شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

برنامه اکران‌های ششمین روز از جشنواره مردمی فیلم «عمار»

نهمین جشنواره عمار

سینماپرس: «آینه‌های شکسته»، «فرزند امام»، «قله‌های برفی» و «راه طی شده» ازجمله مهمترین فیلم های ششمین روز نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار است که در سینما فلسطین نمایش داده می شوند.

به گزارش سینماپرس در ششمین روز از اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره عمار در سینما فلسطین که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح با سانس ویژه کودک و نوجوان آغاز و تا ۲۲:۳۰ ادامه می‌یابد، «آخرین فصل زندگی»، «زینب»، «ابوضرغام»، «راه طی شده» و «قله‌های برفی» از جمله آثاری هستند که به نمایش در می‌آیند.

بنابرین گزارش آثار منتخب نهمین جشنواره عمار به شرح ذیل است.

مستند «آخرین فصل زندگی» سانس ۲ - سالن ۱

«علیرضا بافنده» ملقب به «حامد»، از اعضای واحد فرهنگی لشگر «فاطمیون» در سوریه است که مداحی و روضه خوانی او سهم بزرگی در رشد معنوی رزمندگان مقاومت دارد. این اثر، حضور او در واحد تفحص شهدا، آموزش به نیروهای تازه وارد لشگر، مداحی در هیئت رزمندگان فاطمیون و شب عملیات را به تصویر می‌کشد. عشق و ارادت حامد به اهل بیت (ع)، شادابی و نشاط او در مناطق جنگی، از ویژگی‌های بارز این شهید مدافع حرم است که به وضوح می‌توان در فیلم مشاهده کرد. این مستند به کارگردانی «ساسان فلاح فر» ساخته شده است.

مستند «زینب» سانس ۳ - سالن ۱

«زینب حسین طحان»، یکی از زنان شهر «فوعه» در سوریه است. شبی که تعدادی از خویشاوندانش مهمان او هستند، موشکی از طرف داعش به منزل وی اصابت می‌کند که تعدادی به شهادت می‌رسند و زینب و عده‌ای دیگر مجروح می‌شوند. پس از این ماجرا، او به «حلب» م. یآید و در بیمارستانی که زنان و کودکان در آن بستری هستند، فعالیت دارد. اثر، سختی از دست دادن عزیزان، جنگ زدگی، مجروحیت و مظلومیت بیماران را روایت می‌کند و روحیۀ جهادی زینب را برای درمان آن‌ها نشان می‌دهد. این مستند به کارگردانی «محمدمهدی بهرامی نژاد» ساخته شده است.

مستند «ابوضرغام» سانس ۴ - سالن ۱

«ابوضرغام»، یکی از فرماندهان عملیات آزادسازی موصل است که در جنگ، همیشه جلوتر از سربازان خویش حرکت می‌کند و حتی در زمان نیاز، خود «آرپ یجی» به دست می‌گیرد و با دشمن رو به رو می‌شود. او که سابقۀ حضور در دفاع مقدس، سپاه «بدر» و مقابله با ارتش بعث را دارد، بعدها در سوریه مقابل داعش می‌ایستد و آ. نچه در مستند روایت می‌شود، یکی از هزار گوشۀ زندگی جهادی «حیدریوسف عبدالله مطوری»، با نام مستعار ابوضرغام است. این مستند به کارگردانی «وحید فراهانی» ساخته شده است.

مستند «جان» سانس ۴ - سالن ۱

اوایل شهریورماه ۱۳۹۶، قرار است تا تبادل پیکر شهید «محسن حججی» میان نیروهای مقاومت و داعش انجام شود. تکفیری‌ها شرط تبادل را عدم فیلم برداری اعام می‌کنند و در نهایت، در ساعت‌های ابتدایی روز عرفه، پیکر تحویل گرفته می‌شود، اما به دلیل ناقص بودن آن، عملیات شناسایی و آزمایش «د یِا نِای» زمان می َبرَد. مستند، با هنرمندان، شاعران و چهره‌های رسانه‌ای گفتگو می‌کند و نظرات آن‌ها را دربارۀ نگاه نافذ حججی در لحظات قبل از شهادت، چرایی جاودانه شدن و علت حضور او در سوریه را جویا می‌شود. این مستند به کارگردانی «امیر حسین نوروزی» ساخته شده است.

مستند «راه طی شده» سانس ۵ - سالن ۱

«مهدی بازرگان»، تعلیمات دینی و تفسیر قرآن را نزد «ابوالحسن فروغی» که از اعضای فراماسونری در ایران است، می‌آموزد. او سعی دارد تا احکام اسامی را به جای استفاده از فقه، کلام و منطق، با علم و تجربه اثبات کند که در این زمینه منحرف می‌شود. تعدادی از شاگردان بازرگان که تحت تأثیر کتاب «راه ط. یشدۀ» او هستند، «سازمان مجاهدین خلق» را با حمایت وی تأسیس می‌کنند و پس از آن، قدم در وادی مارکسیسم و جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسامی می‌گذارند درحالی که بازرگان همچنان حامی آن‌ها است. این مستند به کارگردانی «علی ملاقلی پور» ساخته شده است.

