شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹

به سینمای کودک و نوجوان خیانت شد

سید جواد هاشمی در  بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان

ایرنا: سیدجواد هاشمی که این روزها فیلم «آهوی پیشونی سفید۲» را بر پرده سینماها دارد، از اوضاع نابسامان سینمای کودک و نوجوان می‌گوید.

هاشمی درباره نابسامانی‌های موجود در این حوزه، گفت: به خاطر بی‌توجهی مسئولان در یک دهه طولانی یا شاید هم مدت زمانی ۱۵ ساله و نبردن کودکان توسط والدینشان به سینما، سینمای کودک ورشکسته شده است. این مسئله باید یک روزی اصلاح می‌شد که به عقیده من این اتفاق در حال رخ دادن است. یعنی مدتی است آثاری برای کودکان ساخته می‌شود که تنها مختص آن رده سنی است و دیگر فقط درباره کودکان نیست. بچه‌ها را جدی می‌گیرند. خود من احساس کردم باید بعد از ۱۵ سال سکوت در سینمای کودک و نوجوان، بالاخره یک اتفاق مثبتی آغاز شود که در حال حاضر هم برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنم. فکر می‌کنم اگر مدتی بگذرد، پدر و مادرها عادت می‌کنند بچه‌هایشان را به سینما ببرند و دیگر اجازه ندهند کودکانشان فیلم‌هایی که مربوط به خودشان نیست را تماشا کنند. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.


** پیکان اتهام بی‌توجهی به سینمای کودک به سمت مسئولان است

کارگردان سریال «تکیه بچه‌های محله ما» با اعلام اینکه هرگز به سینمای کودک به عنوان یک مقوله جدی نگریسته نشده است، خاطر نشان کرد: بیشترین پیکان اتهام در بی‌توجهی به سینمای کودک و نوجوان به سمت مسئولانی است که با وجود این که می‌دانستند سینمای کودک برای عملیاتی شدن شعارهایشان احتیاج به سوبسید و یارانه دارد، هرگز این موارد را عملی نکردند و نگاه جدی هم نداشتند. سینمای کودک را از کودکان و نوجوانان پس گرفتند. در حالی که تهران خودش ۵ ، ۶ سینما برای این رده سنی داشت که همه را از سینماهای کشور و تهران حذف کردند. متاسفانه به سینمای کودک خیانت شد. من فکر می‌کنم هنوز هم دیر نشده و می‌شود اتفاقاتی شکل بگیرد که دوباره تولید این آثار به اوج برسد.

**استقبال از «آهوی پیشونی سفید۲»

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا اکران فیلم «آهوی پیشونی سفید۲» در گیشه مورد استقبال قرار گرفته است یا خیر، افزود: اشکال کار ما این بود که اکران را با سی سالن سینما شروع کردیم و الان به صد و ده سینما رسیدیم. از زمانی که سالن‌های نمایش دهنده ما از هفتاد سینما عبور کرد، خوشبختانه این اثر در میان این همه فیلم کمدی که اکرانشان در ماه‌های محرم و صفر هم نوبر است، با استقبال عجیب و غریبی روبه‌رو شده است. خدا را شکر الان در جدول فروش فیلم‌ها به رتبه سوم رسیدیم و از یک میلیارد و دویست گذشته‌ایم. این اتفاق خوبی است. البته هنوز سرگروه نداریم و اکران ما بعد از ایام تعطیلات شروع خواهد شد. این لطفی بود که از یک طرف به ما شد و یک ضرر هنگفت هم برای ما داشت. چون با تعداد سینماهای زیادی شروع نکردیم، نتوانستیم آغاز اکران ثابت کنیم که از آن استقبال می‌شود و مردم متوجه باشند که بیایند و این فیلم را تماشا کنند.

**به قولی که دادم عمل کرده‌ام

بازیگر «وضعیت سفید» درباره ساخت قسمت سوم این اثر سینمایی بیان کرد: قسمت سوم «آهوی پیشونی سفید» را ساخته‌ایم و منتظر صدور پروانه نمایشش هستیم و همه کارهایش هم انجام شده است. در زمان اکران قسمت اول به بچه‌ها قول دادم دومش را بسازم، در زمان نمایش بخش دوم هم گفتم که سومش را می‌سازم و این را عملی کردم. فکر می‌کنم قسمت سومش به مراتب از دومش بهتر باشد. گروه سازنده همان گروه هستند که یک تعداد از بازیگران آن کم و زیاد شده‌اند. ولی تلاش کردم پرهزینه‌تر و با قدرت بیشتر جلو روم.

**اکران در عید و تابستان؛ تضمین فروش بیشتر یک اثر در گیشه

سیدجواد هاشمی با اعلام اینکه «من مطمئنم اگر 'آهوی پیشونی سفید' درعید اکران می‌شد، بالای ده میلیارد تومان در گیشه می‌فروخت» عنوان کرد: اگر عید و تابستان به ما اکران داده بودند مطمئن باشید این اثر بیشتر از این‌ها فروش داشت. البته به نفع سینمای کودک بود که تحولی برایش صورت گیرد. الان خیلی از خانواده‌ها می‌گویند تا ساعت هشت شب درگیر کار هستیم و چون کودکان هم صبح زود به مدرسه می‌روند و باید شب‌ها زود بخوابند، وقتی برای رفتن به سینما نمی‌ماند. اما اگر در عید یا تابستان اکران می‌شد، اوضاع خیلی تفاوت داشت.

وی در خاتمه بیان کرد: من با انیمیشن «فیلشاه» خیلی موافق هستم، چون به نظر من فیلم خیلی خوبی بود. اما به خاطر نبود موسیقی مناسب و کودکانه و سنگین بودن قصه فیلم، به هر حال یک فیلمی با قدرت انیمیشن که در ایران خیلی نوبر بود، خیلی به فضای کودکانه ارتباط نداشت یا یک فیلم دولتی که مورد حمایت این همه نهاد و سازمان قرار گرفت و رفتار عاقلانه آموزش و پرورش برای اینکه از اکرانش حمایت شود، «فیلشاه» در عید اکران شد و ۷ میلیارد هم فروش کرد. من مطمئن هستم اگر «آهوی پیشونی سفید۲» درعید اکران می‌شد بالای ده میلیارد به فروش می‌رفت. چون خانواده‌ها را جذب می‌کرد. تلاش کردیم این اتفاق بیفتد. علی‌رغم اینکه ممکن بود این ماجرا به کلیت فیلم ضربه بزند چاره‌ای نداریم که حیات سینمای کودک را حفظ کنیم. باید یک اثری بسازیم که پدر و مادرها حوصله‌شان سر نرود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.