دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶

یک افشاگری؛

سکوت تارانتینو در برابر یک تجاوز به خاطر حمایت مالی

واینستین و تارانتینو

سینماپرس: کوئنتین تارانتینو سکوت کرد تا به دلیل مشارکت با این تهیه‌کننده قدرتمند، با علم به تجاوز به نامزد سابقش، دست به افشاگری نزند و حمایت واینستاین را از دست ندهد.

به گزارش سینماپرس، رسوایی هاروی واینستاین، بنیانگذار مؤسسه تولید فیلم «واینستاین»، یکی از قوی‌ترین مدیران صنعت سینما در سه دهه اخیر ابعاد عظیمی در رسانه‌های جهان داشت و موج افشاگری‌ها، گریبان افراد بسیاری را در هالیوود گرفت و در نهایت منجر به شکل گیری جنبش ME_Too در هالیوود شد.

در مقالات افشاگرایانه‌ای که ۲ نوامبر گذشته در مجله «نیویورکر» و روزنامه «نیویورک تایمز» به چاپ رسید، هاروی واینستاین متهم شد که طی سی سال فعالیت به عنوان تهیه‌کننده و کاشف استعدادها در صنعت سینما، دست کم بیست زن جوان، اعم از هنرپیشه، تهیه‌کننده و دستیار اداری را مورد آزار جنسی، بدرفتاری و تجاوز قرار داده است. این تعداد با افشا شدن پرونده واینستاین از ۸۲ نفر عبور کرد. «آنجلینا جولی»، «گوئنیت پالترو»، «کیت بلانشت»، «لایست آنتونی»، «آسیا آرجنتو»، «روزانا آرکت»، «جسیکا بارت» و «کیست بکینسل» از جمله بازیگران مطرحی هستند که در این فهرست طولانی دیده می‌شوند.

اما پس از این اتفاق اغلب رسانه‌ها و مطبوعات منتظر واکنش «کوئینتین تارانتینو» صمیمی‌ترین دوست و همکار هاروی واینستاین بودند. تارانتینو در ابتدا سکوت پیشه کرد و این سکوت خیلی معنادار بود. تا اینکه آمبر تمبلین چند جمله‌ای را از زبان تارانتینو توییت کرد. در این پست آمده بود: تمام هفته پیش نسبت به این افشاگری‌ها متعجب و دلشکسته بودم. افشاگرایی هایی درباره دوست ۲۵ ساله‌ام هاروی واینستاین. هنوز چند روز زمان می‌خواهم که بتوانم، درد، احساسات، خشم و حافظه‌ام را سر و سامان بدهم. آنزمان به صورت عمومی درباره‌اش صحبت خواهم کرد.

اما این فشارها ادامه پیداکرد، هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمای، در اقدامی تعجب‌برانگیز واینستاین را از آکادمی اسکار اخراج کرد. رئیس جمهور فرانسه دستور داد نشان شوالیه را از او پس بگیرند، چوب حراج به کمپانی برادران واینستاین خورد و برادر او نیز با همین اتهام مواجه شد و یک ماهی طول کشید که تارانتینو با افشا شدن جزئیات بیش‌تر درباره رسوایی‌های اخلاقی و جنسی هاروی واینستاین و سنگین‌تر شدن پرونده اتهامات این تهیه‌کننده سرشناس هالیوود، ۱۸ روز پس از افشای مقاله نیویورک تایمز، مجبور شد زبان به گفتن حقیقت باز کند.

کوئنتین تارانتینو در مصاحبه‌ای اخیرش با روزنامه نیویورک تایمز اعتراف کرده از اعمال غیراخلاقی واینستاین باخبر بوده و حالا بابت سکوتش در تمام این سال‌ها شدیداً پشیمان است. نکته مهم این است که آقای تارانتینو از این موضوع خبر داشته اما از افشای آن سربازده است ومهمتر اینکه بسیاری از رسانه‌های غربی، کنجکاو بودند تا ردی از مشارکت‌های جنسی، کوئینتین با هاروی واینستاین پیدا کنند. چون در مورد فیلم پالپ فیکشن شایعات زیادی و حرف و حدیث فراوانی، مطرح بود.

تارانتینو در این گفت و گو اعتراف می‌کند که خود من در جریان برخی مسائل بودم و همین جمله شائبه برانگیز، سبب می‌شود که برخی شایعات درباره کوئینتین مطرح شود.

اما یکی از اعترافات جالب تارانتینو به میرا سوروینو باز می‌گردد که نامزد تارانتینو بود و حتی در دهه نود در رسانه‌ها (سال ۱۹۹۵) اعلام کرده بودند که به زودی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، اما مدتی بعد این نامزدی به هم خورد و کوئنتین به مدت یکسال افسرده بود و اعتیاد داشت.

