شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱

پیام مدیران هنری به جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان

 پوستر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

سینماپرس: « شهرام کرمی» مدیرکل هنرهای نمایشی و «علیرضا درویش‌نژاد» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان پیامی به طور جداگانه به بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان پیام ارسال کردند.

به گزارش سینماپرس؛ شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی که به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و صدسالگی تئاتر کودک در ایران نوشت برپایی این رویداد هنری را جشن صلح و آرامش و دوستی عنوان کرد.

در متن این پیام آمده است:

"به نام خداوند هنر آفرین

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بیانگر تاریخ روشن هنر تئاتر این سرزمین و مایه غرور و شادمانی است. حالا جایی ایستاده‌ایم که یک قرن پرافتخار این هنر را سپری می‌کنیم. صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان اتفاق شایسته برای بچه‌های این سرزمین است. در همه این سال‌ها جماعت زیادی از عاشقان هنر برای تربیت و شادمانی و تجسم خیال‌انگیز واقعیت و رویا تلاش کرده‌اند. بازی و خلاقیت و آرزو یعنی رویاهای جان‌بخش تئاتر. آن چیزی که در نگاه پاک و دنیای بچه‌ها موج می‌زند. دنیایی به زلالی آب و آبی آسمان و نوازش روح‌بخش باد.

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگ دیگری از صفحه روشن هنر کودکی و نوجوانی را ورق می‌زند تا همه ما میهمان ضیافت خیال و جهان پاک بچه‌ها باشیم. میهمانی ما در این رخداد هنری جشن صلح و آرامش و دوستی است. ما از پیامبر رحمت و مهربانی آموخته‌ایم که دوستدار بچه‌ها باشیم تا که جهان آینده را به دور از سیاهی و دشمنی با ستاره‌های روشن امید داشته باشیم. بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان میراث بزرگ دنیای کودکی را بر صحنه‌های تئاتر نقش خواهد بست تا پیام مهربانی را به مردمان جهان ندا دهیم.

آینده در دستان فرزندان این سرزمین مهر است و غنچه‌های آرزو در این جشن تئاتر شکوفا خواهد شد.

شهرام کرمی

مدیر کل هنرهای نمایشی"

پیام رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در پیامی که به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان نوشت شناخت کودک و روان او را برای آشنا شدن با لایه‌های پنهان و پیدای کودکان ضروری دانسته و پرهیز از کهنه‌اندیشی را مورد تاکید قرار داد.

در متن این پیام آمده است:

"به نام یگانه ی آفرینش

انسان همزاد آیین است و آیین همزاد نمایش. انسان نخستین از نمایش‌گری آغاز کرد. در آغاز کلمه بود و دیگر هیچ. و یگانه هدیه‌ی حضرت دوست به آدمی خوانش بود به نام خودش؛ " اقرا باسم ربک الذی خلق".

و آدمی، این یگانه نگین آفرینش بر قله‌های وجود، با تمسک به این آیین دست به آفرینش‌گری زد به واسطه ی نمایش. و این گونه شد که نمایش (در این جا تئاتر، که فرق است بین نمایش و تئاتر) بال شاهینی پرواز انسان شد در وادی  بی‌کرانه‌ی آدمیت.

ما همه از کودکی نمایش‌گر هستیم و نمایش را ابزاری محکم و رسا و هنرمندانه می‌دانیم، برای اعلام وجود و هویت، و دغدغه‌ها و دل مشغولی‌های‌مان. از همان نخستین روزهای بالندگی، بی‌آن‌که "بوطیقا"ی ارسطو را خوانده باشیم در مسیر کاتارسیس (تزکیه ی نفس) گام بر می‌داریم. و از این نردبان مسیری می‌سازیم برای دست یازیدن به خودآگاهی و معرفتی ژرف.

بی‌تردید تئاتر کودک و نوجوان که مخاطبین‌اش زلال هستند و شفاف، می‌تواند راه‌گشای راهی باشد تا رسیدن به جامعه‌ای با نشاط و با هویت. به شرط آن که هم تئاتر را خوب بشناسیم و هم روان‌شناسی کودک و نوجوان را.

کودک و روان او را بشناسیم تا به لایه‌های پیدا و پنهان‌اش آشنا شویم و نیازهای چند وجهی  او را با ارائه آثاری ارزش‌مند و هنرمندانه، با اتکا به فرمالیزم اثر غنا بخشیم و با بهره‌گیری از ساختار، چیدمانی بهره‌مند از عناصر زیبا شناختی را به صحنه ببریم.

اما آن چه در این میان به شناخت ما از کودک و تئاتر و نیازهای روحی و روانی  کودک و نوجوان یاری بسیار خواهد رساند، دانستن و توانستن گریز از کلیشه‌هایی است که نیاز کودک و نوجوان امروز فراتر از آن‌هاست.

فراتر از آن‌هاست، زیرا هجوم و گستردگی رسانه‌ها، و تبادل اطلاعات، چنان با سرعت و برق آسا بر زندگی  اجتماعی کودک و خانواده‌اش سایه افکنده که مجالی برای کهنه‌اندیشی نمانده است.

پس باید دروازه‌های تازه‌ای بر تئاتر کودک و نوجوان بگشاییم، که روشنی‌اش راه‌گشای تولید آثاری باشد متناسب با نیازهای چند گانه‌ی کودک و نوجوان امروز.

باشد که بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، ورودیه‌ای تاثیرگذار باشد بر این ضرورت. و صحنه‌های این جشنواره پاسخ‌گوی خوب و مناسبی گردند به نشاط آفرینی و باز شناخت هویت ایرانی اسلامی مخاطبین این گونه از تئاتر.

علیرضا درویش نژاد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان"

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۲۹ آبان تا ۳ آذر ماه با دبیری مریم کاظمی و به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.