شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰

«کیوسک» ویژه جشنواره فیلم مقاومت روی آنتن رفت؛

بیژن نوباوه: در مقابل هجمه فکری دشمن مقاومت کردن سخت است و این وظیفه امروز سینمای ماست

برنامه «کیوسک» ویژه جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: برنامه «کیوسک» شامگاه جمعه ۹ آذرماه ویژه پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای برنامه «کیوسک» علی دهکردی مهمان اول برنامه کیوسک و بازیگر منتخب پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه جایزه در فیلم‌های سینمایی متعلق به همه گروه است، گفت: خوشحال شدم از اینکه توانستم جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم مقاومت را از آن خود کنم. خوشحالم که هم توانستم  جایزه بهترین بازیگر جشنواره را بگیرم  و هم فیلم خوب «دریاچه ماهی» دوباره توسط مخاطبان دیده شد.

او درباره شرایط اکران این فیلم گفت: به هیچ وجه از اکران فیلم «دریاچه ماهی»راضی نبودم. فیلم‌های سالمی مثل «دریاچه ماهی» به دلیل اینکه مورد حمایت نیستند، نمی توانند فروش خوبی داشته باشند.

دهکردی در پاسخ به سوال عبدی‌پور درباره اینکه آیا دلیل خاصی دارد که در فیلم‌های دفاع مقدسی زیادی ایفای نقش کرده، گفت: در خیلی از فیلم‌ها دوست داشتم نقش منفی بازی کنم اما کمتر کارگردان این ریسک را قبول می‌کرد که به من نقش منفی بدهد. البته در سریال «شیخ بهایی» به کارگردانی شهرام اسدی نقش شاه عباس را بازی کردم که تجربه بسیار خوبی برای من بود. مریم دوستی کارگردان خوبی است و  با ساخت چند فیلم کوتاه خوب پای به عرصه سینمای بلند داستانی گذاشته است. او برای دادن این نقش منفی به من کمی دل‌نگرانی داشت اما خوشبختانه تجربه موفقی در کنار یکدیگر داشتیم.

این بازیگر درباره انتخاب خود برای بازی در فیلم از کرخه تا راین گفت: روند انتخابم برای بازی در این فیلم خیلی سخت بود و از میان تعداد زیادی نابازیگر انتخاب شدم. البته قبل از فیلم «از کرخه تا راین» دو سریال تلویزیونی داشتم و این فیلم اولین کار سینمایی من بود که خوشبختانه فیلم خیلی خوبی بود.

او ضمن بیان اینکه این روزها مشغول بازی در سریال «۷۸ متر» به کلرگردانی کیانوش عیاری است، درباره ساخت فیلم‌های جنگی گفت: از نظر تکنولوژی امروز فیلم‌های بهتری ساخته می‌شود و صحنه‌های جنگی باورپذیرتر شده است، اما این آثار از لحاظ محتوایی به اندازه تکنولوژی پیشرفت نداشته است.

عبدی‌پور عنوان کرد: برگ برنده سینمای دفاع مقدس قهرمان بود که متاسفانه اکنون اینگونه نیست و در به شرح ماوقع میپردازیم.

دهکردی در این زمینه بیان کرد: ما در طول جنگ جوان‌ترین ژنرال‌ها در زمینه جنگ‌های زمینی را داشتیم. ما قهرمانان زیادی داشتیم اما هیچکدام از آنها را نتوانستیم به تصویر بکشیم. اگر امروز روی یک تی‌شرت جوانان ما عکسی از قهرمان ۸ ساله دفاع مقدس نیست، دلیلش به ضعف سینما و فرهنگ ما برمی‌گردد. سینمای آمریکا هنوز درباره جنگ جهانی دوم فیلم می‌سازد و فروش جهانی هم دارد.

مدیر انجمن بازیگران سینمای ایران درباره این صنف گفت: مسئولیت صنفی این حوزه با من است. دوست دارم که روزهای خوبی از راه برسد و دیگر درباره معضلات و مشکلات حرفی نزنیم و وقت و انرژی‌مان صرف این موضوعات نشود.

دهکردی درباره بحث پیش آمده بین پانته‌آ بهرام و تهیه کننده سریال دلدادگان گفت: خوشحال خواهم شد که درباره مشکلات بازیگران و قراردادها در یک برنامه و به صورت مفصل صحبت کنیم. آرزوی من به عنوان یک بازیگر داشتن سینمای پویا و پرکار است. به تمام دست‌اندرکاران جشنواره مقاومت و همچنین به مریم دوستی برای موفقیت فیلم «دریاچه ماهی» در این جشنواره تبریک می‌گویم.

در بخش دوم برنامه دو داور از جشنواره فیلم مقاومت حضور داشتند.

بیژن نوباوه داور بخش مستند و ناصر شفق داور بخش نگاه نو پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت میهمان این قسمت از برنامه «کیوسک» بودند.

نوباوه در صحبت‌های ابتدایی خود بیان کرد: خوشحالم که بعد از یک عمر مصاحبه این بار با من مصاحبه خواهد شد. خوشبختانه امسال در بخش مستند جشنواره مقاومت کارهای متفاوتی حضور داشت که واقعا از دیدن این آثار بهت‌زده شدم. خوشحلم که  این جشنواره آبرومند برگزار شد و از  ۶۲ اثر فاخری که در بخش مستند حضور داشتند ۶ اثر منتخب دریافت جایزه شدند.