تارانتینو با میرا سوروینو

تارانتینو به سرنوشت مارتین اسکورسیزی در دهه هشتاد مبتلا شد. نکته جالب اینجاست که حتی رسانه‌ها قبل از اعلام این نامزدی روی مسئله رابطه تارانتینو با «اما تورمن» فوکوس کرده بودند. پس از افشای ماجرای تارانتینو، در برخی شایعات منتشر شده، مسئله تجاوز واینستاین به تورمن مطرح می‌شد که باعث بهم خوردن رابطه تارانتینو با تورمن شده است.

چون این دو در طول سال‌های متمادی رابطه دوستی عجیبی داشتند. اما در مورد قضیه واینستاین، تارانتینو خودش اعتراف می‌کند که تجاوز واینستاین به میرا باعث نابودی رابطه آنان شده است. اما رسانه‌های سانسورچی آمریکایی همچنان تاکید داشتند (در دهه نود) که میرا به دلیل شهرت روز افزونش از تارانتینو جدا شده است.

اما جدا از همه این مسائل نکته جالب در مورد شریک آقای واینستاین این است که در برابر تمامی آزارها و اذیت‌های دیوانه‌وارش، کوئنتین سکوت کرد تا به دلیل مشارکت با این تهیه‌کننده قدرتمند، با علم به تجاوز به نامزد سابقش، دست به افشاگری نزند و حمایت واینستاین را از دست ندهد. اما در هالیوود یک روش مرسوم دیگر برای ایجاد رابطه نامشروع متنوع غیر از سبک استاد واینستاین نیز وجود دارد.

کوئنتین تارانتینو به عنوان یک کارگردان سرشناس و مؤلف به قول بخش خبری Dating diary مجله Celebrity scoop رابطه‌های بسیار متنوعی را با ستاره‌های سرشناس سینما تجربه کرده است.

همانطور که اشاره شد در ۱۹۹۵ با میرا سوروینو وارد رابطه شد که با تجاوز واینستاین این رابطه به هم خورد. پس از آن تارانتینو از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۴۴ با سوفیا کاپولا دختر فرانسیس فورد کاپولا وارد رابطه شد. رابطه‌ای که به قول خود تارانتینو رویایش بوده، چون هر دو کارگردان هستند. در این مدت با افراد مختلفی دیده می‌شد، اما دائماً داشتن رابطه را تکذیب می‌کرد. در سال ۲۰۰۹ و قبل تر از آن در اکران‌های تبلیغاتی فیلم «لعنتی‌های بی‌آبرو» او با خواننده این فیلم «دنیلا پیک» حین نوشیدن مشروبات الکی به تور پاپاراتزی‌ها افتاد. این رابطه نیز مثل سایر رابطه‌های تارانتینو کوتاه مدت بود و پس از مدتی بهم خورد. وقتی خبرنگاران می‌پرسیدند که چرا رابطه‌اش را با دنیلا پیک بهم زده است او فقط یک پاسخ می‌داد که می‌خواهم روی فیلم بعدی‌ام تمرکز داشته باشم.

تارانتینو در کنار سوفیا کاپولا

تا اینکه در سال ۲۰۱۴ شایعه‌هایی بر سر زبان‌ها افتاد که او رابطه دوستی‌اش با اما تورمن فراتر از یک رابطه دوستی رفته است. اما با اینکه این دو دائماً در معرض پاپاراتزی‌ها قرار داشتند، اما هر رابطه‌ای را فراتر از یک رابطه دوستی را انکار می‌کردند. تا اینکه در حین ساخت «۸ نفرت انگیز» با طراح لباس کورتنی هافمن در محافل عمومی دیده شد. اما این رابطه چندان داوم نیاورد و تا دسامبر ۲۰۱۵ وقتی تارانتینو برای دریافت ستاره خودش در خیابان ستارگان هالیوود ظاهر شد، بیشتر طول نکشید.

اما تارانتینو دوباره با دنیلا پیک وارد همان رابطه قدیمی شده است. گویا روی فیلم دیگری نمی‌خواهد تمرکز کند و پس از ۲۰۱۶ دائماً با دنیلا پیک دیده می‌شود و قرار است که در ژوئیه امسال با یکدیگر ازدواج کنند. چند ماه بعد این زوج یک مهمانی نامزدی برگزار کردند که ستارگان آثار تارانتینو در آن حضور داشتند، حتی اما تورمن هم در این مراسم حضور داشت.

به این ترتیب با اینکه تارانتینو روشی مشابه با واینستاین برای تجربه‌های متفاوت جنسی در پیش نگرفته است اما طی سی سال اخیر از مشاهیر هالیوودی به شمار می‌رود که رابطه‌های متعددی را تجربه کرده و آنطور که وعده داده، گویا ازدواج با دنیلا پیک ایستگاه آخر گردشگری جنسی تارانتینوست.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.