دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳

مولف دو کتاب موفق خبر داد؛

«خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» به زودی منتشر می‌شود

«خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران»

سینماپرس: علی گلشن از انتشار سومین جلد از مجموعه پستانداران ایران با عنوان «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مولف دو کتاب موفق و مرجع «گربه‌سانان» و «سگ‌سانان و کفتارها» از مجموعه پستانداران ایران که بابت هر دو این آثار، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جوایزی از دیگر رویدادهای ادبی کشور را دریافت کرده است، با بیان این خبر گفت: در سومین کتاب از این مجموعه با عنوان «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» تصاویری از راسوی کوچک و خرس قهوه‌ای و سیاه، کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین گوشت‌خوار ایران به ثبت رسیده است.

او با اشاره به این‌که ۱۶ عکاس با این پروژه همکاری داشته‌اند که هر یک از این عکاسان به مکان‌های مختلف ایران سفر کرده‌اند، افزود: بعضی از گونه‌ها مانند خرس سیاه بلوچی شب‌گرد در حال انقراض هست و تعدادشان کم است، ولی تصاویر خوبی از این گونه‌ها در کتاب ثبت شده است.

مولف کتاب «گربه‌سانان» در ادامه گفت: تصاویری از خانواده‌ راسوها، خرس‌ها، راکون‌ها، خدنگ‌ها، شنگ‌ها (سمور آبی)، رودک‌ها (گورکن) و... در این کتاب به چشم می‌خورد.

گلشن با بیان این‌که کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» مانند جلدهای قبلی این مجموعه از دو بخش علمی و تاریخ، فرهنگ و هنر به صورت مصور تشکیل شده است، افزود: اطلاعات جانورشناسی از کتاب‌های علمی قدیم ایران مثل جانورنامه‌ها و شکارنامه‌ها مکمل بخش علمی گونه‌های جانوری خواهد بود.

این پژوهش‌گر یادآور شد: بخشی از کتاب به بررسی نقش آن حیوان در تاریخ، فرهنگ و هنر ایران می‌پردازد، به عنوان مثال از نقش خدنگ‌ها در فرهنگ مردم جنوب ایران، باور ایرانیان باستان در مورد شنگ‌ها و یا قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، داستان‌ها، نقوش تاریخی و حتی نقاشی‌ها راجع به خرس‌ها اطلاعاتی به دست می‌آوریم.

مولف کتاب «سگ‌سانان و کفتارها» با اشاره به این‌که این کتاب را به شادروان هادی فهیمی تقدیم کرده است اضافه کرد: فهیمی اولین کسی بود که تصاویر حضور خرس‌ سیاه را که فکر می‌کردیم منقرض شده است در منطقه جنوب کرمان ثبت کرد و سال‌ها برای حفظ نسل خرس بلوچستان تلاش کرد و تصاویر خوبی هم از این هنرمند در کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» به چاپ رسیده است.

گلشن خاطرنشان کرد: عکاسان پیش‌کسوت و جوان حیات‌وحش همچون فریبرز حیدری، بهزاد فراهان‌چی، حامد تیزرویان، فرشاد اسکندری و... برای هر مدخلی از این کتاب تلاش زیادی کردند.

او ضمن اظهار خرسندی از این‌که اثر او از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود؛ گفت: این کتاب ۲۲۴ صفحه‌ای نیز به همان شکل، فرمت و یونیفرم دو جلد قبلی است در حال حاضر نمایه‌سازی این اثر انجام و متن و جلد نیز به کانون تحویل داده شده است.    

گلشن در پایان اظهار داشت: بچه‌های مناطق مختلف ایران وقتی گونه‌های جانوری مناطق خود را پیدا می‌کنند و هویت خود را در کتاب می‌بینند، برای‌شان جالب و هیجان‌انگیز است که مثلا پلنگ، خرس یا گرگ منطقه‌شان در کتاب معرفی شده است.  

گفتنی است مجموعه «پستانداران ایران» قرار است در هفت عنوان منتشر شود که تاکنون سه عنوان آن منتشر و در حال چاپ است. «گربه‌سانان» اولین کتاب این مجموعه، در سال ۱۳۹۰ برنده‌ی بیست‌ونهمین و دومین آن کتاب «سگ‌سانان و کفتارها» نیز در سال ۱۳۹۴ برنده سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.