جمعه ۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱

فریدون خشنود:

برخی از عوامل پاپ اصلا نمی‌دانند مردم یعنی چه؟!

فریدون خشنود

تسنیم: فریدون خشنود معتقد است که بسیاری از آهنگسازان و تنظیم‌کنندگان و خوانندگان موسیقی پاپ اصلا نمی‌دانند مردم یعنی چه؟ انسان یعنی چه؟ اجتماع یعنی چه؟ روانشناسی یعنی چه؟ برای اینکه اینها، درد مردم را نمی‌دانند.

فریدون خشنود آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان در آستانه برگزاری جشنواره آواهای حماسی و سرودهای انقلابی گفت: برگزاری جشنواره‌هایی برای سرود زیبا و با احساس است. هنوز مردم انقلاب را، با این سرودها می‌شناسند و آن چیزی که، یاد و خاطر آن زمان را زنده می‌کند و همه را بر آشفته و دگرگون می‌کند و اشک را بر چشمان جاری می‌کند، همین سرودهای انقلابی است.

وی ادامه داد: یک گروه از هنرمندان به عنوان احسان و دلی و وظیفه حرکتی می‌کردند که در همان راستای انقلاب بود و یا زمانی که سرود الله اکبر را ساختند این الهام را از خود مردم گرفتند. چون مردم روی پشت بام‌ها فریاد می‌زدند الله اکبر الله اکبر. چون الهام گرفته از خود مردم و از دل مردم  و حرف دل مردم بود اینها هیچوقت، به خودش بوی خاک نمی‌گیرد و کهنه نمی‌شود و زیباترین خاطراتی که به یاد می‌آورند همین سرودهاست.

خشنود با اشاره به تفاوت ترانه‌های روز و تک خوان پاپ با قالب سرود گفت: هریک از این سرودها حرکتی و یک عظمتی و چیزی را نشان می‌دهد که واقعیت داشته است. کلیپ نیست، وقتی شما ترانه و یا آهنگی را خلق می‌کنید و برای آن کلیپ می سازید در واقع آن کلیپ مصنوعی است، آن را هنرمند روی افکار و ذهن خود می‌سازد  و تهیه می‌کند ولی تمام این سرود را خود مردم به وجود می‌آورند و خود مردم داخل آن هستند و ذره ذره و نت به نت آن واقعی است واقعیتی که هیچوقت از بین نمی‌رود و این را خود مردم به وجود آورده‌اند.

این موسیقیدان سرود را یکی از عوامل جریان سازی اجتماعی دانست و بیان کرد: اصولا موسیقی، شعر، ترانه، اشعار سعدی، حافظ مولانا را تمام دنیا استقبال می‌کنند و استفاده می‌کنند ببینید چیزی که، از دل مردم بیرون می‌آید زمان و مکان ندارد. ما الان در شرایطی قرار داریم که بسیاری از آهنگسازان و تنظیم‌کنندگان و خوانندگان موسیقی پاپ اصلا نمی‌دانند مردم یعنی چه؟ انسان یعنی چه؟ اجتماع یعنی چه؟ روانشناسی یعنی چه؟ برای اینکه اینها، درد مردم را نمی‌دانند. خوشحالی مردم را نمی‌دانند و یک چیزی مُد شده به عنوان موسیقی پاپ، که همه ناله می‌کنند و یک حسی در گلو می‌سازند. ۵ درصد خودشان هستند و ۹۵ در صد سیستم های نرم افزاری این را بیان می‌کند و همه مصنوعی است. کسی را نداریم که توانایی اینکار را داشته باشد. اگر کسی را داشته باشیم، هرلحظه و هر ثانیه و هر ساعت می‌توانیم جریان ساز باشیم.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا، نه تنها ایران، همه جا اینطور است و می‌توان چنین جشنواره هایی را برای سرود برپا کرد و موسیقی سرود خیلی زیبا است. به سن و زمان و مکان  ولحظه اصلا ربطی ندارد و این قدرت و توانایی است که آهنگساز و شاعر در کنار هم می توانند پدیده‌ای را به وجود بیاورند که می‌تواند مردم را تکان دهد و جامعه را به حرکت درآورد تا به سمت زیبایی‌ها و آن چیزی که امید وار کننده است، حرکت کند. چون موسیقی برای زنده نگهداشتن روح است شما غذا می‌خورید که زنده بمانید و جسمتان زنده بماند موسیقی جای خود رادارد و برای زنده نگه داشتن روح  است  و اهمیت بسیار بالایی دارد که  حرکت دهنده آن موسیقی و شعر است.

خشنود با اشاره به نبودن بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر گفت: شاید اضافه شدن بخش سرود به جشنواره موسیقی فجر در طول زمان به وقوع بپیوندد. اما سرود و آن موسیقی که در جشنواره فجر دنبال می‌شود کاملا جدا هستند. درست است موسیقی و شعر کلا م و خواننده است. ولی کاملا متفاوت است یعنی تفاوت بالا و والا و فاخر دارد. در موسیقی فجر که نه خواننده و نه شعردارد و ترانه الکترونیک است این سرود فاخر و ملی را نمی توان در کنار آن قرار دهند. باید کاملا جداگانه باشد و لذا سرود در کنار موسیقی پاپ اصلا قرار نمی‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.