یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷

کدام راه تلویزیون درست است

برنامه‌سازی مردمی یا سلبریتی محوری

تلویزیون

سینماپرس: تلویزیون بدون استراتژی و متکی به سلبریتی خالی از خلاقیت نه تنها در جذب مخاطب موفق نخواهد بود بلکه هر روز یک قدم از جامعه فاصله می گیرد.

به گزارش سینماپرس،  تجربه برنامه‌سازی با رویکرد و نگرش اصولی و جریان ساز مدتی است در تلویزیون کمرنگ شده و رسانه ملی را سلبریتی‌ها و شوهای رنگارنگ احاطه کرده‌اند. البته در این میان شبکه اول با یک تفکر جریان ساز خط شکنی کرد و نقش مردم و افکارعمومی را برجسته‌تر ساخت.

طرح انتخاب چهره‌های مردمی یا معرفی فعالان اجتماعی اتفاق جذاب و جریان سازی است که از اسفندماه با انتخاب ۱۱ نفر و نهایتا یک نفر رای یک میلیونی به مرحله اول خود پایان داد. اما این پایان طرح شبکه اول  سیما نیست و طرح انتخاب و معرفی "چهره های مردمی" در سال جاری به صورت ماهانه با فصلی ادامه می‌یابد.

طرحی که می‌تواند آغاز یک جریان سازی موثر در رسانه ملی باشد؛ رویکردی که می‌تواند به سال‌ها برنامه سازی یکنواخت و کلیشه‌ای تلویزیون پایان دهد. نوار تکرار و خالی از هر نوع خلاقیت و نوآوری بالاخره توسط "فرمول یک" رنگ و لعاب جدیدی به خود گرفت و سلبریتی‌های جدیدی از جنس مردم روی آنتن آمدند.

 مخاطب امروز با دسترسی به  ابزارهای رسانه‌ای مدرن و گستردگی فضای مجازی و شبکه های ماهواره‌ای منتظر یک اتفاق جدید در تلویزیون است. رقص یا لودگی مجری یا شوخی‌های مضحک در جذب مخاطب کارساز نیست.  

نکته ای که می‌تواند یک برنامه را به اوج و شکوه استقبال مخاطب برساند استراتژی، فکر و ایده است. اتفاقی که خوشبختانه امسال در شبکه یک افتاد و شایسته تقدیر است که فارغ از نقاط ضعف و قوت برنامه سازی، ۷ میلیون از مخاطبین به چهره‌های رای دادند که ناشناخته و گمنام بودند حتی از سر تواضع هیچ تبلیغی هم برای گرفتن رای انجام ندادند. اما مردم پای این برنامه و استراتژی جدید تلویزیون ایستادند و نشان دادند فقط سلبریتی، شوخی‌های تکراری و رفتارهای کلیشه‌ای عیار یک برنامه را بالا نمی‌برد که تامل و تفکر در برنامه سازی و رفتار اصولی و نگرش خلاقانه یک برنامه را به موفقیت می‌رساند.

این استراتژی منحصر به فرد روی آنتن آمدن مردم در قامت یک الگو یا همان اصطلاح فرمول یکی‌ها "چهره های مردمی" قطعا می‌تواند یک اتفاق دنباله دار با هدف در رسانه ملی باشد اگر از ساخت برنامه‌های بدون استراتژی دست برداریم و به فکر و ایده نو و خلاقانه بها بدهیم.

برای مخاطب امروز نباید به هر ترفندی متوسل شد که مخاطب با زکاوت از روی صدق و اصول به یک برنامه نمره و عیار می‌دهد. فکر و نگرش در برنامه سازی آنقدر مستحکم و قابل اعتناست که با هر ترفند و هجمه‌ای هم زیر سوال نخواهد رفت؛ چرا که در چند روز اخیر برخی کوشیدند با هجمه پراکنی دنبال مطرح کردن خود و تفکرات پوشالی‌شان در برنامه سازی هستند که دوران کپی برداری و در جا زدن به پایان رسیده است.

امروز تلویزیون مردم را با فعالانی از جنس خودشان آشنا می‌کنند و قدری از حضور نخ نما و بدون هدف برپایه سلبریتی‌ها فاصله گرفته‌اند. البته به سبک حضور سلبریتی‌ها در کنار چهره‌های مردمی که فرمول یک به نمایش درآورد کار را جذاب تر می‌کند.

زمانی برای روی آنتن آمدن سلبریتی‌ها مبالغ آن چنانی اختصاص پیدا می‌کرد اما در فرمول یک امسال چنین اتفاقی نیفتاد و سلبریتی این برنامه تلویزیونی از درآمد شخصی خودش برای طرح مدرسه سازی برنامه پول گذاشتند و این امر روی آنتن زنده اعلام شد.

اتفاقی که به یک معضل برنامه سازی در تلویزیون تبدیل شده که تهیه کننده می‌کوشد با ترافیک دعوت از سلبریتی‌ها و رد و بدل شدن پول های آنچنانی برای چند دقیقه حضور تلویزیونی خودشان و ایده تکراری شان را به اثبات برسانند. اما دیگر مخاطب رسانه‌ای با این نوع رفتارهای برنامه سازی اغنا نمی‌شود.  به جای هجمه پراکنی، دروغ پردازی و خالی از ایده بودن و استراتژی از خلاقیت در برنامه سازی استقبال کنیم و به بسط و گسترش فرهنگ الگوسازی مردمی در تلویزیون کمک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.