مستند «قله‌های برفی» سانس ۶ - سالن ۱

سا لها پیش از ظهور داعش، سید «حسن نصرالله»، خطر به وجودآمدن آن را گوشزد می‌کند. «میشل عون»، یکی از سران مسیحی لبنان نیز با هوشیاری این خطر را تذکر می‌دهد و تأ کید دارد که کنار مقاومت می‌ایستد. زمانی که تکفیری‌ها در سوریه اعام موجودیت می‌کنند، لبنانی‌ها از شیعه و سنی، تحلیل درستی از ماجرا دارند و با حفظ وحدت و تقدیم شهدای بسیار، مانع حضور و تأثیرگذاری داعش در این کشور می‌شوند. اثر، روایتی از حضور «حز بالله» در سوریه، چگونگی و کیفیت این حضور است. این مستند به کارگردانی «ناصر نادری» ساخته شده است.

فیلم داستانی «جان لیلی» سانس ۷ - سالن ۱

«ننه آقا»، پیرزن مهربان و دوست داشتنی است که محبوبیت زیادی در بین اهالی روستا دارد و مدتی می‌شود که از «یحیی»، تنها پسر مرزبان خود، خبری ندارد. در این شرایط، همرزم یحیی خبر می‌آورد که او شهید شده و پیکرش در دست اشرار مانده است. اهالی می‌کوشند مانع رسیدن این خبر به ننه آقا شوند، زیرا معتقدند پیرزن که در جوانی شوهر خود را در دفاع مقدس از دست داده است، توان تحمل این غم را ندارد، اما قصه، مسیر جدیدی پیدا می‌کند. این فیلم داستانی به کارگردانی «کرامت پورشهسواری» ساخته شده است.

مستند «ربای» سانس ۲ - سالن ۲

خاخام «دیوید وایس»، متولد نیویورک است. او به کنفرانس بین المللی «افق نو» در مشهد می‌آید و اعتقاد دارد که در این کنفرانس، افرادی حاضر می‌شوند که می‌خواهند جهان را به مسیر درست برگردانند. وی جزو گروه یهودی‌های ضدصهیونیست آمریکاست و هزینه‌های مختلفی بابت این اعتراض می‌پردازد و تاش می‌کند به مخاطب بگوید، یهود یک دین الهی است، ولی صهیونیسم یک جنبش سیاسی و این دو از هم جدا هستند. این مستند به کارگردانی «مجتبی خیاط احسانی» ساخته شده است.

پویانمایی «مشهد دوست داشتنی» سانس ۴ - سالن ۲

عده‌ای سودجو، سعی دارند تا با سوءاستفاده از موقعیت مذهبی مشهد، آن را به محلی برای تجارت خود تبدیل کنند. «علیرضا»، مهندس معماری که از خطرات این عده آگاه است، می‌کوشد مانع این کار شود تا به این ترتیب، هویت فرهنگی و معماری مشهد را حفظ کند. در روز ازدواج علیرضا با دخترعمویش «نرگس»، او باید در جلسه‌ای طرح خود را ارائه دهد و رضایت مسئولان را بگیرد تا پیروز میدان باشد. اثر، روایتی از تاریخ و فرهنگ مشهد در بستر این ماجرا دارد. این پویانمایی به کارگردانی «محمود سلطان پور» ساخته شده است.

مستند «فرزند امام» سانس ۶ - سالن ۲

پس از استقلال پاکستان در دهۀ ۲۰ شمسی، نهضت «جعفریه» متعلق به شیعیان این کشور توسط «شیخ مفتی جعفر حسین» شکل می‌گیرد و پس از او، «علامه سیدعارف حسینی» که از اهالی شهر «پاراچنار» است، رئیس نهضت می‌شود. سید عارف در دوران تحصیل خود در «نجف»، تحت تأثیر افکار امام خمینی (ره) قرار می‌گیرد و پس از پیروزی انقلاب اسامی، نمایندۀ ایشان در این کشور می‌شود و در نهایت مردادماه ۱۳۷۴ توسط افراد ناشناس به شهادت می‌رسد. مستند، فعالیت‌های علامه را در پاکستان نشان می‌دهد. این مستند به کارگردانی «سیدمحتشم علی نقوی» ساخته شده است.

مستند «آقاسعید» سانس ۴ - سالن ۳

بعد از وقوع زلزله کرمانشاه در آذرماه ۱۳۹۶، قرارگاه جهادی حاج «احمد متوسلیان» وارد عمل می‌شود و با مسئولیت حاج «سعید قاسمی»، خانه‌هایی زیبا با سازه‌هایی خاص را در مدت ۲۷ روز می‌سازد و تحویل زلزله زدگان می‌دهد. مستند با محوریت حاج سعید، کمبودهای مردم آسیب دیدۀ کرمانشاه و محرومیت‌های این منطقه را بعد از زلزله به تصویر می‌کشد و فعالیت‌های عمرانی این قرارگاه را روایت می‌کند. این مستند به کارگردانی «محمد جواد رئیسی» ساخته شده است.

مستند «آینه‌های شکسته» سانس ۳ - سالن ۳

«حسن محمدبیگی» و «حیدر بنائی»، دو تن از اعضای کمیتۀ انقاب اسامی در اوایل دهۀ ۶۰ هستند که توسط گروهک «منافقین» ترور می‌شوند. حسن به شهادت می‌رسد و حیدر از ناحیۀ نخاع آسیب می‌بیند. اثر، داستان زندگی این دو، جنایات منافقین در قبال مردم عادی و نحوۀ ترورشان را از طریق مصاحبه با آقای بنائی و خانم «اکرم رحمانی»، همسر شهید محمدبیگی به تصویر می‌کشد. این مستند به کارگردانی «عبدالعلی مکرمی» ساخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.