دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳

در نشست نقد و بررسی فیلم؛

اعتباریان: "سن پطرزبورگ 2" ساخته می شود

سن پطرزبورگ

مراسم نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی سن‌پطرزبورگ شب گذشته با حضور عوامل فیلم در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران حمید اعتباریان تهیه‌کننده فیلم سینمایی سن‌پرطرزبورگ با اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: نزدیک به سه سال از زمان شروع و پایان فیلم ساخت آن طول کشیده است. ابتدا قرار بود سامان مقدم فیلم را کارگردانی کند و بعد قرار شد کمال تبریزی این کار را انجام دهد، اما سرانجام نوبت به بهروز افخمی رسید.
اعتباریان با اشاره به تلاش‌های بهروز افخمی گفت: بهروز افخمی یک مهندس است و هر چند دوستان به من هشدار داده بودند که کار کردن با افخمی سخت است و او گاهی یک فیلم را شروع می‌کند و آن را تمام نمی‌کند، اما من باز به او اطمینان کرده‌ام، زیرا به او علاقه دارم. اما این علاقه باعث شد تا ساخت فیلم شش ماه طول بکشد.
وی با برشمردن اختلافات پیش آمده با کارگردان فیلم سن‌پرطرزبورگ گفت: اختلاف ما بیشتر به خاطر تدوین فیلم بود. بهروز افخمی بعد از آنکه 15 روز از اتمام فیلم گذشته بود، ایران را ترک کرد و قرار بود 20 روزه به کشور بازگردد، اما این بازگشت چهار ماه به طول کشید. درطول این مدت آیدین افخمی پسر وی مراحل ابتدایی تدوین و راف‌کات فیلم را انجام داد. لذا ما به دنبال بودیم که یک نفر فیلم را تدوین کند اما متاسفانه افخمی تدوین هیچ‌کسی را قبول نداشت و حتی توقع داشت که فیلم را به کانادا بفرستد. اما سرانجام مستانه مهاجر را به عنوان تدوین‌گر انتخاب کردیم و به نظر می‌رسد امروز افخمی از فیلم راضی است.
وی درباره زمان بلند فیلم گفت: فیلم اصلی دو ساعت و 40 دقیقه‌ است اما به دلیل اینکه باید اکران سینماها یک زمان مشخصی داشته باشد، تایم فیلم به 120 دقیقه کاهش پیدا کرد. هر چند این امر باعث شد یک سانس را از دست بدهیم.
تهیه‌کننده فیلم سن‌پرطرزبورگ درباره پایان باز این فیلم گفت: قرار است فیلم سن‌پرطرزبورگ 2 نیز ساخته شود. من معتقدم فیلمی ساختیم که کمدی خوبی دارد. ساخت فیلم کمدی بسیار سخت‌تر از خود درام است و اصل در این فیلم آن است که در بیننده نشاط ایجاد کند و ما هرگز به دنبال پیام و یا هدف دیگری نبودیم. همچنین یکی از مسائلی که در این فیلم خوب نشان دادیم، روابط ارامنه و مسلمانان بود که همیشه خوب بوده است.
این تهیه‌کننده سینما با اشاره به وضعیت امروز سینما گفت: امروز رابطه‌ها و قصه‌ها در حال نابودی سینمای ایران هستند و دیگر سینما جایی نیست که بتوان سرمایه‌گذاری کرد و سرمایه خود را بازگرداند و سود برد.
اعتباریان درباره حضور مدیری در این فیلم گفت: مهران مدیری قرار بود در این فیلم بازی کند اما به دلیل آنکه با گلیان تصویر قرارداد داشت، نتوانست حضور پیدا کند.
وی درباره حذف شدن صحنه های از فیلم گفت: یکی از شخصیت‌های اصلی این فیلم کسی به نام ژانت بود که ماه‌چهره خلیلی آن را بازی می‌کرد و ما حتی سکانس‌های مربوط به وی را نیز فیلمبرداری کردیم. اما بعد به دلیل تغییر روند فیلم آن شخصیت حذف شد.
