شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵

مهدی باقری:

کارگردان در جستجوی خانه خورشید دومستند جدید می سازد

مهدی باقری*

سینماپرس: مهدی باقری نویسنده و کارگردان در ۲ مستند جدید خود که برای پخش از شبکه مستند ساخته شده اند به بیماری های دیابت و ام اس پرداخته است.

به گزارش سینماپرس، مهدی باقری مستندساز درباره پروژه جدید خود اینگونه به صبا توضیح داد: مستندهای جدیدم با نام های «زخم قند» درباره بیماری دیابت و «ناگهان ذهنم ایستاد» با موضوع بیماری ام اس عنوان ۲ مستند از مجموعه ۱۳ قسمتی «زیستن» به تهیه کنندگی محسن استادعلی است که در حال تحویل به شبکه مستند است.

وی با بیان اینکه تغییر شرایط زندگی از سنتی به شبه مدرن، استرس های روزمره، تغییر در عادات غذایی و حاشیه نشینی باعث شده است که بیماری های مختلف به ویژه در شهرهای بزرگ بیشتر دیده شود، مطرح کرد: مجموعه «زیستن» زمانی طراحی شده که جامعه درگیر بیماری و هزینه های مربوط به آن است و دولت ها با پرداخت سوبسیدهای فراوان برای انواع بیماری ها به جای آنکه سرمایه های کشور را برای پیشگیری از بیماری خرج کنند برای درمان بیماری ها هزینه می کنند در نتیجه به نظر می رسد آگاهی رسانی به مردم درباره بیماری های کمتر شناخته شده ولی گسترده مانند ام اس و یا دیابت واجب است.

باقری افزود: کسانی که درگیر بیماری هستند در این فیلم ها حضور دارند و تجربه خود را با تماشاگر به اشتراک می گذارند تا اینکه صرفا بحث پزشکی بیماری بیان شود. در این دو فیلم با نگاه پدیدارشناسانه به سراغ بیماری رفته ایم.

این کارگردان درباره مراحل فنی ساخت دیگر اثرش با نام «شهری که گم شد» نیز بیان کرد: مستند مستقل «شهری که گم شد» درباره شهر قدیم تهران است که تدوین آن تمام شده است. در این مستند نشان دادم که آخرین بناها و معماری به جای مانده از اواخر دوره قاجار تا اواسط پهلوی دوم در مرکز تهران یعنی منطقه ۱۲ و منطقه ۶ به پایین کم کم از بین می رود.  

وی با بیان اینکه بیشتر فیلم هایش موضوع محور هستند و شاید به این دلیل کمتر مورد توجه جشنواره های خارجی قرار می گیرد، تصریح کرد: فیلم های من متمرکز بر موضوعات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی است و به لحاظ سندی مهم هستند و می توانم بگویم با ساخت آنها خمس و زکات خود را به تاریخ و فرهنگ این مملکت می پردازم.

باقری معتقد است اساسا فرم مستندهای شرکت کننده در جشنواره های خارجی شخصیت محور است که دارای ویژگی خاص هستند و در موقعیت خاص قرار دارند.

کارگردان مستند «زخم قند» در پایان درباره آخرین حضور خود در جشنواره های مختلف گفت: بیشتر نمایش هایی که من در سطح دنیا داشتم دانشگاه ها و مراکز فرهنگی بوده است. به تازگی نیز در جشنواره خارجی شرکت نکرده‌ام و آخرین حضور من در جشنواره «سینماحقیقت» با مستندهای «در جستجوی خانه خورشید» و «خور بر کرانه کویر نمک» بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.