او افزود: امسال نگاه خاصی به فیلم‌های مستند شد و بازتعریف فکری در عرصه مقاومت داشتیم. باید بپذیریم که بزرگ‌ترین استعمار از نظر فکری شکل می‌گیرد و برای این درک صحیح از مقاومت باید از نظر فرهنگی تلاش زیادی کنیم. در مقابل هجمه فکری دشمن مقاومت کردن سخت است و این وظیفه امروز سینمای ماست. اما متاسفانه می‌بینیم فیلمی درباره تغدیه حلال دو سال است که توقیف شده است.

پس از آن ناصر شفق درباره فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره فیلم مقاومت گفت: من خوشحالم که در این برنامه که درباره سینما است، حضور دارم. جشنواره مقاومت بسیار جشنواره خوبی بود و امیدوارم این روند در برگزاری در سال‌های بعد ادامه داتشته باشد.

او ادامه داد: با این امکانات کم باید از برگزارکنندگان جشنواره تشکر کرد. امسال فیلم‌هایی که در روایت نو درباره مقاومت ساخته شده بود، بسیار فیلم‌های خوبی بودند. فیلم‌های خوبی که بسیار خوش ساخت بود و انتخاب از بین آنها کار دشواری بود. فیلمی مثل «دایان» و «ویلایی‌ها» کارهای فاخری بودند و به واقعیت‌ها بسیار نزدیک بودند. «دریاچه ماهی» هم یک فیلم شاعرانه در حوزه مقاومت بود.

در ادامه نوباوه در پاسخ به پرسش عبدی‌پور که پرسید تا به حال چقدر در حوزه فیلم‌های مقاومت موفق بوده‌ایم و توانستیم صادرات خوبی داشته باشیم، گفت: هر چقدر در صادرات فرش و پسته موفق بودیم در حوزه صادرات فیلم هم موفق بوده‌ایم.

او ادامه داد:  در بین داوران جشنواره اشخاص سرشناسی حضور داشتند. هیچ کجای دنیا با عنوان مقاومت جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود و این تنها جشنواره در این حوزه در دنیا است. بیشتر کشورها در دنیا نگاه ضد ظلم دارند و ما میتوانیم این نگاه را ترغیب کنیم. یکی از بهترین فیلم‌ها  در جشنواره کار یک کارگردان ایتالیایی بود که به موضوع فلسطین پرداخته بود. مخاطبان زیادی در دنیا هستند که دوست‌دار فیلم‌هایی با موضوع مقاومت هستند.

شفق با بیان اینکه دفاع از کرامت انسانی مقاومت است، گفت: اگر بتوانیم جامعه‌ای ترسیم کنیم که تفکر ظلم‌ستیزی به وجود بیاید سینمای مقاومت تاثیرگذار خواهد بود. ما به دلیل پیشینه بزرگی که داریم می‌توانیم فیلم‌هایی درباره مقاومت بسازیم و صادر کنیم. آثاری که در عرصه دفاع مقدس ساخته می‌شود حتی در کشور خودمان دیده نمی‌شود. باید حمایت کافی از فیلمسازان مقاومت صورت گیرد که البته این حمایت‌ها صرفا پولی نیست، باید امکان دیده شدن برای این نوع فیلم‌ها فراهم شود.

نوباوه ادامه داد: فیلم اگر درست عرضه شود قطعا تاثیرگذار خواهد بود و اگر ارزش‌ها را خوب عنوان کنیم مخاطبان زیادی در آمریکا و اروپا خواهد داشت. این امکان در کشورهای منطقه و خاور نزدیک و آمریکای جنوبی بیشتر است. سریال «یوسف پیامبر» در ۱۰۰ کشور دیده شد. ما کلا در رابطه با صادرات مشکل داریم، همان‌طور که در صادرات زعفران مشکل داریم، در صادرات فیلم‌های مقاومت نیز دچار مشکل هستیم.

او افزود: فیلم‌های زیادی در جشنواره حضور داشت که می‌توانست با سرمایه‌گذاری مناسب به خوبی در دنیا دیده شود. کار بزرگی شروع شده و این کار باید ادامه‌دار باشد.

در ادامه شفق بیان کرد: فیلم «ادواردو» ساخته شد و خیلی از کشورها تلاش داشتند که این فیلم دیده نشود. خیلی از مهمان‌های جشنواره برای حضور در جشنواره مقاومت تهدید شدند. چرا درباره قاسم سلیمانی و دیگر سردارن کشور  فیلم ساخته نمی‌شود؟ کسانی که در عرصه فرهنگ فعالیت می‌کنند شهیدان زنده هستند. ما در زمینه  عرضه و ارتباط با دنیا مشکل داریم. باید یارانه فرهنگی درست و به جا خرج شود.

احسان عبدی‌پور درباره دلشوره مستندسازان گفت: ما با بحران سند مواجهیم و هنوز طبقه بندی‌هایی وجود دارد که مشکل‌ساز است.

شفق بیان کرد: هر فیلمی که بخواهد اوضاع را نقد کند، ده‌ها ارگان صاحبش خواهند بود.

نوباوه در پایان گفت: اسناد کودتای ۲۸ مرداد هنوز هم درست افشا نشده است. ما در حوزه امنیت مقداری مشکل داریم که این بایستی کمتر شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.