یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷

همکاری پیام دهکردی با شهر کتاب

پیام دهکردی

سینماپرس: پیام دهکردی پس از تجربه ای که در لاهیجان برای ترویج مطالعه با استفاده از عنصر نمایش داشته، این بار با پروژه «هفت شب، هفت کافه» تهرانی ها را در مراکز مختلف شهر کتاب، به کتابخوانی تشویق می کند.

به گزارش سینماپرس؛ پیام دهکردی کارگردان پروژه «هفت شب، هفت کافه» که از شب گذشته شنبه ۲۹ دی در شهر کتاب مرکزی آغاز شده، درباره ادامه فعالیت این پروژه توضیح داد: در شبهای آینده راس ساعت ۱۸ به ترتیب شهرکتاب وارطان، کافه هایکو، کافه تی آرت ، شهرکتاب الف، موزیکافه خرابات، کافه نشین اجرا خواهیم داشت.

وی افزود: در این اجرا خوانی  قطعاتی از مجموعه «فرقی نمی کند» نوشته آگوتا کریستف، «شهادت یا یک کم آسایشی که داریم» نوشته تادئوش روژه‌ویچ، بخشی از اشعار استاد سید علی صالحی  و البته چند خطی از شکسپیر  توسط هنرجویان دوره ی پیشرفته ی صدا و گفتار موسسه ی فرهنگی هنری امید پیام دهکردی خوانش و اجرا می شود.

 این هنرمند ادامه داد: من و عارفه لک چندی پیش تصمیم گرفتیم که با استفاده از دانشجویان کارگاه تخصصی صدا و گفتار، با رویکرد بازترویج کتابخوانی و نگاه جدیدی به مقوله مطالعه، کتابخوانی را با نمایش های محیطی پیوند بزنیم، موضوعی که می تواند هم جذاب باشد و هم مردم را ترغیب کند که مطالعه داشته باشند، این اتفاق از لاهیجان شروع شد و آنقدر موفق بود که تصمیم گرفتیم در تهران هم تکرارش کنیم.

دهکردی تصریح کرد: بدون شک یکی از بلاهای روزگار ما که به باور من «ام البلا»ست، پدیده نوظهور جعلی و بی هویتی به نام  دنیای مجازی است، اینستاگرام، تلگرام و ... هیولاهایی هستند که خسران آنها در دهه آینده خودش را نشان خواهد داد، نسل های جدید خواهند آمد و ما را با عوارض جدید روبه رو خواهند کرد.

وی تاکید کرد: ما برای رشد و تعالی به عمیق شدن در پدیده ها نیاز داریم و آنچه تدقیق و درنگ را ایجاد می کند مقوله کتاب و اندیشیدن در عمق فهوای کتاب است.

مدرس، سرپرست و طراحان اجرای «هفت شب، هفت کافه» با بیان اینکه برای رسیدن به اندیشه نیازمند خیال، تصویرسازی و رسیدن به ایماژهای درست و قدرتمند هستیم، اظهار کرد: این اتفاق میسر نمی شود مگر اینکه همنشین همیشگی ما کتاب و تدقیق در آن باشد. خوانش  صدها جلد کتاب نهایتا سواد را  در ما بالا خواهد برد، اما آنچه منجر به ایجاد فرهنگ می شود نشست این کتابخوانی هاست؛ بی شک تا زمانی که ما به عمق حرکت نکنیم علی رغم روزگار شتابان امروز ره به جایی به عنوان رفتار بنیادین نخواهیم برد، کمپین ها شکل می گیرند، هشتگ ها زده می شود و ... اما برای ایجاد یک اجرا مثل اجرای امروز حجم زیادی زمان و تمرین  برای قدرتمندتر کردن ابزاری به نام گفتار طی شده است. 

دهکردی در پایان گفت: آرزو می کنم همه ما برای حفظ سرزمینمان به معنای واقعی به کتاب خوانی، عمیق نگری و دقت در جهان پیرامونمان رجعت کنیم.

اجراهای «هفت شب، هفت کافه» تا ۶ روز آینده هر روز ساعت ۱۸ برپا خواهد بود؛ گفتنی است که حضور در این اجرا خوانی برای عموم آزاد و رایگان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.