یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳

گفتگو با رکورددار طراحی جلوه های ویژه جشنواره؛

آرش آقابیک: امسال شاهد اتفاقات نو و درخشانی در عرصه جلوه های ویژه سینمایی هستیم

آرش آقابیک

سینماپرس: آرش آقابیک طراح جلوه های ویژه جوان سینمای ایران گفت: امسال با ۱۱ فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارم که از این میان ۹ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۲ فیلم در بخش نگاه نو حضور دارند و این اطمینان را به همه مخاطبان می دهم که امسال شاهد اتفاقات بسیار نو و درخشانی در عرصه جلوه های ویژه سینمایی هستیم و حداقل ۴ فیلمی که در آن ها حضور دارم بلاشک شایستگی دریافت سیمرغ بلورین در بخش جلوه های ویژه را دارند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی جلوه های ویژه برای فیلم های سینمایی «رگ خواب» و «خفگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده با ۹ فیلم سینمایی، «آشفتگی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده، «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی یزدانیان و «مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رئیسیان در بخش اصلی جشنواره حضور دارم.

وی ادامه داد: همچنین ۲ فیلم «جاندار» به کارگردانی مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری و «روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی با طراحی بنده در بخش نگاه نو حضور دارد که البته فیلم «مسخره باز» نیز ضمن حضور در بخش اصلی در این بخش نیز به نمایش درخواهد آمد.

طراح جلوه های ویژه سریال «شهرزاد» خاطرنشان کرد: در میان همه آثاری که بنده به عنوان طراح جلوه های ویژه در آن ها فعالیت کرده ام ۴ فیلم شانس بسیار بیشتری برای دیده شدن در بخش های مختلف از جمله بخش جلوه های ویژه را دارند. «آشفتگی»، «مسخره باز»، «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» همگی فضای نویی دارند و قطعاً مخاطبان و اعضای هیأت داوران جشنواره از این آثار استقبال خواهند کرد.

آقابیک سپس با اشاره به جدیدترین ساخته سینمایی فریدون جیرانی گفت: «آشفتگی» فیلم بسیار سختی بود؛ حجم کاری ما در این فیلم بسیار بالا بود و طوفان و باد و بوران های سهمگینی را در این اثر شاهد بودیم که بسیار خوب شده از سوی دیگر این فیلم ژانر جدیدی را به سینمای ایران هدیه خواهد کرد و قطعاً مخاطبان از آن استقبال بالایی به عمل خواهند آورد.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «عصر یخبندان» تأکید کرد: علاوه بر «آشفتگی» فیلم جدید نرگس آبیار هم برای من جای کار بسیاری داشت؛ در این فیلم ما شاهد صحنه های انفجاری فراوان، تیراندازی، باد و طوفان و ... هستیم و خودم از کارم در این اثر رضایت بسیاری دارم.

این سینماگر جوان سپس به فیلم های «مسخره باز» و «سرخپوست» اشاره کرد و گفت: این ۲ فیلم برای من دلی تر از دیگر آثارم هستند و بسیار آن ها را دوست دارم. فیلم همایون غنی زاده بسیار متفاوت با سایر فیلم هایی است که در سینمای ایران شاهد آن هستیم. غنی زاده این جسارت را داشت که برای ساخت اولین اثر سینمایی اش سراغ ژانر بسیار خاص و سرشار از سکانس های سخت و طاقت فرسا برود. من در تمامی شصت و خرده ای جلسه فیلمبرداری «مسخره باز» همراه با گروه بودم و از نزدیک زحمات آن ها را لمس کردم و امیدوارم که این فیلم که به زعم خودم بهترین اثرم در جشنواره است به خوبی دیده شود.

وی همچنین در رابطه با فیلم «سرخپوست» اظهار داشت: این اثر نیز بسیار خاص و متفاوت است و شخصاً برای این فیلم هم زحمات بسیاری کشیدم و آن را به صورت دلی بسیار دوست دارم و تأکید می کنم که خوشبختانه فیلم هایی که امسال در جشنواره دارم همگی جزو آثاری هستند که اتفاق نویی را در سینمای کشور رقم زده اند. ما در برخی از این فیلم ها جلوه های ویژه میدانی و بصری را به صورت ادغام شده با یکدیگر داشتیم که شاید بدعتی نو باشد و امیدوارم که همه مردم از تماشای آن لذت ببرند.

آقابیک در خاتمه این گفتگو افزود: من برای یکایک فیلم هایم از جان و دل زحمت کشیده ام و امیدوارم همگی آثاری که در آن ها حضور داشته ام به بهترین شکل در جشنواره مورد توجه هیأت داوران، منتقدان و اهالی رسانه قرار بگیرند. ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم و امیدوارم که در جشنواره و با توجه همگان زحمات مان به ثمر نشسته و هدر نرود.

گفتنی است؛ آرش آقابیک متولد ۷ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران طراح جلوه های ویژه در سینما و تلویزیون است. وی تحصیلات خویش را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات شاخه شبکه در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۱۳۸۹ به پایان رساند.  آقابیک فعالیت های هنری خویش را بطور نا پیوسته از سال ۱۳۷۹ بعنوان دستیار جلوه های ویژه نزد آقای عباس شوقی اغاز نمود و از سال ۱۳۸۲ بطور پیوسته و حرفه ایی در این حرفه فعالیت خویش را ادامه داد. آقابیک با عنوان دستیار جلوه های ویژه بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ در بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی فعالیت کرده است.  در سال ۱۳۹۰ وی با سمت مدیر جلوه های ویژه و بطور مستقل مشغول به کار شد. سپس در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر (سی و دومین دوره) کاندید بهترین جلوه های ویژه میدانی در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی شد. وی از آن دوره تا کنون به عنوان پر کارترین طراح جلوه ویژه مشغول به کار می باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.