چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۱

به یاد مرحوم منوچهر حقانی پرست؛

حقانی پرست پایه گذار فعالیتهای سینمایی حوزه هنری بود

منوچهر حقانیپرست

مرحوم منوچهر حقانی پرست اولین کارگردان حوزه هنری محسوب می شود که با ساخت فیلم سینمایی "توجیه" راه تولید آثار سینمایی در حوزه هنر و اندیشه اسلامی را هموار کرد.

به گزارش خبرگزاری سینمایی ایران به نقل از حوزه هنری منوچهر حقانی پرست از نخستین کارگردانان سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و همسر راضیه تجار نویسنده معاصر، سال 1330 در تهران چشم به جهان گشود. وی مدرک تحصیلی فوق دیپلم رشته‌ فیلم‌برداری و فوق لیسانس کارگردانی خود را از مرکز هنرهای زیبای رم ایتالیا دریافت کرد.

وی اولین فعالیت سینمایی خود را در سال 1356 به عنوان فیلمبردار وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد و به عنوان فیلمبردار در فیلم های "کنار برکه ها" (1365) به کارگردانی یدالله نوعصری، "عقود" (1363) به کارگردانی علی‌اصغر شادروان و "سوء ظن" (1371) به کارگردانی کاظم معصومی همکاری داشت.

حقانی پرست برای نخستین بار در سال 1360 روی صندلی کارگردانی نشست و فیلم های سینمایی "توجیه" (1360)، "مدرک جرم" (1364) و "جنگلبان" (1366) را کارگردانی کرد.

"توجیه" نخستین فیلم مرحوم حقانی‌پرست در مقام کارگردان بود که به تهیه‌کنندگی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تولید شد و داستانی درباره روزهای پیش از پیروزی انقلاب داشت و تاجبخش فنائیان، مجید مجیدی و علی حسامی بازیگران اصلی این فیلم بودند و جعفر دهقان بازی در سینما را با همین فیلم "توجیه" آغاز کرد.

این فیلم اخیرا در بخش تصویر انقلاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس به عنوان یکی از 12 فیلم برگزیده بخش مسابقه معرفی شد.

منوچهر حقانی‌پرست ساعت 9 صبح روز سه شنبه 13 مهر در محل کارش در آموزشگاه سینمایی نوآور در اثر سکته مغزی، در سن 59 سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. وی پیش از آن نیز یکبار در سال 78 نیز دچار سکته قلبی شده بود.

جعفر دهقان در در کنار مرحوم حقانی‌پرست را افتخاری بزرگ برای خود عنوان کرد. او در دو پروژه سینمایی با مرحوم حقانی‌پرست همکاری داشته اولین آنها «توجیه» بود که سمت کارگردان آنرا داشت فیلم بعدی "عقود" نام داشت که حقانی پرست فیلم بردار آن بود. به گفته دهقان، مرحوم حقانی‌پرست در هر دو حوزه کارگردانی و فیلمبرداری کاربلد بود و به ‌عنوان فیلمبردار نظرات خوبی به کارگردان ارائه می‌داد.

بهادری مسئول واحد سینمایی حوزه هنری نیز مرحوم حقانی‌پرست را نخستین کارگردان فیلم بلند حوزه هنری معرفی کرده و می گوید« زمانی که در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، حوزه هنر و اندیشه اسلامی با همت جمعی از افراد فرهنگ دوست راه‌اندازی شد، این حوزه تنها در بخش ادبیات و نمایش فعالیت می‌کرد و در زمینه فیلمسازی فعالیتی نداشت. پس از گذشت مدتی، ایده‌ای در بخش نمایش مبنی بر تولید نمایش و اجرا در مساجد شهرستان‌ها مطرح شد و پس از مشورت و تعامل دست اندرکاران به تولید یک اثر بلند سینمایی تغییر و منجر به ساخت فیلم سینمایی «توجیه» به کارگردانی منوچهر حقانی‌پرست شد».

بهادری معتقد است که مرحوم منوچهر حقانی‌پرست با کارگردانی "توجیه" که با سرمایه بسیار اندک حوزه هنر و اندیشه اسلامی ساخته شد راه تولید آثار سینمایی در حوزه هنر و اندیشه اسلامی را هموار کرد و فعالیت‌های سینمایی حوزه هنری پس از ساخت این فیلم ادامه یافت.

مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری این هنرمند فقید، 9 صبح روز پنج‌شنبه (15 مهر) از حوزه هنری برگزار خواهد شد. روحش شاد.
انتهای پیام / س م / ح/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.