دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷

آرمین ایثاریان:

بارها وبارها تا پای مرگ رفتیم!

اسرار دریاچه

سینماپرس: تهیه کننده و کارگردان مستند «اسرار دریاچه» گفت: این فیلم مستند حاصل تلاش شبانه روزی و فداکارانه یک گروه هفتاد نفره است که به مدت سه سالم‌و نیم با همه چیز جنگید تا امروز بتواند تجربه رفتن به اعماق تاریک دریاچه تخت سلیمان را با دیگران به اشتراک بگذارد.

به گزارش سینماپرس آرمین ایثاریان در زمینه فیلم مستند «اسرار دریاچه» گفت: این فیلم دریاچه حاصل تلاش شبانه روزی و فداکارانه یک گروه هفتاد نفره حرفه ایی است که به مدت سه سالم‌و نیم با همه چیز جنگید تا امروز بتواند تجربه رفتن به اعماق تاریک دریاچه را با دیگران به اشتراک بگذارد. پیش از ما نیز فیلمهای درخشانی توسط منوچهر عسگری نسب  و پیروز کلانتری و ولد بیگی درباره تخت سلیمان ساخته شده بود اما به دلایل گوناگون هیچ کس نتواست به اعماق و کف دریاچه دست پیدا کند حتی نقشه ای از اینکه دریاچه به چه شکلی است وجود نداشت. همین برای ما انگیزه قوی شد که با یک تیم از متخصصان ایرانی دست به اکتشاف بزنیم. همانطور که می دانید طبق اسناد تاریخی محوطه تخت سلیمان بیش از سه هزار سال قدمت دارد و بنا به دلایل گوناگون تاکنون عمق اسرار امیز این دریاچه کشف نشده بود. هر چند در سال های دور توسط باستان شناسان المانی و در سال های نزدیک توسط میراث فرهنگی تلاش هایی صورت گرفت اما هیچکدام به عمق بیشتر از بیست متر نرسیدند. تا اینکه ما تصمیم گرفتیم این کار را توسط یک تیم از متخصصان ایرانی به انجام برسانیم. از ویژگی های این فیلم و افتخار ما ان است که تمام مراحل فنی و پژوهشی و اکتشاف و غواصی توسط متخصصین ایرانی انجام شد. و به لطف خدا ما موفق شدیم به همراه تولید فیلم در این پروژه مستند تولید علم هم داشته باشیم و نقشه سه بعدی دریاچه را که تاکنون وجود نداشت استخراج کنیم. به گواه استادان دانشگاه نظیر دکتر سروش مدبری، دکتر منصور قربانی، دکتر علیرضا شاه محمدپور، دکتر صدری نسب، دکتر حیدری و ... در عرصه دریاچه و مختصات آن موفق به تولید علم شده ایم، ارائه ی اطلاعاتی که پیش از این وجود نداشت.


واقعیت این است که این پروژه عظیم بدون حمایت های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به انجام نمی رسید هر چند ما در این راه با مشکلات فراوانی هم روبرو بودیم و هستیم  اما در لحظات حساس حمایت های جناب اقای دکتر ستاری و جناب اقای مهندس پرویز کرمی و مهندس نیری راهگشا بود. این فیلم پس از انکه پروپوزال ان به معاونت علمی و فناوری ارائه شد با موافقت دوستان معاونت به شکل  وام به مرحله تولید رسید. هر چند این وام به دلیل طولانی شدن زمان کار کفایت نکرد و من و همه اعضاء مجبور شدیم هرچه داشتیم بگذاریم تا کار با کیفیتی که مد نظرمان بود و در شان این دریاچه اسرار امیز و تاریخ چند هزار ساله ان  به پایان برسد. یکی از دلایلی که پروسه تولید را طولانی می کرد دقت و وسواسی بود که اساتید علمی دانشگاه ها و گروه اجرایی در تولید این اثر داشت.  
به طور مثال ما تلاش کردیم تا یک تایم لپس یکساله داشته باشیم که با توجه به شرایط سخت و دشوار اب و هوای منطقه ما را بار ها به کام مرگ کشاند در طول این پروژه بارها همکاران و خودم دچار حادثه شدیم. 
ما در این اثر از تکنیک های متفاوت فیلمبرداری هوایی و روی خشکی و زیر آب استفاده کردیم. در بخش زیر اب چون فیلمبردار سینمابی که حاضر بشود تا اعماق وارد آب مسموم با آرسنیک بشود پیدا نکردم،  مجبور شدم دوره های غواضی عمیق را در جزیره قشم و کیش بگذرانم و به همراه دو تن از  بهترین غواصان ایران، آقایان نیکنام دهمیانی و اردلان میرزانصیر، که حاضر شدند دست به خطر کردن بزنند راهی اعماق اسرار امیز دریاچه شویم که در این راستا غواصی در عمق چهل و دو متر را ثبت کردیم. همین غواصی ها نیز چون به صورت مکرر اتفاق افتاد و در عمق زیاد و در ارتفاع بالا و در اب حاوی ارسنیک باعث شد من و دوستانم بارها دچار سانحه و مسمومیت شویم. حتی یکبار در عمق یکی از غارهای زیر ابی دریاچه در تاریکی مطلق طناب شات را از روی سهل انگاری رها کردم و گم شدم و در مدت ۹ دقیقه جستجو و پیدا شدن ان تمام تصاویر زندگیم از جلوی چشمم گذشت.
یکی دیگر از بخش های مهمی که باید به آن اشاره کنم موسیقی فیلم است که توسط دوست قدیمی و عزیزم صدرالدین طاهری ساخته شده است. ایشان با دقت نظر و وسواس بارها و بارها برای بخشهای مختلف فیلم و فراز و فرود های آن اتوود اجرا کرد و با صبر و حوصله بخشهایی را بارها و بارها تغییر داد تا به نتیجه دلخواه و متقاعد کننده ای برسیم.  
به هر حال هر چه بود تلخ و شرین تجربه گرانبهایی بود که حاصل ان یک فیلم مستند است با استانداردهای بین الملی که امیدوارم پس از اکران سراسری ان، بتواند گامی در عرصه هم افزایی علمی بردارد و تاثیری برسرنوشت معیشتی روستاهای اطراف بگذارد زیرا این منطقه پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد.  
این فیلم امروز ساعت ۱۸ در سالن یک پردیس سینمایی چارسو درغالب جشنواره بین المللی سینما حقیقت رونمایی می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.