یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«اسکی باز»، «دزد و پری۲» و «اتاق تاریک» ۳ اثر متوسط/ اهمال و غفلت مدیران سینمایی چیزی جز اسکلت از سینمای کودک باقی نگذاشته است

اسکی باز-دزد و پری۲-اتاق تاریک

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «اسکی باز» به کارگردانی فریدون نجفی، «دزد و پری۲» به کارگردانی حسین قناعت و «اتاق تاریک» به کارگردانی سیدروح الله حجازی گفت: «اسکی باز»، «دزد و پری۲» و «اتاق تاریک» ۳ اثر متوسط در سینمای منجمد، رهاشده و مهجور کودک و نوجوان هستند که هیچ یک از آن ها چندان اقبالی میان مخاطبان پیدا نکرده و نخواهند کرد و متأسفانه علیرغم تلاش برخی از فیلمسازان برای زنده نگاه داشتن این گونه مهم سینمایی اهمال و غفلت مدیران سینمایی چیزی جز اسکلت از سینمای کودک باقی نگذاشته است.

آذین در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «اسکی باز» نام فیلمی ساخته فریدون نجفی است که در گونه سینمایی کودک ونوجوان تولید شده، فیلمی که سازندگانش تلاش داشته اند اضافه بر گزینش موضوعی تازه از زاویه ای کمتر تکراری به دنیا، تفکرات، علاقه و سلیقه قشرهای مهم کودک و نوجوان که به دلیل اهمال ها و غفلت ها و جفاهای نامدیران سینما از سینما و جشنواره ویژه آن ها، چیزی جز اسکلت در سینمای بیمار ایران نمانده است بپردازند.

وی ادامه داد: طبیعت و فضا و زندگی روستایی و روستائیان با آیین ها و سنت های بومی و محلی بستر روایت یک داستان خوب انسانی و اخلاقی کودک محور است که با تصویرسازی زیبای دوستی انسان و طبیعت و حمایت از حیوان ها در فیلم تأثیرگذار «اسکی باز» همراه شده است. پناهنده شدن یک بز کوهی به یک روستا، موقعیت و شرایطی را فراهم می آورد تا تماشاگر شاهد ۲ گونه رخداد در فیلم باشد؛ یکی روستائیان که باپیروی از سنت های رایج روستا در صدد قربانی کردن بز پناهنده هستند و دومی کودکی که برای نجات بز از مرگ و حمایت از طبیعت، حیات وحش و حیوانات، مانند یک قهرمان حافظ محیط زیست، مبارزه ای را آغاز می کند.

آذین خاطرنشان کرد: او تا پیش از برگزاری مسابقه اسکی برای رهایی بز کوهی فرصت دارد. مبارزه او در این فیلم در اوج عاطفه و اخلاق و فداکاری و نقد برخی واقعیت ها و مناسبات اجتماعی نتیجه می دهد. فیلم «اسکی باز» یک اثرخوب در راستا و احیای آثار بومی  و شکل دهی به سینمای مهجور ملی و ایرانی است. کارگردان خوش فکر و مستعد فیلم کوشیده است ضمن وفاداری در نمایش آیین ها و نقد سلامت سنت های بازدارنده، راوی مهر و محبت ها و ضرورت توجه به حیات موجودات و محیط زیست باشد.

وی سپس با بیان اینکه استفاده از فضاهای بکر، فرهنگ و باور ها و گویش محلی بختیاری و بازی گیری مناسب از بعضی نابازیگران این فیلم از «اسکی باز» یک اثر دلنشین و با محتوای سینمایی ساخته است اظهار داشت: پرداخت خوب خط اصلی داستان و کارگردانی فکر و حساب شده در کنار سوژه به نسبت بکر وتازه در سینمای ایران و فیلمبرداری چشم نواز، از امتیازهای این فیلم است. «اسکی باز» درسینمای منجمد کودک و نوجوان کشور، تنفس یک هوای تازه است ومی تواند فیلمی نمونه  و مناسب برای علاقه مندان تولید آثار موفق سینمایی و سازندگان و مخاطبان فیلم های کودک ونوجوان باشد.

این مدرس سینمای کشور در بخش دیگری از این گفتگو گفت: درود بر سینماگرانی که به رغم حمایت نشدن و بی توجهی، اهمال و غفلت نامدیران سینما از سینمای نوجوانان و کودکان، بر اساس علاقه و احساس مسئولیت در قبال قشرهای کودک ونوجوان، برای آن ها فیلم می سازند و می کوشند سهمی در احیای این گونه پرطرفدار سینمایی داشته باشند. حسین قناعت از جمله سینماگران بدون حاشیه و ادعای سینما در ژانرهای مختلف سینمایی فیلم ساخته و تجربه آزموده است.

