دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲

به مناسبت ۴۰ سالگی فیلم؛

ریدلی اسکات از «بیگانه» می گوید

فیلم سینمایی «بیگانه»

سینماپرس: دست‌اندرکاران فیلم سینمایی «بیگانه» که به کارگردانی ریدلی اسکات ۴۰ سال پیش روی پرده‌های سینماها رفت از تجربه‌شان در ساخت این فیلم می‌گویند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی،  ریدلی اسکات کارگردان انگلیسی و همکارانش به مناسبت ۴۰ ساله شدن فیلم «بیگانه» که از آن موقع تا به حال به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های علمی‌تخیلی تاریخ سینما بدل شده، در مصاحبه‌ای درباره تجربه ساختن این فیلم گفتند.

در این نشست گفته شد اسکات انتخاب چهارم تهیه‌کنندگان برای ساخت این فیلم بود، اما بعد از اینکه آن‌ها پروژه قبلی‌اش یعنی «دوئلیست» را دیدند که توانسته بود با رأی تمام اعضای هیأت داوران جایزه بهترین ساخته نخست فستیوال فیلم کن سال ۱۹۷۷ را به خود اختصاص بدهد، او را انتخاب کردند.

ابتدا بودجه «بیگانه» کمتر از چهار میلیون دلار تعیین شده بود، اما بعد از اینکه تهیه‌کنندگان ایده‌ها و طراحی‌های اسکات برای ساخت فیلم را دیدند، بودجه به ۸.۶ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

«بیگانه» توانست سال ۱۹۷۹ در باکس‌آفیس جهانی ۱۰۵ میلیون دلار بفروشد و باعث ساخته شدن سه دنباله، دو فیلم مرتبط (کراس‌اوور) با فرنچایز  «غارتگر» و دو پیش درآمد یعنی فیلم‌های «پرومتئوس» در سال ۲۰۱۲ و «بیگانه: میثاق» در سال ۲۰۱۷ شد که هر دو توسط اسکات کارگردانی شدند.  سومین پیش درآمد هم به کارگردانی او در حال حاضر در مرحله نهایی‌سازی فیلمنامه قرار دارد.

شعار «بیگانه» این بود که «در فضا، هیچکس نمی‌تواند جیغ کشیدن شما را بشنود». اما مخاطبان دست از جیغ کشیدن برنمی‌داشتند. از همان لحظه‌ای که یکی از نوزادهای بیگانه‌ها از شکم یکی از شخصیت‌های داستان بیرون زد، «بیگانه» یک پروژه هیجان‌انگیز بدون توقف بوده است.

ورونیکا کارت‌ رایت بازیگر فیلم گفت: «هیچ کس پیش از آن هرگز کاری مثل این انجام نداده بود».

اسکات در ساختن این فیلم از قانونی پیروی کرد که بهترین فیلم‌های علمی‌تخیلی به آن پایبند می‌مانند: هرگز بیش از حد آشکار نکن.

او گفت: «نباید هیولا را بیش از حد نشان داد چون به او عادت می‌کنید و هرگز نباید اجازه دهید مخاطب به آن عادت کند. این همیشه ایده اصلی من بوده است. بهترین اتاق نمایش دنیا بین گوش‌های شما یعنی مغز شماست. بنابراین باید یاد گرفت چطور می‌توان وارد ذهن انسان شد تا خیلی چیزها را نمایش داد. باید اجازه داد خود مغز بیشتر کار را انجام بدهد. همین جاست که می‌توان از اضطراب‌های خود مردم هم استفاده کرد.»

اسکات اسمن، فیلم‌نامه‌نویس این پروژه گفت طراحی صحنه این فیلم که نامزدی جایزه اسکار را برای مایکل سیمور همراه داشت، به اضطراب‌های فیلم اضافه کرد. او گفت: «سفینه نوسترومو یک صحنه بزرگ بود که طوری ساخته شده بود تا بتواند آن نوع شات‌های مختلف را فیلمبرداری کرد.»

او اضافه کرد: «وقتی از اتاقی به اتاق دیگر می‌روید و داخل سالن‌هایی می‌شوید که نور زیادی ندارند بسیار اثرگذار است. حس تعلیق بسیار خوبی ایجاد می‌کند و نمی‌دانید که هر لحظه موجود بیگانه کجاست.»

«بیگانه» یا «Alien» فیلم علمی–تخیلی ترسناک به نویسندگی دان اوبانون و کارگردانی ریدلی اسکات، محصول سال ۱۹۷۹ است. این فیلم موجود فرازمینی مهاجم و خطرناکی را به تصویر می‌کشد که وارد یک فضاپیمای باری شده و خدمه کشتی را از بین می‌برد.

این فیلم سرآغاز ساخت یک سری فیلم با حضور شخصیت اِلن ریپلی با بازی سیگورنی ویور شد.

«بیگانه‌ها»، «بیگانه ۳» و رستاخیز بیگانه دنباله‌های این فیلم محسوب می‌شوند. «بیگانه علیه غارتگر» و «بیگانه‌ها علیه غارتگر: مارش عزا» دنباله‌های غیررسمی این فیلم به حساب می‌آیند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.