شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴

در نوزدهمین دوره برگزاری؛

اندر حواشی جشن حافظ

تندیس جشن حافظ

سینماپرس: نوزدهمین دوره جشن حافظ با همه حواشی‌ای که قبل از برگزاری و همزمان با آن داشت، به پایان رسید. در این گزارش سعی شده به حواشی این دوره از برگزاری جشن حافظ بپردازیم.

به گزارش سینماپرس، نوزدهمین دوره جشن حافظ با همه حواشی‌ای که قبل از برگزاری و همزمان با آن داشت، به پایان رسید. در این گزارش سعی شده به حواشی این دوره از برگزاری جشن حافظ بپردازیم.

جشنی که با انصراف‌ها شروع شد

برگزیدگان امسال جشن حافظ، از میان مجموعه‌هایی برای داوری انتخاب شدند که بعد از فروردین سال ۹۷ تا فروردین ۹۸ روی آنتن تلویزیون رفته یا در شبکه نمایش خانگی انتشار یافتند. در این میان نام مجموعه‌ «لحظه‌ گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان هم دیده می‌شد. اما همایون اسعدیان پس از اعلام نامزدهای بخش تلویزیون، در یادداشتی با اعلام انصراف از این داوری، توضیحاتی داد و در بخشی از آن نوشت: «تا آنجا که به یاد دارم، به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان سریال «لحظه گرگ و میش» درخواستی مبنی‌بر شرکت در این جشن به دبیرخانه جشن حافظ ارسال نکرده‌ام. امروز با دیدن لیست اعلام‌شده کاندیداها بسیار متاسف شدم. اعضای هیات انتخاب را به نام نمی‌شناسم، اما با دیدن این لیست می‌توان به میزان شناخت و آگاهی این عزیزان در عرصه سینما و تلویزیون پی برد. از این‌رو خواهشمندم از داوری کارگردانی اینجانب همایون اسعدیان در مرحله نهایی خودداری فرمایید.»

بعد از حرف‌های اسعدیان، برگزارکنندگان جشن حافظ هم جوابی برای او نوشتند که در جای خودش تامل‌برانگیز بود. در جواب آنها آمده است: «جشن حافظ به روال همه جشن‌های آکادمیک (و نه جشنواره‌ها) نه فرم ثبت‌نام دارد نه تقاضای حضور و نه هیات انتخاب. تمامی آثار نمایش داده‌شده در طول سال بررسی می‌شوند و متناسب با شایستگی‌هایشان در رشته‌های مختلف نامزد می‌شوند. در نتیجه انصراف ایشان از جوایز قابل‌بررسی و پذیرش نیست.» جشن حافظ انصراف اسعدیان را نپذیرفت، ولی سریال «گرگ و میش» در هیچ‌یک از بخش‌های داوری جشن حافظ جایزه‌ای دریافت نکرد و بیشتر جوایز سهم سریال «بانوی عمارت» شد.

علاوه‌بر همایون اسعدیان، محمد معتمدی هم قبل از برگزاری جشن حافظ، در صفحه اینستاگرامش با انتشار متنی از این جشن انصراف داد. او هم در متنی متفاوت در صفحه اینستاگرامش نوشته: «هرچند اگر نام اعضای هیات داوران بخش موسیقی را می‌دانستم، از تک‌تک آن عزیزان به‌اسم تشکر می‌کردم. اینجانب به دلایل شخصی از حضور در این رقابت معذورم و برای دیگر کاندیداهای محترم آرزوی موفقیت دارم. ضمنا همان‌گونه که قبلا نیز از همه جشن‌های خوب کشورمان خواهش کرده‌ام، مجددا درخواست دارم حق انتخاب جهت شرکت یا عدم شرکت در این‌گونه رقابت‌ها را برای هنرمندان محفوظ و محترم بداریم.»

