یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵

پاسخ سردبیر به انتقادات

حافظ و سعدی چگونه مهمان شبکه چهار شدند؟

همیشه بهار

سینماپرس: نویسنده و سردبیر ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه چهار سیما ضمن تشریح فرآیند شکل‌گیری ایده حضور شاعرانی چون حافظ و سعدی در این برنامه، به انتقادات نسبت به این برنامه پاسخ داد.

به گزارش سینما پرس، علی میرمیرانی سردبیر و نویسنده ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه چهار سیما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حضور بدل‌های حافظ و سعدی و چهره‌های فرهنگی و تاریخی ایران در این برنامه توضیح داد: زمان زیادی به نوروز نمانده بود که از من خواستند برای ویژه‌برنامه تحویل سال طرحی ارائه دهم. من هم با توجه به این زمان کم طرحی را به سرعت ارائه کردم و از من خواسته شد همان را به تولید برسانم. در این طرح گفتگو با حافظ و سعدی و… پیشنهاد شده بود و من از وقتی ایده آن را می‌نوشتم به صورت تصویری هم آن را می‌دیدم.

میرمیرانی با اشاره به برنامه متن محور سال تحویل عنوان کرد: همه این ویژه‌برنامه بر اساس متن طراحی شد و من حدود ۵۰ تا ۶۰ آیتم نوشتم که تعداد زیادی به صورت تله‌تئاتر کار شد. ما گروه نویسندگان داشتیم و آیتم‌های زیادی برای این ویژه‌برنامه نوشته شد درحالی که نوشتن متن در ویژه‌برنامه‌های سال تحویل مرسوم نیست.

طبیعتاً این کار ریسک داشت.

این طنزپرداز درباره ایده گفتگو با شاعران و چهره‌هایی مانند حافظ و فردوسی شرح داد: من از همان ابتدا بیان کردم که قرار نیست در این طرح از بازیگر و خواننده و ورزشکار به عنوان مهمان دعوت کنم و فقط پنج مهمان داشتیم که چهره‌های فرهنگی و روانشناسی و علمی بودند. در کنار آنها سورپرایز من چهره‌هایی چون حافظ، سعدی، فردوسی،  ابنسینا، رضا عباسی و یک درویش خوان بودند که طبیعتاً این کار ریسک داشت.

وی اضافه کرد: ما بازیگران حرفه‌ای را آوردیم و من سوال‌ها و جواب‌ها را نوشتم و چند روز تمرین شد تا بازیگران جواب‌ها را حفظ کنند. لازم است به همراهی امیرحسین مدرس مجری برنامه هم اشاره کنم که خیلی با ما همراه بود و همهپلاتوها را از روی متن خواند.

طراح گریم،  چندشب نخوابید

این نویسنده با اشاره به گریم این چهره‌ها عنوان کرد: طراح گریم ما چند شب نخوابید تا بتواند این طراحی‌ها را اتود بزند و بعد اجرایی کند که گریمی بسیار سنگین را اجرایی کرد.

میرمیرانی درباره دلیل دعوت از حافظ و سعدی و فردوسی گفت: ما فردوسی را آوردیم تا بگوید بعد از ۳۰ سال که برای زبان پارسی زحمت کشیده است حالا ادبیات شفاهی ما در زندگی روزمره به اینجا کشیده شده است. حافظ را آوردیم تا نشان دهیم که این روزها به صاحب فال و طالع‌بینی تبدیل شده است.

وی درباره نگارش متن سوال و جواب‌های این گفتگو تصریح کرد: با توجه به خطوط قرمزی که داریم نوشتن متن در این حوزه بسیار خطیر بود البته فکر می‌کنم این متن‌ها این قابلیت را داشت که حدود چند ماه روی آن‌ها کار شود ولی باز هم توانسته بودیم به یک استاندارد قابل‌قبول برسیم. ما سعی کردیم در این سوال و جواب‌ها به بخش‌های ناگفته زندگی این چهره‌ها بپردازیم که برای مردم جذاب باشد و متن چندین‌بار بازنویسی شد.

هر کاری می‌کنیم متهم می‌شویم!

میرمیرانی در ادامه درباره حجم انتقادات نسبت به اجرایی شدن این ایده افزود: بعد از برخی حاشیه‌های اخیر در تلویزیون، انگار بیشتر مورد اتهام قرار می‌گیریم و هر کاری می‌کنیم متهم می‌شویم چون در تلویزیون کار را کرده‌ایم!

این طنزپرداز درباره شوخی‌هایی که در فضای مجازی با این برنامه شد نیز اظهار کرد: من عمری با سیاستمدار و ورزشکار و هنرمند شوخی کرده‌ام و حالا خوشحالم کاری کرده‌ام که با شوخی و طنز مردم مواجه شده است. من برای شبکه چهار که خیلی وقت‌ها متهم به دیده نشدن شده است برنامه‌هایی چون «گفتگوهای تنهایی» را ساخته بودم که آن هم با اقبال زیادی مواجه شد و خوشحالم این ویژه‌برنامه تحویل سال به این شکل با شوخی و طنز رو به رو شد.

وی در پایان درباره دیگر اشکال برنامه‌سازی گفت: برنامه ما بسیار متن محور بود درحالی که در برخی از برنامه‌ها مجری گاهی تا ۱۰ دقیقه از خودش حرف می‌زند و آنتن را با دعوت از ورزشکار و هنرمند پر می‌کنند اما ما چنین کاری انجام ندادیم. البته من به همه اشکال برنامه‌سازی احترام می‌گذارم ولی خودم اصل و اساس را روی متن می‌گذارم.

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۱/۰۴ - ۱۴:۵۴
    0 0
    چگونه؟ به کمک مدیر بی تجربه این شبکه. این یک توهین به مشاهیر ایران بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.