یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

ابتذال و هنجارشکنی در حوزه نمایش/۵

صادقی: تئاتر امروزه به دست دلال هایی افتاده که نه سواد دارند و نه اشرافی به حوزه فرهنگ/ رسانه ها از مسئولان مطالبه گری کنند

دکتر قطب الدین صادقی*

سینماپرس: قطب الدین صادقی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در پی تداوم هنجارشکنی های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را در پی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش گفت: تئاتر امروزه به دست دلال هایی افتاده که نه سواد دارند و نه اشرافی به حوزه فرهنگ، نه مردم را دوست دارند و نه آینده کشور برایشان اهمیتی دارد و تنها در پی پول اندوزی هستند.

این دارنده مدرک فوق لیسانس هنرهای نمایشی از دانشگاه «سوربن» پاریس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تحولات اجتماعی در کشور ما باعث شده تا تئاترهای پول محور مثل قارچ رشد کنند. بعد از دوران دفاع مقدس و گذر از دوران سازندگی توجه بسیاری افراد از معنویت به سمت مادیات رفت و خیلی از افراد دست شان در جیب نهادهای دولتی رفت و یک شبه مولتی میلیاردر شدند؛ اختلاس و رانت خواری بیداد کرد و قشر نوکیسه ای به وجود آمدند که نمی دانستند با این پول های بادآورده چه کنند.

وی ادامه داد: این قشر نوکیسه دنبال کاری می گشت تا بتواند خود را با آن کار سرگرم کند؛ توجه آن ها کم کم به حوزه سینما جلب شد و سپس به حوزه موسیقی و تئاتر و اپرا و... هم ورود پیدا کردند تا اینکه طی سال ها و ماه های اخیر آنقدر قدرت گرفتند که اغلب حوزه ها را اشغال کردند. این قشر هرچقدر پول بیشتری بدهد جاه طلبی اش بیشتر ارضا می شود. آن ها دنبال فرهنگ انتقادی و آگاهی بخشی نیستند و تنها در پی تفنن و سرگرمی اند. برایشان سینما و تئاتر و اپرا فرق نمی کند و فقط می خواهند تفریح کنند و با بازیگرانی که دوست دارند عکس یادگاری بگیرند.

بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» خاطرنشان کرد: امروزه قدرت دست این ها است و از آنجا که دولت و مسئولان هم سیاست فرهنگی مردمی ضعیفی دارند به این افراد بیشتر پر و بال می دهند! متأسفانه مسئولان ما هنوز به این باور نرسیده اند که طبقات متوسط و ضعیف جامعه هم حق دارند بتوانند از مواهب حوزه فرهنگی و هنری بهره مند شوند. امروزه طبقات پایین جامعه هیچ جایی در حوزه فرهنگی و هنری ندارند و طبقه ای که با پول همه چیز را می سازد در همه جا همه کاره شده است!

صادقی سپس با تأکید بر اینکه طبقه مرفه در آثار تولیدی فرهنگی و هنری خود می خواهد تصویری زبیا و باشکوه از خود ببیند اظهار داشت: این اتفاق باعث شده تا روز به روز بیشتر از گذشته به میزان تجمل گرایی و اشرافی گری آن ها اضافه شود.

بازیگر سریال های تلویزیونی «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» تأکید کرد: دولت هم کاملاً خود را کنار کشیده و دیگر حمایتی از هنر واقعی نمی کند؛ دولت در حالی که موظف است همانند کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین برای تولید آثار فرهنگی و هنری یارانه در نظر بگیرد و در خدمت رونق فرهنگی و اعتلای ذوق هنری باشد کاملاً خود را به بی خیالی زده و هیچ کاری انجام نمی دهد. کمترین کاری که مسئولان دولت می توانند انجام بدهند این است که کارشناسان بزرگ را به کار بگیرند تا سیاست های فرهنگی جامعی برای کشور تدوین کند و بر اساس آن سیاست ها فرهنگ و هنر کشور را اداره کنند که این کار را هم نکرده اند.

این مدرس دانشکده های «هنر و معماری» و «صدا و سیما» در ادامه این گفتگو تصریح کرد: کمبود سالن های دولتی باعث شده تا تئاترهای خصوصی راه اندازی شوند؛ تالار وحدت که پیش از این تالاری دولتی بود امروزه مانند «گاراژ» شده برای هر شب اجرا ۱۲ میلیون تومان پول می گیرد و به همین علت همر برایش مهم نیست چه کسی و با چه هدفی در این تالار کار اجرا می کند. آیا آقایان نمی دانند که این تالارها متعلق به بیت المال است و نباید به این صورت در آن کاسب کاری راه بیندازند؟ این تخم لق خصوصی سازی را چه کسی در دهان آن ها شکست تا همه چیز را در اختیار بورژواها و دلال ها بگذارند و هنر و فرهنگ و تئاتر این مملکت را پولکی کرده و ارزش ها را به یغما ببرند؟

این هنرمند پیشکسوت یادآور شد: بنده الآن بیش از ۲۰ سال است که نتوانسته ام در تالار وحدت اجرا داشته باشم؛ چرا بنده نباید در این تالار کار کنم چون دلال ندارم و از دلال بازی متنفرم حق و کار و نفس کشیدن و زندگی نباید داشته باشم؟

وی افزود: تئاتر ما کارش به جایی رسیده که برای چاپیدن پول از مردم چهره های سینمایی و تلویزیونی را می آوردند و آن ها را قطار می کنند و در عوض جای حضور افراد مطرح و معتبر و شایسته را در تئاتر تنگ کرده اند. زندگی هنرمندان متعهد تئاتر عمیقاً به خطر افتاده و تنها تک و توک کسانی هستند که همچنان با رنج کار می کنند اما به نسبت گذشته خیلی حضورشان کمتر شده و حمایتی نمی شوند.

صادقی ادامه داد: این آقایان از کجا می آورند که ۱۰ میلیارد تومان پول تبلیغات شهری برای نمایش های شان می دهند در حالی که بودجه برگزاری تئاتر فجر ۲-۳ سال قبل تنها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده؟ چطور این ها می توانند ۵ برابر بودجه مهمترین جشنواره تئاتری کشور فقط پول تبلیغات خیابانی بدهند؟ این پول ها از کجا می آید؟ پولشویی؟ پول پرستی؟ پول اندیشی؟

این مترجم مطرح کشور خاطرنشان کرد: بر همه ما واضح است که دولت ضعف دارد؛ همه ما می گوییم و نقد می کنیم اما اعتنا نمی کنند چون می خواهند وضعیت این گونه باشد. این سیاست بورژوامنشانه ضد مردمی پول محوری نباید در کشور ما باشد در حالی که برخی از مردم برای مسکن و کرایه خانه و پول تأمین داروهای شان اسیرند!   من مانده ام با این وضعیت بغرنج اقتصادی چطور این قشر نوکسیه پول پرست به خودش اجازه این چنین ترکتازی می دهد؟

صادقی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه رسانه ها باید ضمن مطالبه گری از مسئولان از هنرمندان واقعی تئاتر دفاع کنند اظهار داشت: من از رسانه ها و مطبوعات می خواهم از ما دفاع بکنند از هنرمندان متعهد دفاع کنند. رسانه های آزاده باید مطالبه گری کنند. وجدان های بیدار و قلم های آگاه کننده باید احساس مسئولیت کنند و نباید اجازه دهند در حوزه تئاتر هر کس هر کاری دلش می خواهد انجام دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.