سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

شرح درد اشتیاق در نمایشگاه «سینما و محرم»

نمایشگاه «سینما و محرم»

سینماپرس: تصاویر و متن نوشته های فیلم‌های مرتبط با قیام عاشورا با عنوان «سینما و محرم» در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، در مقدمه این نمایشگاه آمده است: «سینمای ایران همواره دغدغه مناسبت‌های گوناگون را به‌واسطه سینماگران خوش‌ذوق‌اش در خود دیده است. عاشورا و پرداختن به مضامین و ارکان گوناگون این واقعه جریان‌ساز، حال چه مستقیم و چه غیر مستقیم، از مهم‌ترین و جدی‌ترین مناسبت‌های آیینی و مذهبی‌ به‌شمار می‌آید که سینمای ایران سینه خود را برای آن فراخ کرده است.

سینمای ایران در اقسام بسترهای خود، حتی در گونه‌های مستند و انیمیشن نیز از پرداختن به القای دستاوردهای این رویداد مهم حماسی – فرهنگی و البته دینی و تاریخی، دریغ نکرده است تا شاید تنها به مقداری، دِین خود و تاریخ را به ایثار و جان‌فشانی‌های شهدای کربلا ادا کرده باشد.

گرچه قامت تاریخ از آنچه در کربلا بر امام حسین (ع) و یاران‌اش رفت، هلال می‌ماند، اما سینما با تکیه بر توان و بضاعت‌هایی که در خود دارد سعی کرده تا بخشی از فرهنگ عاشورایی را به تصویر بکشد.

به هر حال سینمای ایران به‌واسطه آثاری چند، برآن بوده تا درباره قیام امام حسین (ع) و واقعه کربلا، شرح درد اشتیاق کند، هرچند که این حماسه دینی – فرهنگی به هیچ کلام و تصویری اندر وصف نمی‌گنجد.»

مستند «اربعین» ساخته ناصر تقوایی و فیلم های «سفیر» ساخته فریبرز صالح، «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلی پور، «شب دهم» ساخته جمال شورجه، «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی، «به خاطر هانیه» ساخته کیومرث پوراحمد، «بال های سپید» ساخته مهدی و ناصر هاشمی، «دست های خالی» ساخته ابوالقاسم طالبی، «مصائب دوشیزه» ساخته مسعود اطیابی، «دل شکسته» ساخته علی روئین تن، «عصر روز دهم» ساخته مجتبی راعی، «من و زیبا» ساخته فریدون حسن پور، «رستاخیر» ساخته احمدرضا درویش، «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ساخته داریوش یاری، «ناسور» ساخته کیانوش دالوند و «هیهات» ساخته هادی مقدم دوست ، روح اله حجازی ، دانش اقباشاوی و محمد هادی نائیجی از جمله فیلم های هستند که مستقیم یا غیر مستقیم به این حادثه عظیم پرداخته اند و عکس ها به همراه متن نوشته ای مرتبط در قالب نمایشگاهی در معرض دید قرار گرفته است.

نمایشگاه «سینما و محرم» که توسط روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری در محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و داخل سازمان سینمایی برپا شده تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.