چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

چند پیشنهاد به مسئولان جشنواره فیلم فجر؛

با حرکت در مسیر قانون و رعایت عدالت و اخلاق جانی تازه به سینمای ایران بدهید

آرم جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: در پی انتشار لیست رسانه های دیداری و شنیداری متقاضی حضور در کاخ جشنواره به مسئولان برگزارکننده این رویداد پیشنهاد می شود با حرکت در مسیر قانون و رعایت عدالت و اخلاق جانی تازه به سینمای ایران بدهند و برای حرفه ای تر برگزارشدن جلسات پرسش و پاسخ فیلم های حاضر در جشنواره ضمن دادن اولویت به رسانه های تخصصی، طرح سوألات به صورت شفاهی را ممنوع کنند.

سیدرضا منتظری: روز گذشته روابط عمومی جشنواره، فهرست متقاضیان رسانه های دیداری و شنیداری برای دریافت کارت حضور در این رویداد را منتشر کرد.

با انتشار این فهرست متوجه شدیم بسیاری افراد که در طول سال تنها در کانال های غیرقانونی تلگرامی و صفحات اینستاگرامی فعالیت دارند به نحوی قانون را دور زده و اسامی شان را به عنوان خبرنگار، گزارشگر و... در برنامه های دیداری و شنیداری رد کرده اند!

این اتفاق ۲ مسأله مهم را پیش روی دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی قرار داده است.

اول آنکه همانطور که طی حرکتی به جا، دلیرانه و قابل ستایش و پیروی درخواست اهالی رسانه های رسمی و قانونی، اسامی متقاضیان دریافت کارت سینمای رسانه ها توسط روابط عمومی جشنواره منتشر شد، این بار هم بدون اغماض یکایک زردنویسان، حاشیه سازان و افرادی که تنها برای مسموم سازی فضای فرهنگی مهمترین رویداد سینمایی کشور و جهت خودنمایی تقاضای حضور در کاخ جشنواره را دارند، حذف کرده و فضایی امن و استاندارد جهت رفاه حال فعالان واقعی حوزه نقد و رسانه فراهم سازند.

نکته مهمتر آنکه توصیه می شود به دلیل حرفه ای تر شدن فضای گفتگو و نقد و تحلیل در ایام جشنواره تمهیدی از سوی روابط عمومی جشنواره اندیشه شود تا اجازه طرح سوألات به صورت شفاهی ممنوع شده و پرسش های اهالی رسانه و منتقدان از عوامل فیلم ها به صورت مکتوب ارائه شود؛ این راهکار می تواند جلوی جولان دادن غیرحرفه ای ها را گرفته و به جای به انحراف کشاندن و حاشیه دار شدن جلسات پرسش و پاسخ، این جلسات تبدیل به جلسات حرفه ای شود و در آن به سوألات ارزشمند اهالی رسانه های واقعی پاسخ داده شود.

قطعا از یادمان نخواهد رفت که در دوره گذشته جشنواره، بسیاری از فعالان تلگرامی و اینستاگرامی فضای نشست های پرسش و پاسخ را با طرح سوألات و نقدهای پیش پاافتاده، خارج از موضوع و... به انحراف می کشیدند که این اتفاق باعث ایجاد یک دیدگاه منفی از سوی اهالی سینما نسبت به اهالی رسانه شد و همچنان شاهد آن هستیم که برخی از فیلمسازان در فضای مجازی با انتشار ویدیوهایی از پرسش کنندگان غیرحرفه ای جشنواره گذشته، رسانه ها را به چالش می کشند!

از سوی دیگر مهم است دست اندرکاران نشست های جشنواره اجازه طرح پرسش به هیچ یک از حاشیه سازان شناخته شده را ندهند و در عوض اولویت طرح پرسش را به رسانه های رسمی و قانونی و شناخته شده واگذار کنند.

امید است با همت عالی مسئولان سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ما شاهد برگزاری جشنواره ای پویا و حرفه ای در سینمای کشورمان باشیم و تمام توان مان را به کار ببریم تا بخشی از صدماتی که طی سال های اخیر به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی باعث افول و نزول جشنواره فیلم فجر شده جبران کرده و با حرکت در مسیر مترقی و ارزشمند قانون و رعایت عدالت و اخلاق جانی تازه به سینمای نیمه جان کشورمان بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.