وی افزود: سینمای کودک ونوجوان به ظاهر در میان گونه های مورد پسند او، جایگاهی مهم تر دارد. تولید فیلم «دزد و پری» و توجه مثبت کودکان نوجوانان به آن، سبب ساخته شدن قسمت دوم این فانتزی در قالب و چارچوب مضمون و محتوا و ساختار سینمایی فیلم پیشین شده است. با آنکه حسین قناعت در کارگردانی این فیلم، گوشه چشمی هم به فیلم ها و فانتزی های کودکانه موفق سینمای جهان داشته است با این حال تلاش کرده تا فیلمش دارای مضمون و داستان و ساختاری مفرح و جذاب برای راضی کردن مخاطبان ایرانی باشد.

آذین ادامه داد: ماجرای پدر مخترعی که قرص هایی برای رشد و بزرگ شدن کودکان اختراع کرده و در طول فیلم با استفاده از آن ها به دنبال بچه دزدها می رود، داستان «دزد و پری۲» را شکل و قوام بخشیده است. قناعت افزون بر پررنگی حادثه پردازی در فیلم خود، روی بخش های سرگرم سازی و تفنن و آموزش هم تمرکز داشته و در کل توانسته اثری گرچه متوسط، ولی باب میل کودکان بسازد. کارگردانی پخته و بازی های هدایت شده و مفرح بودن از امتیازهای ساخته قناعت است. امید که «دزد وپری۲» در بازار مکاره سینما و سلطه مافیا براکران، مجال دیده شدن بیابد.

این منتقد سینما سپس به نقد فیلم «اتاق تاریک» پرداخت و اظهار داشت: روح الله حجازی، کارگردان آثار اجتماعی در فیلم جدید خود «اتاق تاریک» هم با محوریت کانون خانواده به آسیب شناسی خانواده های طبقه متوسط و جامعه امروز پرداخته است. او در این فیلم با به چالش کشیدن مناسبات والدین و کودکان، به معضل بی توجهی به امور تربیتی، انسانی و اخلاقی کودکان و مشکل کودک آزاری توجه کرده است.

وی ادامه داد: نگاه به نسبت تحلیلی کاستی ها و مشکلات اجتماعی از مسیر ارزیابی چگونگی زندگی خانواده ها، موضوع شاخص فیلم های حجازی است. او افزون بر کارگردانی ۵ فیلم تلویزیونی و ۶ فیلم سینمایی، تولید چندین فیلم کوتاه را نیز در کارنامه کاری خود دارد و در اغلب آن ها، نگرش و دغدغه های اجتماعی و خانوادگی اش را به تصویر درآورده است. در واقع «اتاق تاریک» درامتداد موضوعی ۳ فیلم دیگر حجازی، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «مرگ ماهی» ساخته شده است. فیلم نخست، بیانگر روابط و مسائل آقا و خانم میم در بستر مناسبات اجتماعی دوران گذارجامعه از سنت به مدرنیته؛ فیلم دوم، بازگوکننده چگونگی زندگی آقای محمودی وبانو در شرایط جدال سنت با مدرینته در جامعه و فیلم سوم، روایت مرگ نمادین سنت ها در برابر واقعیت های جایگزین مدرنیته است.

آذین خاطرنشان کرد: در فیلم «اتاق تاریک» مخاطب با همان خانواده طبقه متوسط روبرو است، با این ویژگی که این بار افزون بر نقد و تحلیل ارتباط همسران، از زاویه روانکاوانه به رابطه والدین با کودکان و سهم اندک توجه به نقش آموزش و تربیت کودکان در برخی خانواده ها و مشکل کودک آزاری در قالب تصویر تمرکز شده است. نقطه آغاز مضمون داستان «اتاق تاریک» مشکلات ترس و نگرانی امیر فرزند فرهاد وهاله است که در ادامه به ناراحتی و مسائل دوران کودکی فرهاد از جمله ترس او از سگ و ارتفاع می رسد و سرانجام با کوشش برای غلبه بر این معضلات روانی و رفتاری به پایان می رسد. گرچه فیلم حجازی، از منظر تحلیل همه جانبه روانکاوانه  مشکلات امیر و فرهاد و حتی  هاله، جای کار، بررسی علمی و آموزشی بیشتر داشته است

وی در پایان این گفتگو افزود: با این همه آنچه در این فیلم به زبان سینما در آمده در حد بضاعت کارگردان و پردازش درکل خوب و هشدارآمیز موضوعی و بازی مقبول ساره بیات، مخاطب را متاثر و راضی می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.