چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

قطب الدین صادقی:

بازیگران تئاترهای لاکچری خود را به فساد آلوده کرده‌اند/ تئاتر، دست عده‌ای پولدار تفنن‌طلب افتاده است

قطب الدین صادقی در نشست خبری فیلم «انارهای نارس» در جشننواره فیلم فجر

خبرگزاری میزان: کارگردان مشهور تئاتر گفت: متاسفانه در تئاتر امروز یک عده خرپول تفنن‌طلب پیدا شده‌اند که به دنبال سرگرمی خودشان هستند و بدبختانه قشر متوسط فرهنگی به دلیل مشکلات مالی در عرصه تئاتر نابود شده‌اند.

قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس درخصوص فروش بلیت‌های گران قیمت تئاتر برای برخی آثار نمایشی گفت: وضعیت فعالی تئاتر و ظهور بروز آثار که به تئاتر لاکچری و بورژوازی معروف شده اند به شدت برای تئاتر خطرناک است.

وی در همین راستا ادامه داد: صاحبان آثار تئاتری که با بلیت های هنفگت در اماکن مختلف تئاتر روی صحنه می برند عده‌ای نوکیسه هستند که می خواهند جامعه را به سمت و سوی اشرافیگری سوق دهند.

بازیگر سریال "کلاه پهلوی"  تئاتر لاکچری را تئاتر بدون دغدغه مفهوم خواند و اضافه کرد: افرادی که آثار تئاتر لاکچری را روی صحنه می برند نه به دنبال حرف خاصی هستند و نه در کل به خود تئاتر فکر می کنند. اینها منتقد نیستند که بخواهند به دنبال آثار اجتماعی و فرهنگی بروند. اینها افرادی هستند که با پول و قدرتشان به دنبال تفریح هستند و تئاتر را به فلاکت کشانده‌اند.

وی با نقد حضور ثروت به عرصه تئاتر اضافه کرد: متاسفانه در تئاتر امروز یک عده خر پول تفنن طلب پیدا شده‌اند که به دنبال سرگرمی خودشان هستند و بدبختانه قشر متوسط فرهنگی به دلیل مشکلات مالی در عرصه تئاتر نابود شده اند.

کارگردان نمایش "طلسم صبح گل" درباره وظیفه مسئولین فرهنگی در قبال تئاتر اذعان کرد: از نظر من مرکز هنرهای نمایشی و نهادهای فرهنگی باید از آثار دارای معنا و حرف حمایت کنند. تنها با حمایت از گروه‌های جوان و همین طور آثاری که به دنبال دغدغه و گفتمان هستند می توان مقابل تئاتر گیشه ای ایستاد. متاسفانه قانون امروز تئاتر ایران پول است و پول. همه چیز به شدت مالی و سوداگرانه شده است. یک عده پول پرست به جان فرهنگ مملکت افتاده اند و آثار ضد مردمی می‌سازند.

وی در مورد بازیگرانی که در تئاترهای گیشه بازی می کنند تاکید کرد: هیچکدام از بازیگرانی که در آثار تئاتر بورژوازی و گیشه پرست بازی می کنند به هیچ وجه مجبور به این کار نیستند بلکه خود را قاطی این فساد کرده اند. این بازیگران بخشی از این تفنن طلبی هستند و در این وضعیت اسفبار تکه ای از این سرمایه‌های باد آورده می‌کنند و می برند.

بازیگر سریال "کیف انگلیسی" در همین رابطه اضافه کرد: این تفکر اشتباهی است که همه هنرمندان روشن فکر هستند. قرار نبوده و نیست که همه هنرمندان روشن فکر و آگاه باشند. برخی از هنرمندان دیده شده که بسیار فرصت طلب تر از سایر آحاد جامعه هستند. هنرمندانی که در این آثار بازی می کنند فرهیخته و انقلابی نیستند بلکه افرادی هستند که به ضرب و زور شبکه های اجتماعی هنرمند شده اند.

وی افزود: این روزها من شنیده‌ام که در یکی از همین نمایش های بورژوازی روی صحنه یک بازیگر برای هر شب اجرا چهل و پنج میلیون تومان دستمزد می گیرد. این به نظر من در عرصه بازیگری در جهان یک رکورد است. متاسفانه مشخص نیست که چگونه چنین سرمایه هایی وارد تئاتر شده است زیرا خود تئاتر نمی تواند چنین دستمزدهایی را تامین کند. برخی پول های کثیفی را وارد تئاتر کرده اند و این هنر را بستری برای پولشویی خود قرار داده اند و اگر نه این آمار و ارقام نجومی در تئاتر به هیچ وجه قابل توجیح نیست.

بازیگر سریال معمای شاه اتفاقات روز تئاتر را به ضرر همه توصیف و خاطرنشان کرد: از نظر من وضعیت فعلی تئاتر و مشکلات امروز و باختی که داده ایم به همه ما بر می گردد. هنرمندان، اساتید، اهالی رسانه و همه افرادی که در تئاتر هستند از این باخت ضربه خواهند خورد. از نظر من وظیفه اهالی رسانه در این راستا به شدت سنگین است زیرا رسانه‌ای بودن صرفاً نقاد بودن نیست بلکه باید در اشاعه فرهنگ هم کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.