چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸

دنیای انیمیشن

بهترین انیمیشن های جهان برای کودکان و بزرگسالان

انیمیشن

سینماپرس: امروزه ساخت انیمیشن در هالیوود بسیار طرفدار دارد و می‌تواند سرمایه گذاری پردرآمدی باشد. اگرچه بسیاری از این فیلم‌ها برای کودکان ساخته می‌شود، اما بزرگسالان هم می‌توانند همانند کودکان از تماشای آنها لذت ببرند.

به گزارش سینماپرس، امروزه ساخت انیمیشن در هالیوود بسیار طرفدار دارد و می‌تواند سرمایه گذاری پردرآمدی باشد. اگرچه بسیاری از این فیلم‌ها برای کودکان ساخته می‌شود، اما بزرگسالان هم می‌توانند همانند کودکان از تماشای آنها لذت ببرند. انیمیشن‌هایی مانند شگفت انگیزان، داستان اسباب بازی، پری دریایی کوچولو، سفید برفی و بامبی توانستند توجه بسیاری از تماشاچیان را از گذشته تا کنون به خود جلب کرده و لحظات شاد و مفرحی برای آنها فراهم کنند. در این مقاله بهترین انیمیشن های جهان که حس نوستالژی کودکی را در شما زنده می‌کنند، معرفی خواهیم کرد.

۱. داستان اسباب بازی (۱۹۹۵) Toy Story

شرکت انیمیشن‌سازی پیکسار با تمام قدرت و آگاهی کامل، قدم به دنیای انیمیشن‌سازی گذاشت. این شرکت که در تولید فیلم‌هایی با سوژه‌های گوناگون جذاب و به‌کارگیری داستان‌ها و شوخی‌های بامزه تبحر داشت، توانست انیمیشن‌هایی تولید کند که سبک خاص پیکسار را به همه نشان بدهد و درعین‌حال ویژگی‌های انیمیشن‌های دنیای مدرن را نیز دارا باشد.

بهترین انیمیشن ها، اسباب بازی

تیم خلاق این شرکت توانست گروهی از اسباب‌بازی‌های دوست‌داشتنی را تولید کند و یکی از بهترین انیمیشن های دنیا را به جهان معرفی کند. به‌طوری‌که با هر بار تماشای دوباره‌ی آنها احساس کنید که دوستان قدیمی‌تان را می‌بینید. وودی و باز لایت‌یر (با صداپیشگی تام هنکس و تیم آلن) در این فیلم تبدیل به ستاره‌های عجیب و غریب دنیای کمدی شدند.

همچنین ترانه‌ی زیبای رندی نیومن در این انیمیشن توجه‌مان را به خود جلب می‌کند.

۲. بامبی (۱۹۴۲) Bambi

 بهترین انیمیشن ها، بامبی

چند لحظه‌ی تاریخی در انیمیشن‌های والت دیزنی وجود دارند که برخی از آنها هرگز از یاد تماشاچیان نمی‌روند. مانند لحظه‌ای که مادر بامبی به‌خاطر نجات جان بره‌ آهویش، خود را جلوی شلیک گلوله شکارچی می‌اندازد و جانش را از دست می‌دهد.

اما ممکن است تماشاچیان فراموش کنند که داستان بامبی، حکایتی زیبا و شعرگونه از زندگی است که مرگ را هم در خود دارد.

در این فیلم که یکی از بهترین انیمیشن های جهان هم هست، دوستی، خانواده و صحنه‌های باشکوه و سبز دنیای طبیعت نیز به‌تصویر کشیده شده است. این فیلم به مضامینی چون رشد، کسب آگاهی و ایستادن روی پای خود اهمیت بسیاری داده است.

