سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

عملکرد رسانه‌ها در شرایط بحرانی

جای خالی رسانه‌های مکتوب در جریان اطلاع‌رسانی سیل

سیل ایلام

سینماپرس: بیژن نفیسی روزنامه‌نگار پیشکسوت بر این باور است که اگر روزنامه‌ها امروز و در شرایط بحرانی در کنار مردم نباشند، با کاهش اعتماد عمومی مواجه خواهند شد و دیگر نباید از کاهش تیراژشان گلایه یا تعجب کنند.

به گزارش سینماپرس، بیژن نفیسی _ روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره عملکرد رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های مکتوب در پوشش اخبار وقوع سیل در استان‌های مختلف‌های کشورمان در روزهای اخیر، اظهار کرد: سنت منتشر نشدن روزنامه‌ها در تعطیلات نوروز سال‌هاست که در میان رسانه‌های مکتوب جا افتاده است که چندان هم درست نیست؛ چراکه در کار اطلاع‌رسانی نباید هیچ وقفه‌ای وجود داشته باشد و حتی برخی معتقدند که روزنامه‌ها در روزهای جمعه نیز باید منتشر شوند تا در جریان اطلاع‌رسانی به مخاطبانشان وقفه‌ای ایجاد نشود.

او ادامه داد: بر همین اساس هم در شرایط فعلی و در انعکاس اخبار سیل جای خالی رسانه‌های مکتوب در جریان اطلاع‌رسانی به شدت احساس می‌شود؛ رسانه‌هایی که می‌توانستند به تحلیل شرایط بپردازند و راه‌کارهای مناسبی ارائه بدهند و در کنار مخاطبانشان باشند.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه «در شرایطی که اغلب استان‌های کشور در وضعیت آماده‌باش قرار دارند، روزنامه‌های سراسری باید به صورت فوق‌العاده منتشر می‌شدند»، تاکید کرد: شرایط این روزها شرایط فوق‌العاده اقلیمی است که در سال‌های اخیر سابقه نداشته است و برای بسیاری از ما غیر قابل‌باور است. بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی باید رسانه‌های مکتوب حداقل در صفحات کم منتشر می‌شدند تا ضمن اطلاع‌رسانی درست و ارائه تحلیل‌های مناسب، همراه مردم باشند.

نفیسی همچنین درباره عملکرد رسانه‌های اجتماعی در انعکاس اخبار سیل، یادآور شد: متأسفانه یکی از مهمترین اشکال‌های شبکه‌های اجتماعی این است که امکان انتشار حجم زیادی از اطلاعات را بدون دروازه‌بانی حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را دارد و تا زمانی که سطح سواد رسانه‌ای جامعه افزایش پیدا نکند، به هنگام بحران با این قبیل مشکلات مواجه خواهیم بود. در این راستا بیش از هر موضوع دیگری رسانه‌ها رسمی باید حضور جدی و پررنگی در رسانه‌های اجتماعی داشته باشند تا بتوانند انتشار اخبار جعلی و هیجانی را تحت شعاع قرار بدهند. اما متأسفانه این خلأ هم‌اکنون احساس می‌شود و منابع غیررسمی هر کاری می‌خواند می‌کنند.

او با اشاره به عملکرد رسانه‌ها در شرایط بحرانی، خاطرنشان کرد: روی موضوع روزنامه‌نگاری بحران بسیار کار کرده شده، اما همیشه در سطح تئوری باقی مانده است و هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم در عمل این تئوری‌ها را پیاده‌سازی کنیم. این در حالی است که در گذشته‌های دور که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی هم وجود نداشت، در چنین مواقعی که کشور دچار بحران می‌شد روزنامه‌های سراسری فوراً به مناطق محل وقوع حادثه خبرنگار و عکاس می‌فرستادند و به هر شکلی که بود اخبار را از نزدیک و به صورت مستقیم پوشش می‌دادند. اما امروز عدم حضور رسانه‌ها در پوشش اخبار داخلی و بین‌المللی به شدت احساس می‌شود و شرایط به‌گونه‌ای شده است که اخبار از راه دور پیگیری و اغلب همه به تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اکتفا می‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: فعال نبودن رسانه‌های رسمی در پوشش اخبار به نبود نگاه‌های تخصصی و مشکلات مالی برمی‌گردد، اما به هر حال نیاز است که در این زمینه چاره‌اندیشی اساسی صورت بگیرد. اگر رسانه‌ها نتوانند نقش خودشان را نشان بدهند حضورشان فایده‌ای نخواهد داشت. اگر در شرایط بحرانی همچون وقوع سیل روزنامه‌ها نتوانند در کنار مردم باشند، طبیعی است که اعتماد مردم به آنها کم شود و تیراژ روزنامه‌ها تا این اندازه کاهش پیدا کند.

نفیسی در پایان سخنان خود تاکید کرد که در شرایط فعلی عملکرد صداوسیما و خبرگزاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم خلأ نبود سایر رسانه‌ها را پر کنند و هم از حجم اخبار نادرست شبکه‌های اجتماعی بکاهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.