یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲

افتتاحیه ای با حضور حداقلی سینماگران!

برگزاری «شو»ی شاهسواری برای انتظامی؟!

مراسم افتتاح خانه سینما شماره سه

سینماپرس: مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۳ خانه سینما عصر روز شنبه اول تیرماه در حیاط عمارت پیرنیا برگزار شد؛ افتتاحیه ای که جمعی از صنوف آن را تحریم کرده بودند.

به گزارش سینماپرس حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، برخی روسای صنوف سینمایی، برخی از اعضای هیات مدیره و محمدجواد حق‌شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم حضور داشتند.

همایون اسعدیان در ابتدای این مراسم اظهار داشت: ساختمان پیرنیا طی یک تفاهمی قرار است به مرکز فرهنگی و صنفی برای سینمای ایران تبدیل شود تا این مرکز فرهنگی را در دل لاله‌زار رشد دهیم. اینجا برخلاف حرف‌ها و ادعاها خیلی کمتر از چندین میلیارد خرج برداشته و ان‌شاءالله تشکیلات تلویزیونی و آکادمیک و استقرار و پیگیری امور بعضی صنوف در اینجا به ثمر می‌رسد!

این سینماگر که چندی قبل به واسطه اظهاراتش در خصوص اینکه شفاف سازی عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به خانه سینما را صلاح نداسته بود با انتقاد تند از سوی سینماگران مواجه شد در ادامه اظهار داشت: ما به جراحی و تغییر ساختار نیازمندیم چون ساختار فعلی حتی مانع فعالیت‌ها شده و موارد متعددی پیگیری شود از جمله اینکه شاید لازم است صنوف کارفرمایی تفکیک شود. همچنین در جلسه با آقای انتظامی به مبحث امنیت شغلی هم اشاره شد و این مسأله در هیأت مدیره با قرارداد تیپ پیگیری شده است. ‌

وی که گویا عادت دارد اصل مسائل را فراموش کرده و به فرع بپردازد با اشاره به حاشیه‌های پیش آمده برای فیلم «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی در کرمان اشاره کرد و گفت: حرف من درباره یک فیلم خاص نیست چون این اولین بار نیست که فیلمی در یک مرکز استان مشکل پیدا می‌کند در حالی که ما باور داریم متولی امر قانون کسانی هستند که در جایی دیگر خود آن قانون را نقض می‌کنند و تصمیمات متولیان فرهنگ و هنر و سینما را در مرکزی دیگر زیر سوال می‌برند. این نوع اتفاقات در همه عرصه‌ها می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد و ما پیگیر این هستیم تا از طرف مراکز دیگر زیر سوال نرویم. با این حال در صورت لزوم سینماگران وزارت ارشاد را در پیگیری این اتفاقات همراهی خواهند کرد.

لازم به ذکر است پیش از آغاز این مراسم رئیس سازمان سینمایی بر اساس شنیده ها با روسای برخی صنوف دیدار و گفتگو داشته، البته دلیل برگزاری همزمان مراسم یادبود زنده یاد کیارستمی با افتتاح ساختمان شماره 3 خانه سینما نیز اتفاق عجیبی است، شاید دور از ذهن نباشد که دلیل این همزمانی آن باشد که از روزها قبل صنوف عدالت طلب برای عدم شرکت در مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۳ خانه سینما با یکدیگر متحد شده بودند، صنوفی که مدت ها است رسیدگی به وضعیت معیشتی سینماگران، نبود امنیت شغلی و... را فریاد می زنند اما گوشی شنوای حرف های شان نیست.

سوأل اینجاست، در شرایطی که اکثریت اهالی سینما نسبت به تأسیس ساختمان جدید توسط مدیران خانه سینما معترض هستند و تأکید دارند به جای صرف بودجه های هنگفت بیت المال برای توسعه ساختاری این نهاد که مدت ها است هیچ فعالیت صنفی ندارد، مسئولان موظف هستند این بودجه ها را برای رفع مشکلات معیشتی اعضای این نهاد مصرف کنند، چرا مدیرعامل خانه سینما که گویا در پی گرفتن تأییدیه از یک مقام بالادست خود برای تأسیس یک ساختمان جدید است در مراسمی «شو» مانند با حضور انتظامی و برخی روسای صنوف این ساختمان را افتتاح می کند؟   آیا این کار جز دهن کجی به سینما و سینماگران است؟

بر اساس شنیده ها چند روز قبل مسئولان صنوف سینمایی عدالت طلب و حق جو که مدت ها است در انتظار پاسخگویی از سوی مسئولان خانه سینما برای چگونگی مصرف عیدی میلیاردی وزارت ارشاد هستند و نسبت به انجام امور غیرقانونی از جمله تأسیس صنوف موازی در این نهاد، اجبار و تهدید صنوف برای ثبت در وزارت کار، بی توجهی به وضعیت معیشتی و مسائل رفاهی و بیمه ای خود معترض هستند، با یکدیگر صحبت کرده و تصمیم گرفته بودند در مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۳ خانه سینما و دیدار با حسین انتظامی شرکت نکنند تا به این ترتیب اعتراض خود را نسبت به اعمال غیرقانونی مدیران خانه سینما نشان دهند.

یکی از اهالی خانه سینما چند روز قبل در این باره به سینماپرس گفت: حرف بنده با آقای شاهسواری این است که شما به جای اینکه دنبال مسائل رفاهی سینماگران باشید هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی دهید و ساختمان جدید می سازید. این کارها چه معنایی جز دهن کجی به سینماگران دارد؟ ۳۱ خرداد آخرین روز مهلت استفاده از بیمه تکمیلی سینماگران است اما شما هنوز برای تمدید این بیمه نامه حتی کوچکترین اقدامی هم انجام نداده اید. ای کاش به جای خرج های غیرمتعارف به فکر ساختن یک درمانگاه کوچک برای چندین هزار عضو خانه سینما و خانواده های شان بودید؛ این کارهای شما چه نفعی برای صنوف دارد؟ اهالی سینما امروزه بیش از هر زمان دیگر در استیصال هستند و مسبب اصلی این اتفاقات شخص شما و هیأت مدیره خانه سینما هستید.

لازم به توضیح است در این مراسم تعدادی از هنرمندان از جمله فاطمه معتمدآریا، رضا کیانیان، علی سرتیپی، مرتضی رزاق کریمی، فرهاد توحیدی، علیرضا تابش و... حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.