۳. شلوار اشتباهی (۱۹۹۳) The Wrong Trousers

 بهترین انیمیشن ها، شلوار اشتباهی

والاس مبتکری بدخلق و نق‌نقوست. او و سگ باوفایش گرومیت، به یکی از زوج‌های کمدی عالی روی صفحه‌ی نمایش تبدیل شدند. آنها –و البته دست‌هایی که صبورانه بدن از جنس پلاستیسین این شخصیت‌های انیمیشن را ساخته‌ است- تمام توان خود را به‌کار می‌گیرند و به جنگ پنگوئن جامعه‌ستیزی که به شلواری رُباتی مجهز است، می‌روند.

همچنین نیک پارک، کارگردان این انیمیشن، با همکاری گروه انیمیشن‌ساز خود در شرکت آردمن، ‌ انیمیشن «آسایش مخلوقات» قدیمی را ساخته است.

این فیلم، حیوانات باغ‌وحش را نشان می‌دهد که درباره‌ی زندگی پشت میله‌های باغ‌وحش صادقانه با یکدیگر صحبت می‌کنند. محیط مینیاتوری این باغ وحش با جزئیاتی کامل درست شده است و یک کلبه گرم و راحت بریتانیایی را به‌تصویر می‌کشد.

۴. قصر متحرک هاول (۲۰۰۴) Howl’s Moving Castle

 بهترین انیمیشن ها، قصر متحرک

هایائو میازاکی، کارگردان این انیمیشن که یکی از بهترین انیمیشن های جهان هم هست، با زیرکی بسیار، حساسیت‌های شرق و غرب را در این داستان ضدجنگ، درهم ادغام کرده است. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام، نوشته‌ی بریت دایانا وین جونز، است.

قصر متحرک هاول، یکی از انیمیشن‌های مبتکرانه استودیو جیبلی است. در این فیلم، قصری متحرک وجود دارد که نیروی خود را از شیطانکی آتش‌افکن می‌گیرد.

این قصر متعلق به جادوگری فتنه‌انگیز است. این داستان عاشقانه بسیار جذاب که تمام زیبایی‌های اروپای قدیم از طریق لنزهای فیلمساز شرقی فیلتر شده‌اند، از عواقب بد و زننده‌ی جنگ روی انسان و محیط‌زیست سخن می‌گوید.

صداپیشگان شخصیت‌های این انیمیشن بازیگران باتجربه‌ای چون لورن باکال، امیلی مورتیمر، کریستین بالی و بیلی کریستال هستند.

۵. بالا (۲۰۰۹) Up

 بهترین انیمیشن ها، بالا

انیمیشن «بالا» ‌ که یکی از بهترین انیمیشن های جهان است، داستان دوستی غیرمعمولی بین یک پسربچه و پیرمردی تنهاست. پیرمرد و پسربچه با خانه‌ی پیرمرد و سگ سخنگو و پرنده‌ی کمیاب‌شان به‌وسیله‌ی هزاران بادکنک به هوا پرواز می‌کنند.

موضوع فیلم بالا، با این حقیقت که «برای ماجراجویی هیچ‌وقت دیر نیست» هماهنگی دارد. این انیمیشن توانسته جوایز متعددی را، مانند جایزه بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی، کسب کند.

حتی در جشنواره معتبر فیلم کن، به‌عنوان فیلم شروع مراسم بر روی پرده نمایش قرار گرفت. انیمیشن «بالا» بسیار تأثیرگذار است و به‌طور شگفت‌آوری احساسات بیننده را برمی‌انگیزاند.

۶. کورالاین (۲۰۰۹) Coraline

 بهترین انیمیشن ها، کورالاین

در انیمیشن «کابوس قبل از کریسمس» ساخت هنری سلیک شاهد لحظات دلهره‌آوری هستیم، اما انیمیشن کورالاین او که اقتباسی از رمان نیل گیمن است، سراسر ترس و وحشت است.

شخصیت داستان که نام او روی فیلم گذاشته شده است، از بی‌توجهی پدرومادر خود خسته شده و راه به دنیایی پیدا می‌کند که در آنجا نسخه‌ی بدل و البته رنگ‌پریده‌ی هر شخص آشنایی را می‌بیند.

