یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰

حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه

فروش یک میلیون و ۱۵۵ هزار دلاری آثار هنرمندان ایرانی در حراج کریستیز

حراج کریستیز

سینماپرس: هنرمندان ایرانی در بیست و پنجمین دوره از حراج کریستیز خاورمیانه موفق شدند حدود ۳۱ درصد از کل فروش این دوره از حراج را از آن خود کنند.

به گزارش سینماپرس، بیست و پنجمین دوره از حراج کریستیز با عنوان «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» عصر ۳ فروردین ماه با عرضه ۸۵ اثر از هنرمندان ایران، لبنان، عراق، سوریه، مصر، امارات، عربستان، فلسطین، الجزایر و عمان در هتل الجمیرا دوبی برگزار شد.

در این دوره،  ۱۹ اثر از ۱۳ هنرمند ایرانی شامل حسین زنده‌رودی، علی شیرازی، محمد احصایی، پرویز تناولی، منوچهر یکتایی، بهمن محصص، مارکو گریگوریان، رضا درخشانی، فرهاد مشیری، ساسان بهنام بختیار، رکنی حائری زاده، شیرین علی آبادی و رضا آرامش چکش خورد.

مجموع فروش کل این دوره از حراج سه میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۰۰  دلار و مجموع فروش آثار هنرمندان ایرانی نیز  یک میلیون و ۱۵۵ هزار دلار بود.

در این دوره از حراج کریستیز،   هنرمندان ایرانی،   حدود ۳۱ درصد از مجموع فروش این دوره را به خود  اختصاص دادند. این در حالی است که در دوره قبلی این حراج، ۴۰ درصد از فروش کل حراج در اختیار هنرمندان ایرانی بود.

از میان ۸۵ اثر عرضه شده در این دوره، ۱۳ اثر فروخته نشد که از این میان سه اثر فروخته نشده  متعلق به هنرمندان ایرانی شامل محمد احصایی، فرهاد مشیری و علی شیرازی بود.

عنوان گران‌ترین اثر بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز خاورمیانه در اختیار اثری از رامیز یونان هنرمند مصری است که این اثر، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار قیمت پایه داشت و  با فروش ۳۸۷ هزار دلاری توانست رکورد این دوره از حراج را به نام خود ثبت کند.

اثری از «مروان» هنرمند فقید سوری که  قیمت پایه این اثر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار برآورد شده بود و پیش بینی می‌شد که گران‌ترین اثر فروخته شده این دوره از حراج باشد، تنها با اندکی افزایش از کف قیمت با رقم  ۲۲۵ هزار دلار چکش خورد و بعد از اثر رامیز یونان در جایگاه دوم آثار گران قیمت این دوره از حراج کریستیز خاورمیانه ایستاد.

دو اثر دیگر از مروان که ۹۰ تا ۱۲۰ هزار دلار و ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار تخمین قیمت داشت، به ترتیب ۹۳ هزار و ۷۵۰ دلار و ۱۰۰ هزار دلار فروخته شد.

در این دوره از حراج کریستیز، ۳ اثر از حسین زنده رودی فروخته شد. یکی از آثار او که سومین اثر گران قیمت حراج بود و ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، با رقم ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رفت.

دو اثر دیگر این هنرمند که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار و ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، به ترتیب با رقم ۱۷۵ هزار دلار و دیگری ۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد.

پرویز تناولی هنرمند مجسمه ساز ایران که از سال ۲۰۰۸ تاکنون رکورددار بالاترین فروش این حراج بوده است، در این دوره نیز با یک مجسمه از مجموعه «شاعر و قفس» حضور داشت که این اثر ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قیمت گذاری شده بود و با فروش ۲۰۰ هزار دلاری توانست عنوان چهارمین اثر گران قیمت این دوره از حراج را از آن خود کند.

اثری از فرهاد مشیری با قیمت‌گذاری بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار و اثری از حسین زنده‌رودی با قیمت‌گذاری بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار دلار در رتبه‌های دوم و سوم آثار گران‌قیمت این دوره از حراج قرار داشتند.