مهراب قاسم‌خانی یکی از نویسندگان فیلم سن‌پرطرزبورگ درباره نگارش فیلم‌نامه گفت: طرح اولیه را با پیمان قاسم‌خانی در میان گذاشتیم و بعد از نوشتن بسیار به نسخه فعلی رسیدیم. ابتدا قرار بود موضوع فیلم را کمال تبریزی با حضور مهران مدیری، محمدرضا گلزار و پرویز پرستویی بسازد اما بعد منتفی شد.
قاسم‌خانی درباره استفاده از تصاویر مستند تاریخ روسیه گفت: اتفاقاتی که در اوایل فیلم به صورت مستند روایت می‌شود، کاملا حقیقی است و امروز همچنان عده‌ای به دنبال گنج تزار هستند و هنوز تصور می‌کنند که آناستازیا دختر تزار زنده است.
وی درباره طولانی شدن زمان فیلم گفت: من اعتقاد داشتم سکانس‌هایی که در کلیسا اتفاق می‌افتد و سکانس‌های مربوط به تالار وحدت باید حذف می‌شدند.
محسن تنابنده یکی از بازیگران فیلم نیز با اشاره به تجربه همکاری خود با بهروز افخمی گفت: کار کردن با بهروز افخمی بسیار خوب و جذاب بود، زیرا خود افخمی نیز بسیار آدم جذابی است.
وی ادامه داد: اساس کمدی در این فیلم بر اساس موقعیت و تصادف است و فیلم این‌گونه پیش می‌رود.
تنابنده درباره بازی در مقابل پیمان قاسم‌خانی گفت: برای شخصیتی که پیمان قاسم‌خانی بازی می‌کرد، کاندیداهای زیادی وجود داشت و حتی مهران مدیری و امین حیایی نیز به عنوان کاندیدا حضور داشتند اما بهروزافخمی دوست داشت تا پیمان بازی کند و سرانجام با اصرار وی قاسم‌خانی بازی را قبول کرد.
در بازنویسی فیلمنامه نیز ما با هم فیلمنامه را خواندیم و فرصت داشتیم تا با هم همکاری کنیم.
وی ادامه داد: عموما در این گونه فیلم‌ها رفت و برگشت و بازی چند شخصیت است که بازی بازیگر را نشان می‌دهد.
تنابنده با انتقاد از فیلم‌هایی که این روزها به عنوان کمدی در سینماها اکران می‌شود، گفت: متاسفانه معضل اصلی این است که امروز یک شکلی از کمدی ایجاد شده است که همه به آن عادت کرده‌اند و ساخت فیلم خارج از آن به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید و حتی این مسئله در تلویزیون هم این‌گونه است. هر چند عده‌ای ایراد اصلی را به فیلمنامه‌نویس می‌گیرند اما به نظر من در سینما ایران به دلیل آنکه هیچ فیلمی به صورت کامل از روی فیلمنامه ساخته نمی‌شود، نمی‌توان مسئول اصلی ضعف یک فیلم را، فیلمنامه‌نویس دانست.
وی افزود: سینما امروز وضع خوبی ندارد، هر چند بعضی فیلم‌ها با فروش خوبی مواجه می‌شوند اما فروش خوب دلیل بر خوب بودن فیلم نیست.
رضا درستکار منتقد سینما نیز که اجرای جلسه را بر عهده داشت با اشاره به غیبت بهروز افخمی، درباره دیدگاه وی به سینما گفت: افخمی همیشه به سینما به دید سرگرمی و تفریح نگاه می‌کند و هرگز به دنبال دادن پیام در فیلم نیست.
درستکار با اشاره به فرم فیلم گفت: امروز مخاطب سینما از داستان اشباه شده است و فقط فرم و نوع روایت است که می‌تواند مخاطب را جذب کند.
در پایان این جلسه آیدین افخمی فرزند بهروز افخمی که در جلسه نیز حاضر بود گفت: هر چند خود بهروز افخمی باید امروز حضور داشت تا درباره فیلم صحبت کند اما تا آنجا که من می‌دانم و حتی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها نیز اعلام کرده است، خود بهروز افخمی معتقد است که نباید این فیلم را به پای سابقه کاری خودش بگذارد.

انتهای پیام/ح/ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.