چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴

سودابه امینی:

شعر سرنوشت فرهنگی نوجوانان و جوانان را تغییر می‌دهد

سودابه امینی

سینماپرس: سودابه امینی ضمن اشاره به غیررقابتی بودن مهرواره‌ی شعر آفرینش در بخش کشوری، از مشارکت شاعران شناخته‌ شده در نقد آثار ۷۰ شاعر نوجوان و جوان حاضر در این مهرواره طی سال‌های آتی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، داور نخستین مهرواره شعر آفرینش گفت: «از آنجا که امکان حضور تمام اعضای انجمن‌های شعر در یک گردهم‌آیی فراهم نبود، در گام اول از انجمن‌های شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور درخواست کردیم تا آثار برگزیده‌ی خود را که در قالب برنامه‌ای با عنوان «آهنگ بهاران» ارایه می‌شود، ارسال کنند. آهنگ بهاران فرصتی برای جمع‌بندی سالانه‌ی عملکرد انجمن‌های شعر و داستان است. پس از اعلام این فراخوان آثار برتر به دست ما رسید. پس از این مرحله ما به انتخاب آثار دست زدیم و در پایان فرصتی برای حضور ۷۰ نوجوان از سراسر کشور فراهم شد. »

وی درباره‌ی سطح کیفی این آثار سخن گفت: «کیفیت این آثار بالا بود و باید اشاره کرد که از خراسان رضوی، زنجان، قزوین و گیلان آثار قابل تاملی به دست ما رسید. قرار است این ۷۰ شاعر منتخب طی سه روز در نشست‌ها و کارگاه‌هایی شرکت کرده و در برنامه‌ی «دیدار ماه» فرصتی برای دیدار آنان با شاعران مطرح کشور فراهم آمده است. »

دبیر نخستین مهرواره شعر آفرینش تربیت شاعران و ادیبان را یکی از اهداف این انجمن‌ها بیان کرد و گفت: «برنامه‌ی دیدار ماه فرصتی است برای دیدار شاعران نوجوان با شاعران حرفه‌ای. هدف از این برنامه ملاقات رودر رو با شاعران است تا نوجوانان با افرادی روبرو شوند که سرودن را در برنامه‌ جدی زندگی خود قرار داده‌اند. چنین رویکردی سبب می‌شود اگر این نوجوانان نگاه تفریحی به شعر داشته‌اند به اهمیت و جایگاه اصلی شعر پی ببرند. اما اگر بخواهیم به طور ویژه رویکرد انجمن‌ها را معرفی کنیم، باید گفت در حوزه‌ی تربیت شاعران، گام به گام و دیربازده عمل خواهیم کرد. ‌ «

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون ادامه داد: «سرمایه‌گذاری ما روی ورود نوجوانان به کارگاه‌های ادبی و سپس به انجمن‌هاست. طبعا آن‌ها پس از این دوره ممکن است فضا را ترک کنند اما در هر حال تغییرهایی در آن‌ها رخ خواهد داد. ما معتقدیم شعر سرنوشت فرهنگی نوجوانان و در نهایت جامعه را تغییر می‌دهد. تربیت یک شاعر افزودن برگی به شعر و ادبیات است. از همین رو در ادامه‌ی کار توجه داریم که برخی استان‌ها به طور متعادل و یکسان و همسو با اهداف، کارگاه‌های ادبی را برگزار نکرده و نمی‌کنند. این نقصی است که با نظارت، آموزش، و تدوین سیر مطالعاتی از بین خواهد رفت. اعتقاد داریم مربیان باید جلوتر از اعضا حرکت کنند و راه رشد آن‌ها تمرکز بر دوره‌های آموزشی در هر استان است. »

وی در ادامه به کارگاه یک روزه‌ای اشاره کرد که در این مهرواره برای نوجوانان و جوانان شاعر برگزار می‌شود. امینی گفت: «سه کارگاه با مباحث شعر کلاسیک، نیمایی، شعر سپید، ترانه و شعر آزاد از سوی سه استاد برگزار می‌شود. اساس طراحی این کارگاه‌ها با توجه به آثار رسیده است. ‌پس از نقد و بررسی آثار طراحی کارگاه و موضوع آن شکل گرفت. حاضران این کارگاه با رویکرد خلق اثر ادبی گردهم می‌آیند و اگر این کارگاه‌ها با حضور اعضای منتقد بود با توجه به نیازمندی آن‌ها طراحی کارگاه متفاوت بود. »

امینی به محتوای آثار رسیده به این مهرواره اشاره کرد: «مهرورزی، خانواده، ارتباطات انسانی و اشعار آیینی بخشی از موضوع‌هایی بود که در این آثار به چشم می‌خورد. اما آنچه مورد تامل بود تسلط این شاعران بر قالب‌های متنوع شعر بود. این آثار قابل اعتنا بودند و می‌توان گفت نقطه قوت ادبیات خلاق ما محسوب می‌شدند. »

این کارشناس، سرمایه‌گذاری بر روی این استعدادها را ضروری خواند و گفت: «فکر می‌کنم در حوزه‌ی هنر کشورمان، ادبیات ‌پایه‌ی اصلی همه‌ی هنرهاست و تربیت اعضا در حوزه‌ی ادبی نیازمند یک فضای هنری است که بتوانند در آن تنفس بکند. این بیان کردن خویشتن در ارتباطاتی که بچه‌ها در این کارگاه‌ها و انجمن‌ها دارند اهمیت دارد. ادبیات اخلاق می‌آموزد، خشونت را از بین می‌برد. بنابراین چنین فضایی چه به لحاظ ادبی و چه به لحاظ شخصیتی در ساخت زندگی بچه‌ها تاثیر دارد. اتفاقی که در این فضا می‌افتد فراتر از خلق اثر است. این آثار برون‌دادی از شخصیت افراد است. این فضا قرار است فرصتی برای تمرین فرهیختگی باشد و تغییرها به واسطه‌ی زبان ادبی رخ دهد.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع و فراهم کردن این فضا، ابعاد ادبی این انجمن‌ها ضمن آموزش به مربیان قرار است امکانات حرفه‌ای برای علاقه‌مندان هم فراهم بیاورد. با این نگاه تصمیم داریم برای برخورد حرفه‌ای‌تر با این شاعران، از مشارکت شاعران حرفه‌ای نیز استفاده کنیم. ۷۰ شاعر حاضر در این مهرواره از این پس ضمن حضور مجدد در انجمن‌ها می‌توانند از نگاه منتقدانه‌ی شاعران مطرح برخوردار شوند. هر ۱۵ روز آثار آنان نقد خواهد شد و این نقد به صورت کتبی در اختیار این شاعران قرار می‌گیرد. امیدواریم در این راه با محدودیت‌های اقتصادی روبرو نشده و بتوانیم تمام این شاعران را از این نگاه حرفه‌ای بهره مند کنیم. »

گفتنی است نخستین مهرواره شعر آفرینش با حضور اعضای نوجوان، ارشد، مربیان و کارشناسان از اول تا سوم اسفند ۱۳۹۷ در تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.