آثار مرتبط نقش داشته باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۸ ۱۰:۴۰
کارگردان «کج پیله» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بهترین تعریف «سینمای شاعرانه» این است که سینما، سینمای «دیدن» باشد نه سینمای «تماشا کردن» / «فیلمساز» وقتی دنبال سینمای «شاعرانه» است نباید دغدغه «جذب مخاطب» را داشته باشد
سینماپرس: «هاتف علیمردانی» با بیان این مطلب که سینمای شاعرانه در تعریف کلاسیک نمیگنجد، گفت: من معتقدم که یک فیلمساز وقتی دنبال سینمای شاعرانه است، نباید دغدغه جذب مخاطب را داشته باشد. درست مثل حافظ که وقتی شعر مینوشت، به مخاطب فکر نمیکرد؛ شعر بود و مخاطب بعداً پیدا شد. اگر اثر، فیک یا سطحی نباشد و ساختارمند و هدفمند باشد، بیان احساس درست خودش اتفاق میافتد و به نظر من همین تعریف، بدون نیاز به تعریف کلاسیک، میشود سینمای شاعرانه.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۷ ۱۰:۱۲
«مدیر تاجیک فیلم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
معتقدیم «ایران» بهعنوان کشوری دوست و برادر میتواند شریک مهمی برای تولید «آثار مشترک سینمایی» باشد/ هیچ مانع جدیای برای اجرای برنامههای مشترک نمیبینم
سینماپرس: «محمد سعید شایان» مدیر تاجیک فیلم با بیان این مطلب که میان ما و ایران نه صرفاً یک همکاری مقطعی، بلکه یک تاریخ و تمدن مشترک وجود دارد که ظرفیتهای فراوانی در آن نهفته است؛ گفت: من با دل و جان آماده همکاری با ایران هستم و نیت دارم در آینده فیلمی بر اساس شاهنامه بسازم و در حال رایزنی با دوستان ایرانی هستم تا بتوانیم این پروژه را بهصورت مشترک به سرانجام برسانیم.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۷ ۱۰:۱۲
«هوشنگ توکلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
برگزاری «جشنوارههای بینالمللی» ذاتاً اتفاقی مثبت و ارزشمند است/ تقویت «دیپلماسی فرهنگی» بدون استفاده از دانش تخصصی ممکن نیست
سینماپرس: «هوشنگ توکلی» با بیان این مطلب که برگزاری جشنوارههای بزرگ چندملیتی و بینالمللی ذاتاً اتفاقی مثبت و ارزشمند است، گفت: به باور من، باید یک حوزه مستقل در سازمان سینمایی برای خرید و فروش آثار سینمایی شکل بگیرد تا ارتباط حرفهای و مستمر با بازار جهانی برقرار شود. اصل ماجرا همین است؛ اگر چنین ساختاری ایجاد شود، چرا نتوانیم در عرصه تبادل فیلم چه فروش آثار ایرانی و چه خرید آثار خارجی موفق باشیم؟ این اتفاق میتواند بسیار مثبت و جریانساز باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۶ ۱۰:۳۴
«سخنگوی وزارت امور خارجه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» همواره به عنوان اثر هنری و ابزاری برای نشان دادن نحوه زیست، تفکر و میراث یک «ملت» عمل کرده است/ از مجرای «فرهنگ» میتوان چهره واقعی «ایران» را به دنیا نشان داد
سینماپرس: «اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقتضائات ضروری آثار سینمایی که به عنوان نماینده هویت ایرانی در رویدادهای بین المللی حضور خواهند یافت؛ گفت: سینما همواره به عنوان اثر هنری و ابزاری برای نشان دادن نحوه زیست، تفکر و میراث یک ملت عمل کرده است. در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر، فیلمهای ایرانی که در جهان مطرح شدهاند، محور اصلیشان ترویج انساندوستی، محبت و صلح بوده است. این پیام و مضمون توانسته مخاطبان را در اقصا نقاط جهان جذب کند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۶ ۱۰:۲۵
«رئیس اداره سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
قرارداد رسمی و قانونی بین دو کشور «ایران» و «ترکیه» وجود ندارد/ ابتدا باید برنامهای برای قرارداد تولید مشترک تدوین شود پس از آن دو کشور قادر خواهند بود از فیلمسازان حمایت کنند
سینماپرس: «بیرول گوون» رئیس اداره سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه با اشاره به محدودیتهاسی که سد راه تولیدات سینمایی مشترک بین دو کشور «ایران» و «ترکیه» شده، گفت: با توجه به اینکه قرارداد رسمی و قانونی بین دو کشور «ایران» و «ترکیه» وجود ندارد، ابتدا باید برنامهای برای قرارداد تولید مشترک تدوین شود. پس از آن، دو کشور قادر خواهند بود از فیلمسازان حمایت کنند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۵ ۱۰:۲۷
«مقصود نعیمی ذاکر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
میزان حرفشنوی خردسالان و کودکان از عروسکها حیرتانگیز است/ متأسفانه «هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی» در بیتوجهی عمیقی از سوی مدیران فرهنگی بهسر میبرند
سینماپرس: «مقصود نعیمی» با بیان این مطلب که متأسفانه هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی در بیتوجهی عمیقی از سوی مدیران فرهنگی بهسر میبرند و با اشاره به این موضوع که عروسکها برای مخاطب کودک و نوجوان مرجعیت دارند و میزان حرفشنوی خردسالان و کودکان از عروسکها حیرتانگیز است؛ گفت: غرب و فرهنگش از آنسوی زمین با عروسکهایش اندیشهی کودکان جهان را تسخیر کرده. اما در داخل عروسک ها به حاشیه رانده شدهاندـ