دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸

سید جواد هاشمی در گفتگو با سینماپرس:

سینمای کودک مهجور است و سال ها است که منکوب شده است/ بچه ها رغبتی برای تماشای فیلم های «درباره کودک» ندارند/ مرتباً از این پس فیلم کودک می سازم

سیدجواد هاشمی در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که مدتی است جدیدترین اثر سینمایی اش با عنوان «پیشونی سفید ۲» در مقام کارگردان روی پرده رفته است با انتقاد از شرایط اکران فیلمش اظهار داشت: بحث اکران همواره بحث داغی در سینمای ایران است؛ متأسفانه ما در سینما همواره با محدودیت ها و مشکلات زیادی روبرو هستیم که بخشی از این اتفاقات به لابی های خاص و بخش دیگر به شرایط خاص کشور ما برمی گردد. من دوست داشتم فیلمم در عید نوروز یا ایام تابستان اکران شود و اگر اینطور می شد آمار فروش فیلم من ۲ برابر می شد اما اینک در زمانی فیلم من روی پرده رفته که به دلیل ایام خاص عزاداری در بسیاری از روزها ما حتی اجازه اکران نداریم.

هاشمی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلم کودک قواعدی دارد که فیلم های دیگر از آن مستثنی هستند؛ عنوان این سینما خود به خود مشخص می کند که بچه ها مخاطب اصلی این نوع سینما هستند و باید بروند و این فیلم ها را در سینما تماشا کنند بدون شک وقتی خانواده ای تا ساعت ۷ شب درگیر کار است و بعد از آن ساعت هم کودکان باید بخوابند تا فردا بتوانند به مدرسه بروند فقط ایام تابستان که بچه ها مدرسه ندارند می تواند اکران فیلم های کودک مناسب باشد.

وی ادامه داد: به این ماجرا و محدودیت ها باید این نکته اضافه شود که فیلم های کودک اغلب موزیکال هستند و در بسیاری ایام سال مانند ماه های محرم و صفر و ۱۰ روز از ماه مبارک رمضان، ایام فاطمیه و... نمی توانند اکران شوند. به عنوان نمونه در حال حاضر که ما در ماه صفر به سر می بریم تنها فیلمی که موزیکال است و ۱۰ روز از اربعین تا آخر ماه صفر نمی تواند اکران شود فیلم ما است.

این سینماگر تأکید کرد: همه این اتفاقات باعث شده تا من صراحتاً عنوان کنم که از اکران فیلمم ۱۰۰ درصد راضی نیستم!؛ ما با ۳۰ سالن سینما شروع کردیم و اگر مانند فیلم های دیگر با ۱۲۰ سالن شروع می کردیم فروش مان قطعاً ۴ برابر می شد. ما می توانستیم در هفته اول با فروش بسیار بسیار عالی روبرو شویم اما حتی سرگروه هم نداشتیم. فیلم ما در ماه محرم اکران شد و همراه ۶-۷ فیلم کمدی دیگر که تبلیغات وسیع داشتند اکران شد و همه این اتفاقات به ما لطمه زد.

کارگردان فیلم سینمایی «اختاپوس:آهوی پیشونی سفید» خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هیچ سینمایی از ۷ شب به بعد فیلم ما را نمایش نمی دهند. من چطور می توانم از بلایی که بر سر سینمای کودک می آید گلایه مند نباشم و نسبت به این وضعیت احساس بیم نکنم؟

هاشمی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه سینمای کودک از جایی ضربه خورد که آن را به ۲ دسته سینمایی «برای کودک» و «درباره کودک» تقسیم کردند یادآور شد: بچه ها رغبتی برای تماشای فیلم های «درباره کودک» ندارند؛ این ادعا ثابت شده است! من اصلاً نمی دانم چرا برخی افراد از این سینما حمایت کردند و اجازه دادند به این وسیله بسیاری از کودکان رغبت خود را برای تماشای فیلم هایی برای خودشان از دست بدهند؟

وی متذکر شد: بعد از «گلنار» و «پاتال و آرزوهای کوچک» ما رسماً با سینمای کودک خداحافظی کردیم و بچه های ما خوراکی نداشتند. در این میان «کلاه قرمزی» و «شهر موش ها ۲» هم به دلیل نوستالژی بزرگسالان بود که فروش کردند و بیشتر مخاطبان شان بزرگسال بودند. به همین علت من هم هنگام ساخت فیلم جدیدم قدری سر خوردم به سمت بزرگسال رفتم تا بتوانم فروش کنم؛ در واقع هدفم این بود که بزرگسالان را به سالن های سینما بکشانم تا به ناچار کودکان شان را هم با خود بیاورند و فیلمم را تماشا کنند!

این فیلمساز در پاسخ به این سوأل که آیا این سر خوردن به سمت نوستالژی بزرگسالان در «پیشونی سفید ۲» به بازسازی ترانه های قدیمی و... باز می گردد گفت: بله، این اتفاق به فضای موزیکال فیلم و بازسازی ترانه های قدیمی و... برمی گردد. من در حال و هوای بزرگسالان رفتم که آن ها بچه های شان را به سینما بیاورند. یک دوره ای بچه ها با علاقه می آمدند و فیلم ها را می دیدند و به سینما رفتن عادت داشتند اما این عادت از آن ها گرفته شد و بنده معتقدم ما باید بچه ها را دوباره عادت بدهیم. باید خوراک مناسبی برای بچه های امروزی فراهم کنیم و بسترهای لازم را فراهم آوریم تا آن ها با طیب خاطر بیایند و فیلم های کودک را تماشا کنند و دلزدگی و سرخوردگی شان از سینمای کودک از بین برود.

هاشمی تأکید کرد: من به خودم تعهد داده ام که پشت سر هم فیلم کودک بسازم و این عادت را به سینمای کودک برگردانم. خوشبختانه سرمایه گذاران با من همراهی کردند و دنبال بازگشت بودجه فیلم ها نیستیم. ما معتقدیم اگر این عادت به کودکان مان برگردد خوب است ما می خواهیم با این کارمان جلوی خوراک های خارجی که برای کودکان ما به مثابه «سم» هستند را بگیریم و کاری کنیم که کودکان با میل خود اشتیاق به تماشای فیلم های مناسب سن شان که وطنی است کشیده شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.