شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

بررسی عدالت در اکران/۵

اصغری: بی عدالتی نه تنها در سینما که در کل دولت موج می زند/ مسئولان سینما رسالت فرهنگی شان را فراموش کرده اند

ابراهیم اصغری در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما گفت: بی عدالتی در اکران و سینما تابع سایر بی عدالتی ها در فضای اقتصادی زیرمجموعه دولت در سال های اخیر است؛ وقتی فضای کشور به سمت مادیات می رود و از سوی دولت برنامه ریزی و نظارت برای اینکه توازن و عدالت برقرار شود وجود ندارد بی عدالتی روز به روز گسترده تر می شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اشنوگل» و «قرارمون پارک شهر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رانت خواری و ویژه خواری مدت ها است در کشور شروع شده و به سینما هم رسیده است؛ ما نباید فراموش کنیم که سینما زیرمجموعه ای از نهادهای دولتی است که باید با برنامه ریزی دقیق بر آن نظارت و کنترل صورت گیرد اما در سال های اخیر نظارت در سینما به حداقل ممکن رسیده است.

وی با بیان اینکه فضای سینما مادی شده و بازددهی اقتصادی تنها اولویت مسئولان سینمایی است اظهار داشت: همین اتفاق باعث شده تا هر کس هر کاری دلش می خواهد در سینما انجام دهد. برخی افراد مدت ها است در اکران انحصار به وجود آورده اند، این افراد با نفوذ در دستگاه های دولتی باعث این اتفاق شده اند و از آنجا که پشتوانه مالی زیادی داشته اند مسئولان دولتی هم از آن ها حمایت کرده و می کنند.

این سینماگر تصریح کرد: مسئولان سینما رسالت فرهنگی شان را فراموش کرده اند و تنها به فکر پول هستند؛ این قبیل اتفاقات مایه شرمساری برای کل سینما است. آنچه امروز در سینما مطرح است تنها مبحث پول است و بس! این چه معنایی می دهد که عده ای منفعت طلب ضدفرهنگ و هنر وارد سینما شده اند و سعی می کنند تا با استفاده از این فضا سودهای سرشاری نصیب خود کنند و مسئولان هم جلوی عملکردشان را نمی گیرند؟

اصغری خاطرنشان کرد: آنچه ما امروز در سینمای کشور شاهد هستیم مصداق کامل بی عدالتی است که روز به روز هم در حال رشد و افزایش است و بدل به مهمترین آفت سینما شده؛ آنچه توقع و مدنظر سینماگران واقعی است رسالت فرهنگی سینما، توجه به خردورزی و اندیشه است اما برای برخی افراد تنها سوددهی اقتصادی مد نظر است.

وی در پایان این گفتگو افزود: افسوس و هزاران افسوس که امروزه به جای آنکه برخی تهیه کنندگان و فیلمسازان در پی آن باشند تا مباحث مهم فرهنگی را در فیلم های شان به تصویر بکشند، اولویت شان رقابت در اکران و بازددهی مادی شده است و رسالت فرهنگی سینما به طور کل فراموش شده است. بنده تأکید می کنم که این اتفاق خطر بسیار بزرگی برای سینمای ایران است و اگر مسئولان سینما همینطور دست روی دست بگذارند تا چند سال آینده شاهد ویرانی کامل فرهنگ و هنر در سینمای کشور خواهیم بود و جز تعدادی فیلم سطحی نگر و کم مایه هیچ اثر شاخص و درخشانی در سینمای کشور نخواهیم داشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.