با این تفاوت که آنها به‌جای چشم‌های واقعی، یک جفت دکمه‌ی سیاه روی صورت‌شان داشتند. اگر داستان این انیمیشن، در کارتون به‌تصویر کشیده نمی‌شد، مسلما بسیار ترسناک از آب درمی‌آمد (مثلا به حمله‌ی جسددزدها در این داستان فکر کنید).

سلیک با استفاده از فناوری‌های استاپ‌موشن و سه‌بعدی، کاری می‌کند که از این انیمیشن آن‌قدر لذت ببرید که حتی دوست نداشته باشید، لحظه‌ای به طرفی دیگر نگاه کنید.

استاپ‌موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی است که در آن جسمی را فریم به فریم حرکت می‌دهند و تصویر آن را توسط دوربین ضبط می‌کنند. درنتیجه، از پشت سرهم قرار گرفتن این تصاویر، به‌نظر می‌رسد که جسم به‌خودی‌خود در حال حرکت است.

۷. رنگو (۲۰۱۱) Rango

 بهترین انیمیشن ها، رنگو

بعد از اینکه جانی دپ و گر وربینسکی، بازی‌شان را در دزدان جزایر کارائیب تمام کردند، این‌بار برای صداپیشگی انیمیشن تخیلی و بسیار عجیب و غریب رنگو، همبازی شدند.

این انیمیشن در مورد آفتاب‌پرستی خانگی است که آواره‌ی شهری بیابانی شده و خیلی اتفاقی به نجات‌دهنده‌ی اهالی شهر تبدیل می‌شود.

رنگو نامی است که آفتاب‌پرست برای خود انتخاب می‌کند. در این انیمیشن رنگو به داستان‌های بسیاری، از «مرد بی‌نام» ساخت کلینت ایستوود گرفته تا فیلم عجیب «ترس و نفرت در لاس وگاس» که خود جانی دپ در آن نقش‌آفرینی می‌کند، اشاره می‌کند.

اما چیزی که این انیمیشن را خاص می‌کند، تصاویر عجیب و غریب و شیرین‌کاری‌های بانمک شخصیت‌های کارتونی آن است، به‌طوری‌که آثار برادران کوئن را به‌یاد می‌آورد.

۸. پینوکیو (۱۹۴۰) Pinocchio

 بهترین انیمیشن ها، پینوکیو

پینوکیو شخصیتی دوست‌داشتنی و یکی از بهترین انیمیشن های جهان است که جای خود را در قلب همه حفظ کرده است. ماجراهای این انیمیشن که براساس رمان ماجراهای پینوکیو نوشته‌ی کارلو کلودی، نویسنده‌ی ایتالیایی، ساخته شده است، زمانی همه‌ی ما را حسابی سرگرم کرده بود.

ماجراهایی مانند بلعیده‌شدن قهرمان قصه‌ی ما به‌وسیله‌ی نهنگ، اتفاق‌های بدی که در شهر بازی رخ می‌دهند و رویدادهای دیگر، این انیمیشن جذاب را دیدنی کرده بود.

صحنه‌ای که بیشترین تأثیر را روی بیننده می‌گذارد، صحنه‌ی تبدیل شدن چهره‌ی‌ چوبی پینوکیو به گوشت و خون انسانی است. این انیمیشن، بسیار صمیمی، زیبا و سرشار از تخیل است.

۹. انومالیسا (۲۰۱۵) Anomalisa

 بهترین انیمیشن ها، انومالیسا

نویسنده‌ی داستان «درخشش ابدی یک ذهن پاک»، بیشتر مواقع شخصیت‌های خود را در دنیاهای فانتزی و تخیلی قرار می‌دهد.

سال ۲۰۱۵، او با دیگر انیمیشن کمدی-درام رمانتیکی (ویژه‌ی بزرگسالان) که ساخت، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این انیمیشن که با سبک استاپ موشن ساخته شده است، داستان سخنرانی انگیزشی بریتانیایی (با صدای دیوید تیولیس) را به‌تصویر می‌کشد که عاشق زنی می‌شود.

