چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

انتصاب بی‌سر و صدای یک مدیر فرهنگی بدسابقه

مهدی شفیعی

سینماپرس: انتصاب مدیرعامل موسسه مطبوعاتی ایران به شکلی بی‌سر و صدا اتفاق افتاد؛ اما این انتصاب مقدمه‌ای است برای آرایش انتخاباتی دولت در دو انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری.

به گزارش سینماپرس؛ هفته گذشته، مهدی شفیعی به عنوان مدیرعامل موسسه مطبوعاتی ایران که اصلی‌ترین وظیفه‌اش انتشار ارگان دولت یعنی روزنامه ایران است منصوب شد. این انتصاب دقیقا در اوج برگزاری جشنواره‌های فجر اتفاق افتاد و با حداقل پوشش و بازتاب رسانه‌ای همراه بود. نکته قابل تأمل این است که حتی رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب‌ها نیز کمتر به این انتصاب توجه کرده‌اند. سکوت خبری درباره انتصاب شفیعی به این سمت، از دو جنبه قابل بررسی است.

اول به خاطر سابقه منفی شفیعی در عرصه مدیریت فرهنگی است. ازجمله مسئولیت‌های مهدی شفیعی، مدیریت اداره ارشاد اهواز در دولت به اصطلاح اصلاحات بود. برگزاری جشنواره ضداخلاقی تئاتر ایران زمین در سال ۸۳ یکی از ثمرات مدیریت شفیعی در اداره ارشاد اهواز محسوب می‌شود که به دلیل حاشیه‌های نامناسب آن جشنواره، مجبور به استعفا شد. در دوره مدیریت شفیعی بر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نیز سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد که یکی از پرحاشیه‌ترین دوران این جشنواره در سال‌های اخیر به خاطر اجرای نمایش‌های مبتذل و مبتلا به مشکلات محتوایی بود. طوری که وی بلافاصله پس از آن جشنواره، از سمت خود برکنار شد.

اما دلیل دیگر سکوت رسانه‌های دولتی از این انتصاب، آغاز سازماندهی رسانه‌های دولتی برای دو انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری پیش‌روست. انتصاب شفیعی به عنوان مدیرمسئول روزنامه ایران که ارگان مطبوعاتی دولت محسوب می‌شود، اولین مرحله از این پروژه خزنده است. شفیعی بیشتر به عنوان یک چهره تئاتری شناخته می‌شود اما ارتباط نزدیک او با چهره‌های مشهور هنری و به اصطلاح سلبریتی‌ها، اصلی‌ترین دلیل به کارگیری وی به عنوان مدیرمسئول روزنامه دولت است تا از این طریق، زمینه برای صف‌آرایی تبلیغاتی هنرمندان و سلبریتی‌ها در این روزنامه فراهم شود. بدون تردید از این پس شاهد حضور پررنگ‌تر چهره‌های مشهور هنری در روزنامه ایران برای تبلیغ یک جریان سیاسی خاص خواهیم بود. چهره‌هایی که باز هم بناست هدف استفاده ابزاری برای انتخابات قرار گیرند. البته همان طور که بیان شد، این تازه مرحله اول مهره‌چینی و سازماندهی رسانه‌های وابسته به دولت در جهت راهبرد تکراری استفاده ابزاری از هنرمندان برای انتخابات مجلس سال ۹۸ و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خواهد بود. باید دید آیا باز هم هنرمندان، وارد این بازی خواهند شد و شهرت خود را خرج جریان‌های سیاسی شکست‌خورده قرار می‌دهند؟

*کیهان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.