سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

نشست تخصصی نقد فیلم‌های انیمیشن کوتاه

جامعه انیمیشن ایران بسیار پرشور اما کوچک است

دومین روز از یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران

سینماپرس: کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» نوشته فاطمه حسینی‌شکیب در دومین روز از یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این جلسه فاطمه حسینی‌شکیب مولف کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» عنوان کرد: در کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» تلاش کرده‌ام با بررسی مقاله‌ها، پژوهش‌ها و گزارش‌های موجود، مدل‌های متفاوت اقتصاد تولید انیمیشن در جهان را که به سرعت رو به رشد است و سبب تغییر دنیای انیمیشن خواهد شد، شناسایی کنم.

وی توضیح داد: کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» از ۲ بخش تشکیل شده است، ‌بخش اول مقاله‌هایی که توسط ما پژوهش و تالیف شده‌ که هر کدام به طرح موضوع و ارائه پیشنهادهایی در زمینه‌های مرتبط و مفید برای انیمیشن کشورمان می‌پردازند. بخش دوم این کتاب ترجمه منتخبی از مقاله‌هایی در این زمینه است که موضوع‌های مختلفی را درباره مبحث جدید «انیمیشن به عنوان صنعت خلاقه» ‌ مطرح می‌کند.

این استادیار و پژوهش‌گر مطالعات انیمیشن در ادامه اظهار کرد: چندین سال درباره انیمیشن اروپا و فرانسه تحقیقات زیادی انجام دادم، در دهه‌های گذشته قطب بزرگ انیمیشن سینمای آمریکا بود اما اکنون فرانسه به عنوان یک رقیب جدی در سینمای انیمیشن با آمریکا در تقابل است.

وی افزود: برخی معتقدند که اگر انیمیشن ایران دولتی نبود ما پیشرفت می‌کردیم، اما دلیل عدم پیشرفت ما دولتی بودن نیست چون سینمای فرانسه کاملا یک سینمای دولتی و وابسته به بودجه‌های حکومتی است. البته سینمای انیمیشن آمریکا و ژاپن بیشتر به سمت سرمایه‌گذار خصوصی گرایش دارند اما سینمای انیمیشن فرانسه کاملا بر عکس این دو کشور است و در همه قسمت‌ها انیمیشن دولتی است.

صنعت انیمیشن ایران آماده پرواز است

این پژوهشگر ضمن حمایت از ورود بودجه‌های دولتی برای ساخت انیمیشن گفت: فرانسوی‌ها در همه نوع از سینما پیشتاز هستند و تمامی کارهای هنری آن‌ها دولتی است. اولین انیمیشن، اولین جشنواره‌ها، اولین فیلم‌ها و... که تماما با حمایت دولتی انجام شده و موفق هم بوده‌اند، در سینمای فرانسه بوده است.

وی تاکید کرد: فرانسوی‌ها تمامی معادلات را بر هم زده‌اند چون آثارشان دولتی است. دولت آن‌ها برای ساخت انیمیشن هم پول می‌دهد هم بر روند تولید آثار نظارت می‌کند. از سال ۲۰۱۴ تمام محصولات انیمیشن تولید شده در داخل کشور فرانسه ۳۰ درصد بازگشت مالیاتی داشتند و این امر باعث شده که سینماگران زیادی از کشورهای دیگر هم علاقه‌مند به حضور و ساخت فیلم در کشور فرانسه باشند.

حسینی‌شکیب افزود: بعد از تحقیقاتی که درباره انیمیشن در کشور فرانسه انجام دادم به این نتیجه رسیدم که حمایت دولتی همیشه هم بد نیست. ما نباید کاری کنیم که در ساخت فیلم‌های انیمیشن حمایت دولتی‌ها را از دست بدهیم، هنوز هم انیمیشن‌های تلویزیونی بیشترین طرفدار را در سینمای فرانسه دارند.

وی تصریح کرد: اصرار ما برای این‌که انیمیشن را خصوصی کنیم بیشتر از اینکه برایمان سود داشته باشد، دولتی‌ها را خوشحال می‌کند. در کشور ما اکثر مدیران فرهنگی دغدغه محتوا دارند، اما هیچ‌کدام نمی‌دانند چه کسانی فیلم‌های انیمیشن را تولید می‌کنند. صنعت انیمیشن یک  صنعت خلاقه است، باید برای صنعت خلاقه نیروی انسانی تربیت کرد. بایستی قبول کنیم که با آمارها نمی‌توان انتظار رشد در صنعت خلاقه داشت.

نویسنده کتاب «جستارهایی درباره اقتصاد انیمیشن» با بیان این‌که جامعه انیمیشن ایران بسیار پرشور اما کوچک است، گفت: باید بدانیم که چه نوع انیمیشنی مناسب برای داخل و چه نوع فیلم انیمیشنی مناسب برای پخش در کشورهای دیگر است، باید برحسب نیاز جامعه و دیدگاه آن فیلم انیمیشن تولید کنیم. در جایی که هنر و هنرمند اهمیتی نداشته نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت. صنعت خلاقه متکی به نیروهای انسانی است. صنعت انیمیشن ایران آماده پرواز است، اما سخت‌افزار و حمایت درستی نداریم.

وی ادامه داد: ما از صنعت انیمیشن در شکل کلان آن بی‌بهره‌ایم، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم ‌هرگز انیمیشن تجاری در حد کشورهای صاحب سبک دنیا داشته باشیم. مطالعه روند رشد انیمیشن فرانسه که مدل تولید اقتصادی غیرمتمرکز آن به هیچ عنوان شبیه آمریکا و ژاپن نیست و امروزه توانسته از انیمیشن کسب درآمد کند، ‌می‌تواند درس‌های بسیاری درباره مدل‌های جایگزین سرمایه‌گذاری آمریکایی به‌ما بیاموزد. می‌توان با نگاه به نوع پیشرفت این کشور و با در نظر گرفتن توان هنری و تولید خودمان، به پیشرفت انیمیشن کشور کمک زیادی کرد.

این مولف در پایان بیان کرد: امیرسعید الوندی و سیامک واحد به عنوان همکاران اصلی طرح در حال پژوهش و نگارش کتاب هستند. ویراستار علمی این کتاب ‌هانیه‌سادات سرکی بوده و شیما پورمحمدی و نایری عیوضی ترجمه ‌برخی متون را عهده‌دار بوده‌اند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.