این داستان عاشقانه نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن و جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین انیمیشن بلند شد و در جشنواره‌ی فیلم ونیز، جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران را از آن خود کرد.

فراموش نکنید این انیمیشن ویژه‌ی بزرگسالان است و تماشای آن به افراد به زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.

۱۰. پری دریایی کوچولو (۱۹۸۹) The Little Mermaid

 بهترین انیمیشن ها، پری

سال ۱۹۸۹، والت دیزنی در ساخت انیمیشن قدم به دوره جدیدی گذاشت و با اقتباسی از افسانه‌ی هانس کریستین اندرسون، به‌سبک فیلم‌های برادوی، پری دریایی کوچولو را به‌تصویر می‌کشد.

این فانتزی موزیکال زیبا که به یکی از بهترین انیمیشن های جهان تبدیل شد، رؤیای انسان شدنِ پری دریایی کوچولو را نشان می‌دهد.

ویژگی این انیمیشن، موسیقی و ترانه‌های جذاب آن است که به‌وسیله آلن منکن و هووارد اشمن اجرا شده‌اند.

۱۱. فرار مرغی (۲۰۰۰) Chicken Run

 بهترین انیمیشن ها، فرار

نیک پارک و پیتر لرد، کارگردانان انیمیشن جالب فرار مرغی، تصمیم گرفتند با ساخت آن، اولین فیلم بلند استودیوی خود را تولید کنند.

شخصیت‌های این کارتون که به سبک استاپ‌موشن است، برگرفته از چند مرغ و یک خروس (با صدای مل گیبسون) است که برای رهایی از مرگ و رسیدن به آزادی تلاش می‌کنند.

داستان فرار مرغی شبیه فیلم فرار بزرگ و تمثیلی از شکست سرمایه‌داری است. براساس این انیمیشن که یکی از بهترین انیمیشن های جهان است، بازی‌های سگا و پلی‌استیشن نیز ساخته شدند.

۱۲. درون و بیرون (۲۰۱۵) Inside Out

 بهترین انیمیشن ها، پشت و رو

شرکت والت دیزنی، ۱۷۵ میلیون دلار برای ساخت فیلمی درباره‌ی ارزش غم و اندوه هزینه کرد تا نشان دهد شرکت انیمیشن‌سازی پیکسار از هر برندی در هالیوود بهتر است.

در این فیلم که یکی از بهترین انیمیشن های جهان است، ۵ احساس شخصیت اصلی فیلم که دختر کوچکی است به‌تصویر کشیده می‌شوند. درواقع شادی، غم، خشم، ترس و در نهایت انزجار به‌شکل ۵ شخصیت در ذهن دختر کوچولو، نقش بازی می‌کنند.

داستان انیمیشن درون و بیرون درباره‌ی بزرگ‌شدن و احساسات تلخ و شیرین است و واکنش‌های این دختر را در برابر رشد و تغییراتی که در زندگی‌اش تجربه می‌کند، نشان می‌دهد.

۱۳. دنیای فردا (۲۰۱۵) World of Tomorrow

 بهترین انیمیشن ها، دنیای فردا

مدت زمان این انیمیشن فقط ۱۷ دقیقه است. در واقع «دان هرتزفلت» نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم کوتاه علمی-تخیلی، فقط ۱۷ دقیقه وقت لازم داشت تا این واقعیت ترسناک را که روزی کلون‌ (همسان) های آینده‌مان، با ما تماس خواهند گرفت به‌تصویر بکشد و بگوید آنها برای بشریت چه با خود خواهند آورد.

خواهرزاده‌ی ۴ ساله‌ی کارگردان، به‌جای امیلی، شخصیت اصلی این فیلم، صحبت کرده است؛ دخترکی که کوچک‌تر از آن است تا بتواند پیچیدگی‌های چیزی را که کلونی دو قرن بعد او، به او خواهد گفت، درک کند. اما فیلم به‌اندازه‌ی بی‌گناهی کودک قهرمان داستان، معصوم است. دنیای فردا علی‌رغم کوتاه بودنش، به‌اندازه‌ی یک کهکشان، وسعت دارد.

