چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

بازنمایی زن‌ها در سینمای ۲۰۱۸ بدتر شده است

وضعیت بازنمایی زن‌ها در سینمای ۲۰۱۸

سینماپرس: یک مطالعه فاش کرده است که تنها در ۳۵درصد از فیلم‌ها بیش از ۱۰ شخصیت زن دیالوگی دارند.

به گزارش سینماپرس، ایندیپندنت در گزارشی از وضعیت بازنمایی زن‌ها در سینمای ۲۰۱۸ گفته است. در این گزارش آمده هرچند زنان پروتاگونیست در فیلم‌ها برجسته‌تر شده است؛ اما بازنمایی شخصیت‌های زن در کل بدتر شده است.

طبق این مطالعه با عنوان «این یک جهان سلولیدی مردانه است» که روز یکشنبه توسط مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و فیلم در دانشگاه سن‌دیگو منتشر شده است، شخصیت‌های مرد سهم بیشتری نسبت به سال گذشته به دست آورده‌اند. تنها ۳۵درصد فیلم‌ها بیش از ۱۰ شخصیت زن با دیالوگ دارد؛ اما ۸۲ درصد فیلم‌ها حداقل ۱۰ شخصیت مرد دیالوگ‌گو دارد.

پروتوگانیست‌های زن در سال ۲۰۱۸ در آثاری چون آسیایی‌های پولدار دیوانه، بازگشت ماری پاپینز و ستاره‌ای متولد می‌شود، شخصیت‌پردازی قوی‌تری داشته‌اند.

اگر نگاهی به فیلم‌های پرفروش سال داشته باشیم، درصد فیلم‌هایی که پروتوگانیست زن دارند ۳۱ درصد افزایش یافته است. سال گذشته این رشد برابر با ۲۴ درصد بوده است. رکورد ۲۰۱۸ درواقع رکورد ۲۹ درصدی سال ۲۰۱۶ را شکسته است.

اما با وجود شمول مسئله پروتوگانیست‌های زن، جالب است نگاهی به شخصیت‌های اصلی داشته باشیم که نشانه دیگری از وضعیت صنعت سینما به طور کلی نشان می‌دهد. مطالعه مذکور اعلام کرده است پروتوگانیست «شخصیت‌هایی هستند که از منظر آنان داستان روایت می‌شود.»

شخصیت اصلی کسانی هستند که «در بیشترین صحنه‌های فیلم حضور دارند و ابزاری برای روایت داستان هستند.» به عبارتی شخصیت‌هایی که واضح‌تر، فعال‌تر و برجسته‌تر هستند. زنان تنها ۳۶ درصد شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ۲۰۱۸ را بازنمایی کرده‌اند. تنها یک درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ این رکورد افزایش یافته است.

درصد شخصیت‌های زن سیاه‌پوست از ۱۶ درصد سال ۲۰۱۷ به ۲۱ درصا افزایش یافته است. بازنمایی بازیگران لاتین چهار درصد کاهش یافته است، سه درصت کمتر از هفت درصد به دست آمده در سال ۲۰۱۷.

درمورد شخصیت‌های آسیایی، بازنمایی این زن‌ها ۱۰درصد افزایش یافته است. این رقم در سال ۲۰۱۷ تنها هفت درصد بوده است. اما مطالعه به این مسئله اشاره داشته که ریشه این درصد اساساً از یک فیلم نشئت می‌گیرد که همه بازیگرانش آسیایی بوده‌اند.

اگر آسیایی‌های پولدار دیوانه را به حساب نیاوریم، نسبت شخصیت‌های آسیایی زن به هشت درصد افت می‌کند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.