محمدرضا گلزار هم که در میان نامزدهای بخش بهترین مجری جشن حافظ قرار گرفته بود، اعلام کرد در مراسم پایانی این جشن شرکت نخواهد کرد. او در لایو اینستاگرام خود به هوادارانش اعلام کرد: «گلزاری‌های تعصبی و بقیه دوستانی که نسبت به من لطف داشتند و پارسال بابت «برنده باش» به من رای دادند و به‌عنوان چهره تلویزیونی مرا انتخاب کردند، من امشب به دلایل شخصی در مراسم نیستم.» البته برخی کاربران فضای مجازی این رفتار گلزار را واکنشی به نوع انتخاب بهترین اجرا توسط هیات داوران عنوان کردند. در جشن حافظ جایزه بخش بهترین مجری به عادل فردوسی‌پور اهدا شد. البته عادل فردوسی‌پور برای اجرای برنامه «نود» با رأی مردم بهترین چهره تلویزیونی سال هم شد. این جایزه را پژمان جمشیدی به او اهدا کرد. فردوسی‌پور پس از دریافت جایزه گفت: «بی‌نهایت خوشحالم که این جایزه را از مردم می‌گیرم، خوشحالی‌ام قابل‌توصیف نیست. نمی‌دانید چه حس خوبی به آدم دست می‌دهد؛ ۲۰ سال همراهی با مردم و اینکه مردم کنارم بودند. مردم، چقدر خوبید شما!» سپس جایزه‌اش را به همه کسانی که در این ۲۰ سال پشتیبان و حامی او بودند، تقدیم کرد.

درسی که بازیگران از گلاب آدینه گرفتند

جایزه ویژه دنیای تصویر به پاس یک عمر فعالیت هنری به گلاب آدینه رسید. او بعد از گرفتن جایزه‌اش گفت: «هرچه تمرین کردم که امروز بغض نکنم، اما نشد. آدم وقتی کارهایش در گذشته را می‌بیند، احساساتی می‌شود، به‌خصوص که زیر پرچم مرد بزرگی مثل علی معلم باشد. همیشه در این مراسم‌ها همه می‌آیند و تشکر می‌کنند، علت این تشکرها این است که تریبونی برای تشکر از افرادی فراهم می‌شود که باعث شدند آدم در چنین جایگاهی باشد. من هم از استادان خودم مهدی هاشمی نازنین، سوسن تسلیمی و رخشان بنی‌اعتماد تشکر می‌کنم و باید بگویم من هنوز یک هنرآموز هستم و از تماشاگران و تمام کسانی که من را لایق این صحنه دانستند، تشکر می‌کنم. حق‌شناس یکدیگر باشیم.» صحبت‌های گلاب آدینه با توجه به اتفاقاتی که در یک ماه اخیر برای زندگی او و همسرش مهدی هاشمی افتاده است، باعث شد تا اکثر بازیگران با آمدن روی سن از او تقدیر کنند و بگویند که هنوز از او یاد می‌گیرند.

کدام لباس جنجالی شد

یکی از حواشی‌ای که معمولا بعد از برگزاری جشن حافظ در فضای رسانه‌ای شکل می‌گیرد، نوع پوشش برخی از اهالی سینما و تلویزیون در این مراسم است و البته واکنش‌ها نسبت به این شکل پوشش‌ها متفاوت است و حتی در سال ۹۵، انتقاد از لباس بازیگران زن در جشن حافظ با تیتر تندی در روزنامه «یالثارات» همراه بود، تا حدی‌که به کار بردن چنین تیتر و تعابیری نسبت به برخی هنرمندان، باعث شد این روزنامه خودش در معرض اتهام بی‌اخلاقی رسانه‌ای قرار گیرد. البته در جشن حافظ امسال نیز لباس‌هایی دور از شأن یک مراسم ایرانی دیده می‌شد، ولی آنچه بیشتر در معرض دید رسانه‌ها قرار گرفت، حضور امین زندگانی با پوشش لباس بلوچی بود. نرگس آبیار، کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» در این‌باره گفت: «خیلی خوشحالم که آقای زندگانی لباس بلوچی پوشیدند و جا دارد که یادی کنیم از قوم خوب بلوچ.» امین زندگانی هم در این‌باره گفت: «یک خیاط در شهر قلعه‌گنج (جنوب کرمان) از من قول گرفت که این لباس را بپوشم. آرزوی من این است که روزی برسد «NGO»هایی داشته باشیم که سینما و سالن تئاتر و کنسرت بسازند؛ چون بعد از سواد، فرهنگ مهم است.»

*فرهیختگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.