۱۴. غول آهنی ( ۱۹۹۹) The Iron Giant

 بهترین انیمیشن ها، غول

برد برد «Brad Bird» کارگردان این فیلم، سازنده‌ی پردرآمدترین انیمیشن‌های پیکسار، شگفت‌انگیزان و راتاتویی، است.

بااین‌حال، همکاران او معتقدند که انیمیشن غول آهنی بهترین و هیجان‌انگیزترین کار اوست. این انیمیشن علمی تخیلی، کمدی‌درام و فانتزی، اقتباسی از مجموعه‌داستان‌های کودکانه به قلم تد هیوز است.

قصه‌ی این فیلم درمورد پسربچه‌ای است که با رُباتی غول‌پیکر فضایی دوست می‌شود. این غول آهنی از قدرتش برای کمک به دیگران، و نه صدمه زدن به آنها، استفاده می‌کند.

۱۵. وال-ئی (۲۰۰۸) WALL-E

 بهترین انیمیشن ها، وال

گروه اصلی استودیوی پیکسار، در همان روزهای آغازین کاری خود، ایده‌های مختلفی در سر داشتند و سرانجام به شخصیتی رُباتی رسیدند که روی کره‌ی زمین جا مانده است. درواقع زمین به‌دلیل آلودگی‌های ناشی از زباله، خالی از سکنه شده است و سال‌هاست که انسان این سیاره را ترک کرده است.

بعدها «اندرو استانتون» کارگردان این انیمیشن، می‌گفت که به‌نظر او، این رُبات غمگین‌ترین شخصیتی بود که تا به آن روز می‌شناخته و به‌همین‌دلیل او را خیلی دوست داشته است.

او روزی با رباتی به نام «حوا» که برای جمع‌آوری اطلاعات از زمین، قدم به این کره‌ی خاکی گذاشته است، آشنا و دل‌بسته او می‌شود. در این فیلم از مصرف‌گرایی انتقاد و به موضوعاتی چون مدیریت زباله و اثر مخرب انسان روی محیط‌زیست پرداخته شده است.

۱۶. سفید برفی و هفت کوتوله (۱۹۳۷) Snow White and the Seven Dwarfs

 بهترین انیمیشن ها، سفید برفی

قصه‌های شاهزاده‌های ترانه‌خوان، ملکه‌های بدجنس، قهرمان‌های خوش‌تیپ و گروهی از افرادی که معمولا به شخصیت مثبت داستان کمک می‌کنند، به فرمول ساخت انیمیشن‌های والت دیزنی تبدیل شده است. دهه‌ی ۱۹۳۰، والت دیزنی آینده‌ی شرکت خود را در گرو ساخت کارتون از افسانه‌ی بلند سفیدبرفی گذاشت. اما موفقیت سفید برفی آن‌قدر چشمگیر بود که نشان داد می‌تواند مخاطبان خود را به‌مدت ۸۰ دقیقه شیفته و مسحور خود کند و به یکی از بهترین انیمیشن های جهان تبدیل شود. دوربین‌های مخصوص و تکنیک‌های جدید انیمیشن‌سازی که این شرکت در سال ۱۹۳۷ به‌کار برده بود، ثابت کردند سرمایه‌گذاری روی آنها بی‌فایده نبوده است.

بعد از گذشت این همه سال هنوز هم این انیمیشن مانند یک نقاشی قدیمی و ارزشمند توجه‌ تماشاچیان را به خود جلب می‌کند.

۱۷. فانتازیا (۱۹۴۰) Fantasia

 بهترین انیمیشن ها، فانتازیا

این انیمیشن یکی از جذاب‌ترین و خلاقانه‌ترین آثار هنری والت‌دیزنی است که در آن طرح‌های پیچیده و زیبا را با نوای موسیقی کلاسیک در هم آمیخته است.

