سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹

روایت شهیدی که خط نفوذ را خوب و دقیق می‌شناخت

فیلم مستند «آقاسعید»

سینماپرس: فیلم مستند «آقاسعید» ساخته مصطفی فتاحی و با موضوع زندگی شهید «سید محمدسعید جعفری» در جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش در می آید.

به گزارش سینماپرس، سعید صفار تهیه کننده این مستند درباره ساخت مستند «آقاسعید» گفت: ساخت فیلم در مورد شهدای دفاع مقدس بسیار سخت است چراکه عموما با کمبود آرشیو مواجه هستیم. به ویژه از آنجاکه شهید جعفری سال ۵۹ به شهادت رسیدند، عملا آرشیو تصویری درباره وی وجود نداشت. تنها محتوای موجود درباره این شهید، سه، چهار راش و هفت، هشت قطعه عکس بود که آنها را هم خانواده شهید به سختی تهیه کرده و در اختیار ما قرار دادند. بنابراین ما هیچ اطلاعاتی از این شهید نداشتیم.

صفار با اشاره به ویژگی‌های برجسته شهید جعفری، افزود: این شهید ساکن کرمانشاه بود و در سن ۲۷ سالگی به شهادت رسید اما شاید بتوانم بگویم در همین عمر کوتاه ۲۷ سال، به اندازه یک شخص ۵۰ ساله کار کرده‌است. ایشان هم دروس حوزوی خوانده بود و هم دانشگاه رفته بود. در سال‌های پیش از انقلاب، با علمای تراز اول استان کرمانشاه ارتباط می‌گیرد و فعالیت‌های ضد رژیم خود را آغاز می‌کند. از جمله کارهای این شهید، برپایی راهپیمایی‌های انقلابی، پای کار آوردن علما و بعضا امضا گرفتن از آنها بود تا حرکت پویای انقلاب با شتاب بیشتری تداوم پیدا کند. ایشان یکی از شهدای شاخص غرب کشور به خصوص شهر کرمانشاه بود چراکه توانست در پیشبرد اهداف انقلاب در شهر و استان کرمانشاه تاثیر به‌سزایی داشته باشد. شهید صیاد شیرازی جمله جالبی درباره این شهید دارد که می‌فرماید: یکی از اتفاقاتی که باعث شد باب معرفت به روی من گشوده شود، دیدار با شهید جعفری بود و ایشان باعث شد که روحیه انقلابی من مستحکم‌تر شود و وارد میدان مبارزات انقلابی شوم.

تهیه کننده مستند «آقاسعید» با اشاره به بصیرت شهید جعفری در شناسایی خط نفوذ، گفت: وجه تمایز این شهید با شهدای دیگر این بود که خط نفوذ را به قدری خوب و دقیق می‌شناخت که شاید بتوان گفت چند سال از زمانه خود جلوتر بود. این شهید همچنین قبل از بروز غائله مهدی هاشمی و آقای منتظری، نسبت به خط فکری آقای منتظری و زاویه‌ای که در فکر و رفتار او در نسبت اندیشه و رفتار امام(ره) ایجاد شده بود، اعلام خطر کرده بود و چند سال بعد مشخص شد که این هشدار نیز دقیق و به‌جا بوده‌است و این شهید حلقه نفوذ را به خوبی شناسایی کرده بود.

صفار در ادامه به ماجرای جالب رویارویی شهید جعفری با بنی صدر اشاره کرد و گفت: نکته جالب دیگر به مواجهه این شهید با بنی صدر بازمی‌گردد. پیش از آنکه بنی صدر برای شرکت در انتخابات اعلام حضور کند، شهید جعفری در همدان به دیدار او می‌رود و در خانه او حضور می‌یابد. در حین گفتگو با بنی صدر، شخصی بی حجاب به محل گفتگوی آنها نزدیک می‌شود؛ شهید جعفری از بنی صدر سوال می‌کند این شخص بی حجاب کیست؟ بنی صدر در پاسخ می‌گوید این فیروزه دخترم است. شهید جعفری می‌پرسد پس چرا حجاب ندارد؟ بنی صدر جواب می‌دهد نه آقا حجاب یک مفهوم باطنی است و به ظاهر نیست. ایشان همانجا به بنی صدر می‌گوید که راه من و تو از یکدیگر جداست.

گفتنی است مستند «آقاسعید» که به کارگردانی مصطفی فتاحی و  به سفارش و سرمایه‌گذاری مرکز آفرینش‌های هنری و فرهنگی بسیج ساخته شده، امروز ساعت ۱۷ برای نخستین بار در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.