شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶

واکنش ها علما به جشنواره؛

انتقاد به اشرافی گری و ترویج ضدارزش ها در جشنواره فیلم فجر/ وقتی مدیریت فرهنگی فشل است

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: طی روزهای اخیر و همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تعدادی از علما و مراجع تقلید با انتقاد از این رویداد سینمایی تأکید کردند: باید توجه داشته باشیم این انقلاب برای برقراری ارزش‌ها بوده، نه اینکه به نام جشنواره فجر ضدارزش ترویج شود.

به گزارش سینماپرس جشنواره سی و هفتم فیلم فجر سرشار از وقایع و اتفاقاتی شده که علاوه بر انتقاد سینماگران، منتقدان سینما و اهالی رسانه، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی انتقاد علمای دینی را نیز با خود به همراه داشته است. در همین رابطه نگاهی داریم به برخی از انتقاداتی که مراجع تقلید و علمای اعلام طی روزهای اخیر نسبت به این رویداد سینمایی داشته اند.

*********************

آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید یک روز پس از مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر اظهار داشتند: در افتتاحیه فیلم فجر به نام جشن انقلاب اسلامی اعمال ضدارزش اتفاق افتاده، آقایان بدانید این انقلاب اسلامی بود، به بهانه جشن انقلاب ارزش‌های اسلامی را زیر پا نگذارید.

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در درس خارج فقه چهارشنبه ۱۰ بهمن‌ماه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به ورود به چهل‌ویکمین سال انقلاب اسلامی ابراز داشت: باید قدردان انقلاب باشیم، این انقلاب خدمات فراوانی کرد، از عمران گرفته تا عرصه بین‌المللی، ما فراموش نمی‌کنیم که در چه وضعی از نظر امکانات بودیم.

این مرجع عظام تقلید با اشاره به بعضی برنامه‌های سالگرد پیروزی انقلاب بیان داشت: باید این ایام را گرامیداشت، اما توجه داشته باشیم این انقلاب اسلامی بود و برای برقراری ارزش‌ها نه اینکه به نام جشن انقلاب ضدارزش ترویج شود.

وی افزود: از قرار اطلاع به عنوان جشنواره فیلم، عمل ضدارزشی انجام شده که مایه تأسف است.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) نیز چند روز قبل در این باره گفت: در بحث هنر هنرمندان و اصحاب هنر از حوزه مطالبه گر هستند، این در حالی است که جشنواره‌ای را به نام دهه فجر انقلاب می‌گیرند که بدترین محرمات در آن انجام می‌شود و آنگاه می‌گویند حوزه مقصر است!

وی افزود: در حالی که حوزه خبر ندارد این جشنواره را چه کسانی با چه اهدافی می‌گیرند و اصلا دخالتی در اجرای آن ندارد؛ رسانه و اصحاب رسانه گاهی کار یک ساله خود را با برگزاری یک جشنواره زیر سؤال می‌برند و یک سال روی حجاب و ارزش‌ها سخن می‌گویند، اما در جشنواره‌ای همه زحماتشان را بر باد می‌دهند؛ دهه فجر باید نشان دهنده شاخص‌های نظام و انقلاب باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی کارشناس دینی در برنامه سمت خدا (سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه) با انتقاد از برخی حاشیه‌های سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر و ترویج اشرافی‌گری از سوی سلبریتی‌ها گفت: ما نباید طلبکار همه باشیم، واقعاً عجیب است وقتی جشنواره می‌شود یک عده‌ای در این ایام طلبکار این مردم مظلوم و پابرهنه می‌شوند، من یک سؤال دارم، هیچ کاری به حجاب، رفتار و عقاید و ... این قبیل امور نداریم، ‌ همه این‌ها به کنار!

وی افزود: شماها که در این جشنواره رژه ثروت، تجمل و اشرافی‌گری می‌روید، مردم بیچاره الان گوشت در خانه‌هایشان پیدا نمی‌شود. مرغ از سفره‌ها پریده، زیر ۲ میلیون تومان یک بازنشسته حقوق می‌گیرد، با هزار گرفتاری، بدختی، مستاجری که دارد.

حجت‌الاسلام حسینی قمی با گلایه از برخی هنرمندان که قیمت لباس‌های میلیونی خودشان را در جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی رسانه‌ای کرده‌اند، تصریح کرد: نوش جانتان، اما به چشم این مردم نکنید. حالا دخترها و پسرهایی که سرشان شب و روز در اینستاگرام است و می‌بیند این خانم و آقا با این لباس، زن و مرد هم ندارد. بی‌حجابی و بدحجابی آن هیچی! از انقلاب طلبکار هستند هیچی! بعد از چهل سال مطالبه است. او حرف خودش را بگوید و من هم حرف خودم را بگویم. از اینا گذشتیم.

وی ادامه داد: آن ۱۲ میلیون دختر و پسر مجردی که در منزل نشسته‌اند، پول در بساط ندارند، آه ندارند که با ناله سودا کنند. نان ندارند بخورند، مرغ و گوشت از سفره‌شان پریده، شما با این رژه رفتن و مدلینگ، جیگر این‌ها را خون نکن و داغ دلشان را تازه نکن.

این کارشناس دینی اظهار داشت: اصلاً حجابتان به کنار، ولی دل‌های مردم را نسوزانید. بعد خودت می‌روی گزارش می‌نویسی که من پول لباسم چندین میلیون هست. اصلاً بحث حجابش هیچی! دل دیگران را نسوزانید.

وی گفت: روایتی سلمان فارسی را شیخ صدوق نقل می‌کند که روزی خدمت حضرت زهرا (س) رسیدم، نگاه کردم و دیدم که چادر حضرت ۱۲ وصله داشت. نمی‌گویم چادر وصله‌دار بپوشید. اسلام این را نگفته است. بله در زمانی که همه گرفتار هستند و مردم ندارند، شما رعایت کن.

*********************

حال باید دید آیا مسئولان سینمای ایران که خود را به ندیدن و نشنیدن زده اند، قصد دارند در زمینه این انتقادات نیز سکوت کنند؟

آقایان حسین انتظامی، ابراهیم داروغه زاده و سایر دست اندرکاران برگزاری جشنواره باید پاسخگوی این انتقادات باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.