جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶

ابراهیم فیاض:

جهان با انقلاب ما به قرن ۲۱ آمد / شورای انقلاب فرهنگی، بزرگ‌ترین شورای انحطاط فرهنگی است

 ابراهیم فیاض در حاشیه چهارمین روز اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار

سینماپرس: ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه انقلاب ما فرهنگی نبود، بلکه اجتماعی است، با ابراز تأسف نسبت به اینکه داشته‌های خود را از دست دادیم، بیان کرد: جهان با انقلاب ما به قرن ۲۱ آمد، اما متأسفانه در بسیاری از موارد آنچه را ما داریم، به شکلی زیباتر در می‌آورند و به خودمان ارائه می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه در حاشیه چهارمین روز اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین در سخنانی با موضوع «انقلاب اجتماعی ایران و نظریه عمران» با اشاره به اینکه جهان به شدت در حال تغییر است و سرعت این تغییر نیز بالاست، گفت: اگر تئوری‌ها، توانایی ارائه نظر درباره آینده را نداشته باشند، جنگ اتفاق می‌افتد. وقتی بحث‌هایی در خصوص سوریه وجود داشت و دوستانی آمده بودند، گفتیم تئوری وجود ندارد و جنگ در پیش است، اما آقایان نظام این را درک نمی‌کنند و قصه مشروطه در حال تکرار شدن است. در زمان مشروطه هم جهان را نشناختیم و ۱۰۰ سال عقب ماندیم.

او با بیان اینکه هیچ ساز و کار تئوریکی وجود ندارد، افزود: با نبود تئوری، نگرانی‌هایی درباره اتفاقات آینده وجود دارد. با این وضعیت با یک نوع تخیل و هنر باید آینده را بشناسیم و در حال حاضر تاریخ به سمتی می‌رود که عالی است. بشر بیدار شده و چارچوب‌های فلسفی فرو ریخته‌اند و نخبگان جا مانده‌اند و این ساختار به شدت جلو می‌رود و در عین حال ناپیداست، مرز و هویت ندارد و نخبگان دنبال مردم می‌آیند.

نویسنده کتاب «مردم شناسی تاریخی» یادآوری کرد: یک شعور عمومی و عقل سلیم در جهان در حال شکل‌گیری است؛ یعنی فکر، علم و شعور نیست. جهان رو به آینده است و صحبت «میشل فوکو» در کتاب «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند» در حال تبدیل شدن به واقعیت است. او کلماتی از قبیل «جهان بی‌روح» را درباره انقلاب ایران به کار برد و معتقد بود انقلاب ایران روحی در جهان بی‌روح است.

فیاض با تأکید بر اینکه انقلاب ما فرهنگی نبود، بلکه اجتماعی است، با ابراز تأسف نسبت به اینکه داشته‌های خود را از دست دادیم، بیان کرد: جهان با انقلاب ما به قرن ۲۱ آمد، اما متأسفانه در بسیاری از موارد آنچه را ما داریم، به شکلی زیباتر در می‌آورند و به خودمان ارائه می‌کنند.

او با بیان اینکه ما ژن هوش و خلاقیت را به کشورهای دیگر صادر کردیم، افزود: معمولا دانشگاه پر از دانشجویان متفکر است، ولی شورای انقلاب فرهنگی، بزرگ‌ترین شورای انحطاط فرهنگی است. در سال‌های آغازین دهه ۵۰ بسیاری به کشورهای دیگر رفتند و بزرگ‌ترین دشمن ما همین مغزهای متفکر است که صادر کردیم. قرار بود انقلاب اجتماعی همه چیز را به ایران برگرداند، اما ساختار فعلی ساختار انحطاط است.

نویسنده کتاب «مردم شناسی دینی توسعه در ایران» با اشاره به شالوده اصلی انقلاب ایران اظهار کرد: مبنای اصلی انقلاب ما بیانیه‌ای بود که امام(ره) در کتاب «ولایت فقیه» گفته بود، اما خارجی‌ها بیشتر روی آن کار کردند. ولایت فقیه، همان انقلاب آینده ما بر اساس علم و عدالت است که در خطبه سوم نامه امام علی(ع) به مالک اشتر بیان شده است. در آن نامه بیان شده است که وظیفه عالم برقراری عدالت است و مبنای انقلاب اجتماعی ایران عَلم عدالت است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انقلاب ما اجتماعی بود، اما به یک‌باره بعد از انقلاب، از اجتماعی به فرهنگی تبدیل شد.

فیاض با اشاره به پایداری مارکسیسم نسبت به دیگر نهضت‌ها در جهان بیان کرد: همه دولت‌‎ها رفتند، اما مارکس مانده است و مارکسیسم فرهنگی همان پست مدرن است. تفسیر امام علی(ع) از قرآن تبدیل به انقلاب اجتماعی ایران شد، اما حالا از بین رفته و تبدیل به انقلاب فرهنگی شده است و علاوه بر آن، فرهنگ سازمانی هم به وجود آمده است. وضعیت نکبت بار ما به خاطر شورای انقلاب فرهنگی است؛ وگرنه انقلابی که امام با ولایت فقیه بنا گذاشت، با همان انقلاب و بعد از فوت ایشان رفت و صنعت مونتاژ و وام گرفتن از غربی‌ها دوباره برگشت.

او با اشاره به وضعیت جریان‌های سیاسی و افراد مختلف و گرایش آن‌ها توضیح داد: هاشمی رفسنجانی به سراغ توسعه آمریکایی رفت و باند چپ اسلامی گفتند ما پیشرفت را می‌خواهیم. باند احمدی نژاد اصلا پیشرفت را قبول نداشتند و یک ساختار فاشیستی داشتند و شکست خوردند و بعد احمدی نژاد سمت جریان چپ اسلامی برگشت.

فیاض در خصوص راهبردهای لازم برای پشبرد انقلاب تشریح کرد: انقلاب ما باید به انقلاب اجتماعی برگردد و انقلاب فرهنگی باید اجتماعی شود و مبنای آن باید علم و عدالت و عقل عملی باشد. بعد از انقلاب نهضت عرفان آمد و نباید آن را دست کم بگیرید که به دست فراماسونری افتاد و مردم گیج شدند.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: ما بعد از انقلاب، به نام فرهنگ، عرفان را برگرداندیم و دین، نهج البلاغه و قرآن از بین رفت. مدل اسلام، آبادی و توسعه و ریشه آن در قرآن است.

فیاض درباره نوع پیشرفت ما تشریح کرد: پیشرفت بر اساس رمانتیسم و توسعه نیز بر اساس رئالیسم است و ما یا راه آمریکایی یا اصلاح طلبان را رفتیم و همه شکست خوردیم و انقلاب ما از اجتماعی تبدیل به فرهنگی شد. ما اگر این راه را نرویم، جهان در حال حرکت به آن سمت است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.