صحنه‌ی آغازین فانتازیا دربرگیرنده رنگ‌های درهم و برهم به‌همراه موسیقی کلاسیک باخ است که می‌تواند حتی توجه یک نوزاد نق‌نقو را هم به خود جلب کند.

برخی از صحنه‌های این انیمیشن وهم‌انگیز و ترسناک هستند. این انیمیشن توانست شرکت دیزنی را چند گام جلوتر پیش برد.

والت دیزنی و انیماتورهای آن توانسته بودند کارتونی سراسر هنری بسازند و تحسین بسیاری از افراد را برانگیزند.

۱۸. شهر اشباح (۲۰۰۱) Spirited Away

 بهترین انیمیشن ها، شهر اشباح

استودیو جیبلی، انیمیشن‌های متعددی ساخته که نظر بسیاری از تماشاچیان را به خود جلب کرده است. اما انیمیشن شهر اشباح سرآمد بسیاری از کارتون‌ها و ازجمله بهترین انیمیشن های جهان است.

این انیمیشن دربرگیرنده‌ی ماجراهای فانتزی، ماجراجویی و بخشی هم رویا و استعاره است. در این شاهکار هایائو میازاکی، دختری ۱۰ ساله پس از اینکه طلسمی شوم والدین او را به خوک تبدیل می‌کند، مجبور به کار در گرمخانه‌ی متعلق به ارواح و شیاطین می‌شود.

هر دقیقه از این انیمیشن، رویدادی عجیب یا تصویری ترسناک با خود دارد که از تخیل میازاکی نشئت گرفته‌اند: تصاویر قورباغه‌های شناور، خدایان خشمگین، تلفن‌هایی که از جمجمه ساخته شده‌اند و قطارهایی که از روی آب عبور می‌کنند.

درواقع شهر اشباح، داستان هیجان‌انگیز کودکی است که قدم به بزرگسالی می‌گذارد و می‌فهمد که زندگی در دنیایی که هر لحظه‌ی آن درحال تغییر است، چقدر می‌تواند پیچیده باشد.

۱۹. آقای فاکس شگفت انگیز (۲۰۰۹) Fantastic Mr. Fox

 بهترین انیمیشن ها، آقای فاکس

انیمیشن آقای فاکس، انیمیشن استاپ‌موشن آمریکایی براساس رمانی به همین نام نوشته‌ی رولد دال و به کارگردانیوس اندرسون است.

عروسک‌های دوست‌داشتنی و دست‌ساز، خانواده‌ی فاکس را به‌تصویر می‌کشد. آقای فاکس به‌دلیل ناامیدی و ترس از مرگ، به‌سبک زندگی مجرمانه سابق خود باز می‌گردد و همسایه‌های خود را به‌دردسر می‌اندازد.

این انیمیشن که یکی از بهترین انیمیشن های جهان است، با صداپیشگی بازیگرانی چون جرج کلونی و مریل استریپ، بسیار تماشایی است و کاندیدای ۲ اسکار برای بهترین انیمیشن و موسیقی متن شد.

۲۰. شگفت انگیزان (۲۰۰۴) The Incredibles

 بهترین انیمیشن ها، شگفت انگیزها

پیش از اینکه کریستوفر نولان به سراغ ساخت فیلمی از ابرقهرمان بتمن برود، انیمیشن‌سازان شرکت پیکسار، جنگجویان مسلح خود را معرفی کرده بودند. آنها در انیمیشن شگفت انگیزان، با خلق داستان‌های متعددی از ابرقهرمان‌ها، فضایی خلاقانه و مفرح ایجاد کرده بودند.

برد برد «Brad Bird»، کارگردان و نویسنده‌ی این فیلم کارتونی، قهرمان‌هایی خلق کرد که سعی داشتند خود را با زندگی معمولی و طبقه متوسط جامعه وفق دهند. اما وقتی از آنها خواسته می‌شود که در برابر افراد شرور دست به کار شوند، ماجراهای هیجان‌انگیزی خلق می‌کنند و در نهایت این قهرمان‌های شگفت‌انگیز، دنیا را نجات می‌دهند.

*chetor

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.