شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«مرداد» اثری با مضمون کهنه و کلیشه ای و «کاتیوشا» اثری شلوغ و شعاری است

کاتیوشا-مرداد

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «مرداد» به کارگردانی بهمن کامیار و «کاتیوشا» به کارگردانی علی عطشانی گفت: «مرداد» اثری با مضمون کهنه و کلیشه ای «کاتیوشا» اثری شلوغ و به شدت شعاری است.

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بهمن کامیار فیلمساز و تهیه کننده جوان که با آثار سینمایی اش نشان می دهد که می خواهد سینماگری متفاوت بوده و نازل و بازاری ساز نباشد درغوغای اکران و سینمای مافیا زده ایران با ۲ فیلم «در وجه حامل» و «مرداد» وارد میدان رقابت نابرابر اکران سینمای کشور شده است. او  با این ۲ فیلم که نمایش همزمان آن ها برایش امتیاز تلقی نمی شود واین اتفاق نتیجه کارناشناسی وعدم درک درست موقعیت توسط شورای اکران است کوشیده خود توانایی ها وفیلم هایش دیده شوند، اما مانند دیگر هنرمندان وفیلمسازان خودگردان، دربرابر تبلیغات چندصد میلیونی اربابان سینما و روابط ناسالم ونفوذ مافیا، نتوانسته درحد لازم عرض اندام کند.

وی ادامه داد: بااین حال فیلم خانوادگی- اجتماعی «مرداد» نشانگر بخشی دیگر از قابلیت های قابل ارتقای فیلمسازی ونگرش اجتماعی او است. با آنکه مضمون فیلم کامیار چندان تازه نیست و تاحدودی کهنه و کلیشه ای می نماید ولی او تلاش کرده در پرداخت سینمایی آن تا حدی متمایز باشد. مشکلات نداشتن فرزند توسط یک زوج پرستار به دلیل واهمه زن، برای سقط جنینی که داشته، نمی تواند مانع خواسته آن ۲ برای برای داشتن فرزند شود. به همین دلیل آن ها کوششی  سخت و مستمر برای تهیه هزینه درمان در خارج از کشور را آغاز می کنند، اما وقایعی آن ها را در موقعیت دشوار پیگری، تقاضا و انتخاب یاانصراف قرار می دهد که فصل جدیدی در زندگی آن ۲ را رقم می زند.

آذین خاطرنشان کرد: «مرداد» هر چند به رغم مضمون و محتوای خوب، از نظرساختار و پرداخت سینمایی درسطح متوسط متوقف مانده است، اما بازی ها وجذابیت های صحنه ای و تصویری مناسبی دارد که مخاطب را تاپایان داستان باکاراکترهای فیلم همراه می کند. «مرداد» حاصل کوشش یک سینماگر مستعداست که امیدوارانه گام در عرصه تولید آثار خوب و متعهدانه اجتماعی گذاشته  و نشان می دهد که این فیلمسازحرف هایی برای گفتن دارد.

این مدرس سینمای کشور سپس به نقد فیلم «کاتیوشا» جدیدترین اثر سینمایی علی عطشانی پرداخت و اظهار داشت: فیلم شلوغ، شعاری و شبه کمدی «کاتیوشا» ساخته علی عطشانی کارگردان حاشیه ساز سینما و رکورددار فیلم های توقیفی مانند: «تلفن همراه رئیس جمهور»، «نقش نگار» و «پارادایس»، گرچه از ساختار هنری و سینمایی بی نصیب نیست ولی حرف های درهم برهم اجتماعی وکنایه ها و انتقاد هایش، این روزها که انتقاد و اعتراض به فیلم و سینما ومشکلات اجتماعی عمومیت یافته، خریدار چندانی ندارد.

آذین ادامه داد: گرچه او کوشیده درفیلم خود، ۲ نسل و ۲ نگرش اعتقادی واجتماعی؛ یک رزمنده دوران دفاع مقدس وجوانی دهه شصتی را درتعامل وتقابل به نمایش درآورد، اماآنچه از باورهای رزمنده به تصویردرآمده، از ریشه های اعتقادی و علمی باورهای او فاصله دارد. در واقع فیلمساز باشیطنت سعی کرده است در قالب طنز و شوخی، باورهای دیروز و امروز جامعه را به چالش بکشد و دریافت های ناقص و ناکامل خود ازدوران جنگ و دوران سازندگی و امروز جامعه را به جای روایت تحلیلی و واقعی واقعیت ها در فیلمش ارائه کند.

وی در پایان این گفتگو افزود: استفاده ازبازیگران بدون مسأله ای مانند هادی حجازی فر و احمد مهران فر که هر ۲ درچند فیلم ارزشی ایفای نقش کرده اند، عمدتاً به دلیل گذر این فیلم، ازدالان سیاه ممیزی سلیقه ای بوده است. با این همه وبه رغم بازی های خوب هر ۲، حضور آن ها، نتوانسته کاستی های پرداختی این فیلم راجبران و برای شلیک کاتیوشای زنگ زده عطشانی مهمات و مشتری جمع کند. فیلم او انباشته ای از مسائل مختلف و سطحی فردی و اجتماعی بدون چینش مناسب موضوعی و داستانی و چارچوب دراماتیک و ساختار مطلوب سینمایی و تصویری است. کلیت فیلم درخدمت بازگویی حرف های گفته و ناگفته فیلمساز درباره سوژه های کهنه، بدون نوآوری و خلاقیت است ونمی تواند برای او و فیلمش، حاشیه جدیدبسازد!          

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.