فرهاد مشیری که در دوره قبلی حراج هنری کریستیز دوبی با فروش اثری از مجموعه کوزه‌هایش به قیمت ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار در جایگاه سوم فروش حراج قرار گرفته بود، در این دوره با ۳ اثر حضور دارد.

اثر اول از مجموعه کوزه‌هایش با عنوان «رفتی تنهای تنها، ولی عشقتو نبردی» با  قیمت‌گذاری بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار پیش بینی می‌شد که دومین اثر گران‌قیمت بیست و پنجمین دوره حراج کریستیز دوبی باشد که در نهایت این اثر فروخته شد.

دومین اثر این هنرمند با عنوان «کوزه طلایی»  با قیمت پایه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار در نهایت ۱۰۰ هزار دلار چکش خورد و اثر سوم او نیز با عنوان «مغز» با تخمین قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار در نهایت ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار به فروش رسید.

دو اثر بدون عنوان از علی شیرازی در این دوره عرضه شده بود که یکی از آثار این هنرمند که  ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار قیمت پایه داشت، فروخته نشد  و اثر دیگر او که  ۸ تا ۱۲ هزار دلار قیمت گذاری شده بود، ۱۱ هزار و ۲۵۰ دلار  فروخته شد.

از محمد احصایی یک اثر در این دوره عرضه شده بود که ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بود و این اثر نیز فروخته نشد. این در حالی است که وی از جمله هنرمندان پرفروش در حراج کریستیز بوده و اثری از این هنرمند در دوره قبلی این حراج به فروش بالای ۱۰۰ هزار دلار دست یافته بود.

دو اثر بدون عنوان از منوچهر یکتایی نیز که به قیمت‌های ۲۰ تا ۳۰ هزار و ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار قیمت گذاری شده بود که هر یک با رقم ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروش رفت.

از بهمن محصص اثری با قیمت ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار قیمت پایه عرضه شده بود که۸۷ هزار و ۵۰۰ دلار فروش رفت. مارکو گریگوریان نیز اثری با برآورد اولیه ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار در این دوره از حراج داشت که در نهایت ۳۱ هزار و ۲۵۰ دلار فروخته شد.

تابلو «شکار سپیده دم» رضا درخشانی نیز که ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار برآورد قیمت شده بود، به رقم ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار چکش خورد.

از ساسان بهنام بختیار اثری با عنوان «بهار ابدی» در این حراج، ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار چکش خورد که قیمت پایه این تابلو ۶ تا ۸ هزار دلار بود.

اثری از این هنرمند در دوره قبلی این حراج نیز عرضه شده بود که ۱۵ هزار دلار فروخته شد.

اثر ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری رکنی حائری زاده نیز در این دوره ۱۵ هزار دلار چکش خورد.

از میان عکاسان ایرانی نیز دو اثر در این دوره عرضه شد. عکسی از مجموعه «دختر شهر» اثر هنرمند فقید شیرین علی آبادی که ۷ تا ۱۰ هزار دلار تخمین قیمت داشت، ۵ هزار ۶۲۵  دلار فروخته شد و عکسی از زندانیان فلسطینی اثر رضا آرامش نیز که برآورد قیمت اولیه این اثر ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار بود درنهایت ۲۳ هزار و ۱۲۵ دلار به فروش رسید.

در بیست و پنجمین دوره از حراج هنری کریستیز دوبی ۸۵ عنوان اثر از ۱۰ کشور غرب آسیا (خاورمیانه) عرضه شدند که  بیشترین آثار به هنرمندان ایران با ۱۹ اثر اختصاص داشت و در رتبه‌های بعدی به ترتیب لبنان با ۱۸ اثر، مصر با ۱۶ اثر، سوریه با ۱۳ اثر، عراق ۸ اثر، فلسطین ۷ اثر و کشورهای امارات، عمان، عربستان و الجزایر با یک اثر در این حراج حضور داشتند.

موسسه کریستیز روز گذشته ۲۲ مارچ حراج ساعت را نیز برگزار کرد و ۱۷۶ ساعت در این حراجی به فروش رسید که گران‌ترین ساعت این حراجی با قیمت ۷۱۱ هزار دلار به فروش رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.